Ten samochód w pewnym sensie przeczył logice. Z jednej strony mowa tutaj o małej konstrukcji, typowej chociażby dla auta miejskiego. Tego typu modele są zwykle oszczędne, ekonomiczne – mają małe silniki o niskim spalaniu. Tutaj natomiast sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Mowa bowiem o modelu, który ma kapitalne osiągi. Te w połączeniu z jego wagą sprawiają, iż całość jest zaskakująco ekscytująca.
Samochód dla tych, którzy nie lubią nudy
Historia marki Abarth sięga 1949 roku. Carlo Abarth zajmował się przede wszystkim poprawianiem osiągów, głównie Fiatów. Po ponad 20 latach marka oficjalnie weszła w skład koncernu Fiata – skupiała się m.in. na budowie samochodów rajdowych. Zawieszono jej działalność dopiero w momencie, kiedy w rajdy zaangażowała się Lancia. W XXI. wieku Abarth został jednak reaktywowany. Pierwszym samochodem, który doczekał się ingerencji marki, było Grande Punto. Później nadeszła pora na model 500 i tutaj w pewnym sensie historia zaczęła żyć swoim życiem. Mały, miejski samochód nagle dostał ekscytujące, sportowe wcielenie.
Z jednej strony to przez cały czas niewielki hatchback segmentu A. Jednak z drugiej, pod maską pojawiły się benzynowe silniki 1.4 T-Jet z turbo, generujące od 135 do 190 koni mechanicznych mocy. W zestawieniu z niewielką masą tworzyło to naprawdę interesujące połączenie. Według danych najmocniejsze wersje rozpędzały się do 100 km/h w czasie krótszym, niż 6 sekund. Samochód miał napęd na przednią oś i manualną skrzynią biegów. Dla wielu osób, w tym pasjonatów, była to nie lada gratka. Jak wypadał Abarth 500 na tle konkurencji?
Ile dziś kosztuje Abarth 500?
Każdy z was prawdopodobnie ma świadomość tego, jak wygląda Fiat 500. W wersji Abarth to nadwozie jest oczywiście bliźniacze. Konkurencja zwykle prezentowała nieco większe auta, natomiast nie wszystkim te rozmiary przeszkadzały i samochód cieszył się naprawdę sporym zainteresowaniem. Ludzie doceniali go m.in. za charakter, agresywny wygląd i świetny dźwięk. Niska masa, mocny silnik, dobre osiągi, a do tego rozmiar, co czyni go niezwykle zwrotnym, zwinnym, idealnym do miasta. Kierowcy podkreślają, iż Abarth 500 świetnie się prowadzi i w swojej klasie może być jedną z najlepszych opcji.
Samochód zbiera w Polsce bardzo wysokie oceny i świetne recenzje. Polubiliśmy ten projekt i chętnie dajemy mu szansę. Większość osób takim wyborem zdecydowanie nie jest rozczarowana. Nasuwa się jednak zasadnicze pytanie – co z cenami? Jest to przecież auto dosyć unikatowe, wyjątkowe. Fakty są takie, iż dziś najtańsze Abarthy 500 dostępne są w przedziale cenowym 35-40 tysięcy złotych. Jeden powie, iż to sporo… dla innego taka cena będzie wręcz atrakcyjna. Fakty są takie, iż to naprawdę świetny projekt.
Zdjęcia: Abarth / Stellantis