To jeden z najbardziej znanych ze względu na liczne problemy francuskich silników. Zaprojektowana wspólnie z BMW jednostka, a adekwatnie cała rodzina o nazwie Prince przez wiele lat miała złą sławę, a warsztaty „zjadły zęby” na jej naprawach. Poznajcie 1.6 THP, silnik, który dzieli kierowców na zadowolonych i niesamowicie rozczarowanych. Wyjaśniamy dlaczego.
Silnik 1.6 THP koncernu PSA oznaczony kodem EP6 to konstrukcja zaprojektowana wspólnie z BMW. Miała zastąpić jednostki wolnossące stosowane przez oba koncerny do tej pory. Na papierze i w praktyce w nowych samochodach okazała się sensacyjnie dobra. Dzięki swojej kulturze pracy, świetnej dynamice i bardzo dobrej ekonomiczności została silnikiem roku w konkursie Engine of the Year, dominując w swojej klasie przez kolejnych 10 lat.
Niestety dość szybko, bo już po 2-3 latach, pierwsi użytkownicy zauważyli, iż nie jest tak wspaniale, jak na początku. W niektórych jednostkach już po ok. 30-40 tys. km dochodziło do hałasów spowodowanych rozciągniętym łańcuchem rozrządu, a samochody trafiając do warsztatów, bardzo często miały zbyt niski poziom oleju.
Ani PSA, ani też BMW, nigdy nie podjęły szeroko zakrojonych akcji naprawczych, jak w przypadku dużo młodszej jednostki 1.2 PureTech. Nikt nie chciał brać za THP odpowiedzialności. Modernizacja silnika, a adekwatnie nowa konstrukcja tego samego pomysłu technicznego i zmiana nazwy na PureTech miała zamknąć temat i w praktyce tak się stało. Kiedy to w latach 2017-2018 wprowadzono nową jednostkę wraz z nowymi modelami samochodów, BMW wycofało się z projektu.
Niewątpliwie 1.6 THP ma zalety. Jakby nie wady konstrukcyjne, rzeczywiście można by go uznać za najlepszy silnik 1.6 Turbo tego tysiąclecia. Wystarczy wspomnieć o momencie obrotowym (zwykle 240 Nm), który jest dostępny już od 1400 obr./min i to bez turbosprężarki o zmiennej geometrii. Tajemnicą było zastosowanie konstrukcji Twin Scroll w turbosprężarce, gdzie gazy wylotowe prowadzone są do wirnika dwoma kanałami, wykorzystując pulsację spalin.
Autami z THP jeździ się jak dieslami i choćby efekty w postaci zużycia paliwa są podobne. Na trasach, choćby cięższe modele zadowalają się 6 litrami benzyny na 100 km. Z kolei w lekkich autach, jak Peugeot 207 czy Mini Cooper S, albo sportowym Peugeocie RCZ, są to szalenie dynamiczne źródła napędu, odpowiadające na gaz natychmiast.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-peugeot-rcz-odwazny-model-dla-odwaznych-i-rozwaznych-kupujacych,aid,4483Cechy konstrukcyjne silnika 1.6 THP
Kadłub i głowicę wykonano z aluminium. Wtrysk jest bezpośredni, doładowanie turbosprężarką typu Twin Scroll. Napęd rozrządu realizuje łańcuch, który napędza dwa wałki. Rozrząd wyposażono w system Vanos opracowany przez BMW. Początkowo zmienne fazy rozrządu dotyczyły tylko wałka ssącego, w późniejszym okresie również wydechowego.
Istotna jest konstrukcja układu chłodzenia z rozbudowanym termostatem i napędzaną oddzielnym paskiem pompą wody, który ma na celu uzyskanie w jak najkrótszym czasie optymalnej temperatury i utrzymanie jej na dość wysokim poziomie ok. 100 st. C.
Typowe usterki silnika 1.6 THP
Najbardziej problematycznym obszarem silnika jest układ chłodzenia utrzymujący wysoką temperaturę. Częste awarie (pękanie) termostatów doprowadzają do wycieków i braku płynu, a wysoka temperatura sprzyja degradacji oleju. Dodatkowo silnik daje nadmiar paliwa do cylindrów i tym samym wprowadza ogromne jego ilości do układu smarowania, co sprzyja wzrostowi tarcia i temperatury oleju.
Zdegradowany olej odpowiada za sterowanie systemem Vanos i napinaczem rozrządu, a nieprawidłowa praca tych elementów skutkuje kiepską synchronizacją wałków z wałem korbowym, co z kolei prowadzi do gorszej jakości spalania. Tym samym, gorzej spalające się paliwo nie daje efektu w postaci momentu obrotowego, jaki chce zadać kierowca, zwłaszcza na niskich obrotach, więc komputer koryguje to dawką paliwa, zwiększając jego ilość, a nadmiar znów trafia do cylindrów.
W tym wszystkim pozostało system odpowietrzania skrzyni korbowej przez membranę w pokrywie zaworów, który mocno zanieczyszczony w końcu przestaje poprawnie działać, co skutkuje wzrostem ciśnienia w kadłubie silnika i zwiększeniem oporów, a tym samym znów prowadzi do podania większej dawki paliwa i tak w kółko. Silnik w pewnym sensie sam się niszczy przez walkę z oporami i skutkami degradacji oleju.
Zaniedbanie jakiegokolwiek obszaru tej jednostki prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji, gdzie wszystkie się ze sobą łączą. Dlatego serwisowanie 1.6 THP powinno być częste i jak najlepszej jakości, a każda, choćby najdrobniejsza usterka usuwana natychmiast, bo pociąga za sobą kolejną, a ta kolejną itd.
Lista problemów występujących w silniku 1.6 THP:
- pękające elementy układu chłodzenia – głównie termostat (częste)
- zablokowanie systemu odpowietrzania silnika (dość częste)
- podawanie nadmiaru paliwa do oleju (zawsze)
- nagar w silniku (bardzo częste)
- rozciąganie łańcucha rozrządu (tylko przy zaniedbaniu serwisowym)
- usterki pompy paliwa wysokiego ciśnienia (tylko wczesne wersje)
Ceny części zamiennych
Części do samego silnika jest dużo, można kupić praktycznie wszystko choć nie za bardzo można liczyć na poprawione przez producenta. Ceny części są akceptowalne, choć częstość ich kupowania wpływa na dość wysokie koszty eksploatacji.
Zalecana lepkościowa i jakościowa klasa oleju to 0W-30 ACEA A5/B5. Na wymianę trzeba przygotować 4,25 litra.
Przykładowe ceny części:
- rozrząd kompletny (zamiennik) – 900-1000 zł
- rozrząd kompletny (oryginał) – 1300 zł
- wtryskiwacz – ok. 200 zł
- turbosprężarka (regenerowana) – 1200 zł
- sprzęgło – ok. 600 zł
- koło dwumasowe – ok. 1000 zł
- termostat – ok. 400 zł
- pompa wody (z napędem) – ok. 350 zł

57 minut temu














