Śląsk – obwodnica Poręby i Zawiercia. Chętni na kolejny odcinek

1 rok temu

Zaplanowano odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 o długości 7,5 km w woj. śląskim (w ujęciu geograficznym jest to Małopolska). Będzie to dwujezdniowa trasa klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) przystosowana do nacisku 11,5 tony na oś. Jej początek znajdzie się w miejscu budowanego w ramach I etapu prac węzła Kromołów, a końcem będzie rondo w Żerkowicach, które zostanie wykonane w ramach budowy obwodnicy Kroczyc (w przetargu). Powstaną drogi do obsługi terenów przylegających, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wybudowane będą cztery wiadukty w ciągu trasy na skrzyżowaniach z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu.

DK78 biegnie przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Stanowi połączenie drogowe z lotniskiem w Pyrzowicach. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miejscowości położonych wzdłuż trasy. Ominie kilkadziesiąt skrzyżowań na aktualnym przebiegu DK78 i skróci przejazdy do 16 min. Zaawansowanie robót na budowie pierwszego odcinka trasy wynosi około 60%.

W przetargu wpłynęło 10 ofert. Najniżej, na 234 mln zł, wyceniła zadanie spółka Polaqua. Inwestycja będzie realizowana w formule buduj. Druga część obwodnicy ma powstać w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych). Kierowcy powinni nią pojechać w połowie 2027 r. Droga obwodowa Poręby i Zawiercia połączy się z istniejącą obwodnicą Siewierza.

DK78 w woj. śląskim liczy ponad 166 km. GDDKiA administruje jej częścią o długości przekraczającej 134 km.

Przeczytaj także: Droga ekspresowa S16. GDDKiA musi unieważnić wybór oferty

Idź do oryginalnego materiału