Te unikalne konstrukcje, które przyciągają uwagę kierowców, to kopuły Fitzpatricka. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się czymś futurystycznym, ich historia sięga lat 60. XX wieku. Jest to rozwiązanie stosowane od dekad w różnych krajach. Budowle, opracowane przez kanadyjskiego wynalazcę, któremu nazwisku zawdzięczają swoją nazwę, pełnią niezwykle istotną funkcję. To magazyny soli drogowej wykorzystywanej zimą do utrzymania przejezdności autostrad i ekspresówek. Ich przemyślany design i praktyczne zastosowanie sprawiły, iż zyskały uznanie na całym świecie, w tym także w Polsce.
REKLAMA
Zobacz wideo Ten kierowca dostał mandat za jazdę lewym pasem na A4. 500 zł i 6 pkt. karnych
Co to za kopuły przy autostradzie? Magazyny soli o niezwykłej konstrukcji
Kopuły, które coraz częściej można zauważyć w pobliżu polskich autostrad to nic innego jak magazyny na sól drogową, która wykorzystywana jest zimą do utrzymywania przejezdności dróg. Ich twórcą jest kanadyjski wynalazca i sportowiec John Fitzpatrick, który brał udział w Igrzyskach Olimpijskich w Amsterdamie (Holandia) w 1928 roku. Jego celem było opracowanie konstrukcji, która nie tylko skutecznie chroni sól przed wilgocią i opadami, ale także zapobiega zanieczyszczeniom wód gruntowych. Projekt od początku stawiał na maksymalną funkcjonalność i efektywność. Zaokrąglona forma zapobiega zaleganiu śniegu na powierzchni, co znacząco ogranicza konieczność odśnieżania. Dodatkowo budowla jest wyjątkowo odporna na silne wiatry. Wewnątrz zastosowano drewnianą strukturę, która pomaga utrzymywać optymalny poziom wilgotności, chroniąc sól przed zbrylaniem i zapewniając jej dłuższą trwałość.
Kopuły Fitzpatricka: Innowacja, która działa od dekad
Pierwsze kopuły Fitzpatrick powstały w Kanadzie w 1968 roku i gwałtownie zdobyły popularność na całym świecie. W Polsce stały się integralnym elementem infrastruktury drogowej zarządzanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Konstrukcje wznoszone są na solidnych betonowych fundamentach i charakteryzują się imponującymi rozmiarami. Ich średnica zwykle wynosi około 30 metrów, a wysokość dochodzi do 15 metrów. Największe tego typu magazyny, wykorzystywane przez GDDKiA, osiągają średnicę aż 41 metrów. Pozwala to na przechowywanie do 7 tysięcy ton soli. Przestronne wnętrza budowli umożliwiają wygodne operowanie ciężkim sprzętem, takim jak ładowarki czy ciężarówki, co usprawnia transport i załadunek. W naszym kraju funkcjonuje w tej chwili 292 magazyny soli, a część z nich to charakterystyczne kopuły. Łączna pojemność tych obiektów sięga około 450 tysięcy ton, co pozwala skutecznie przygotować się na choćby najbardziej surowe zimy. Gdy więc następnym razem zobaczycie taką konstrukcję przy drodze, możecie być pewni, iż to nie futurystyczny element krajobrazu, ale praktyczne rozwiązanie, które pomaga utrzymać bezpieczeństwo na drogach.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.