Fabryczny zespół Toyoty ujawnił swój skład na przyszłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Japońska marka będzie wystawiać od 4 do 5 niehybrydowych samochodów Rally1. Ciekawostką jest fakt, iż jedyny kierowca z niepełnym etatem w składzie, czyli Sebastien Ogier ujawnił coś, co miało być sekretem do przyszłego roku.
Nowy skład kierowców i zarządu ekipy Toyoty
Mistrzowie świata producentów na pełny etat zakontraktowali czterech kierowców. Do startów we wszystkich rundach powraca przede wszystkim dwukrotny mistrz globu, Kalle Rovanpera. Poprzedni kontrakt gwarantował też przyszłoroczną kampanię dla Elfyna Evansa, który w tym roku ukończył sezon WRC na drugim miejscu w punktacji kierowców. Pełny sezon przejdzie też Japończyk Takamoto Katsuta, a także świeżo upieczony mistrz WRC2, Sami Pajari (wkrótce ma przedstawić nowego pilota).
Zgodnie z wcześniejszymi przeciekami, dokonano też zmian w strukturze zarządzającej zespołu z Jyvaskyla. Szefem ekipy pozostanie Jari-Matti Latvala, który będzie jednocześnie reprezentował Toyotę jako kierowca w Historycznych Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA. Fin na sezon EHRC szykuje A-grupową Toyotę Celicę ST185, którym mistrzostwo świata zdobywał m.in. Juha Kankkunen. A to właśnie 4-krotnego mistrza świata zaangażowano na zastępcę szefa zespołu Toyoty, gdy JML będzie rywalizować w rajdach historycznych.
Sebastien Ogier ujawnił niespodziankę na nowy sezon WRC
Trudno powiedzieć, czy Sebastien Ogier otrzymał na to zgodę, ale możliwe, iż 8-krotny mistrz świata w nieprzemyślany sposób zakomunikował w mediach społecznościowych swój kolejny sezon WRC. Francuz zilustrował to czymś, co wygląda na stopklatkę z promocyjnego klipu. Problem w tym, iż prawdopodobnie zespół Toyoty nie chciał, aby już teraz ujrzał on światło dzienne. Tego materiału nie ma na żadnych zespołowych socialach, ani w banku prasowym dla mediów.
Very pleased to keep racing with @TGR_WRC next season. I will still be in a partial schedule with the target to support the team in the manufacturers’ championship, hopefully with the same success as this year. Let’s keep pushing the limits together! pic.twitter.com/y5gY0YwfD6
— Sébastien Ogier (@SebOgier) November 25, 2024
Wszystko przez to, iż widać na nim nowy design kombinezonów japońskiego teamu. O tym, iż są to stroje na sezon WRC 2025 świadczy zwłaszcza nadruk z firmą Hankook, czyli nowego dostawcy opon dla WRC. Niepalne kombinezony OMP mają inną kolorystykę. Zrezygnowano z białego tła w górnej połowie kombinezonu i przywrócono czarny kolor. Widać też inną konfigurację logotypów partnerów zespołu fabrycznego.
Juniorzy Toyoty w czteronapędowych rajdówkach
Toyota potwierdziła też plan na kolejny sezon dla uczestników programu rozwojowego Toyota Gazoo Racing WRC Challenge. Jego beneficjentem jest Takamoto Katsuta, który na pewnym etapie doczeka się następcy. Drugi sezon w samochodach Toyota GR Yaris Rally2 zaliczą Hikaru Kogure i Yuki Yamamoto, wytypowani w drugiej edycji naboru. Trzecia generacja juniorów, czyli Shotaro Goto i Takumi Matsushita przesiądzie się z przednionapędowych aut Rally4 do czteronapędowych Rally3.
Jednocześnie już trwa selekcja kolejnych japońskich talentów. Siedmiu kierowców otrzyma szansę dalszego rozwoju po finałowym etapie challenge’u, który zaplanowano na grudzień w Finlandii. Szkoleniem przyszłych japońskich kierowców rajdowych jest Mikko Hirvonen, była gwiazda WRC.