Superformance GT40 Mike’a Trusty’ego na lotnisku Crystal Lake Airport w Decatur w Arkansas podczas sesji zdjęciowej.
Freeze Frame Image LLC
Prawie dziesięć lat temu zrobiłem coś nie do pomyślenia i przeskoczyłem ogrodzenie na prywatnym lotnisku w Decatur w stanie Arkansas, mając nadzieję na wykorzystanie tej nieruchomości do sesji zdjęciowej. Nie tylko miałem szczęście, iż nie zostałem postrzelony przez właściciela za wtargnięcie, ale dowiedziałem się, iż był kolegą Forda z kilkoma niesamowitymi przykładami rasy i od tamtej pory jesteśmy przyjaciółmi.
Zanim zdobyłem się na odwagę, by wspiąć się na to ogrodzenie, spędziłem pół dnia, próbując uzyskać legalny dostęp do lotniska. Odwiedziłem lokalny urząd pocztowy oddalony o mniej niż milę i wpadłem na listonosza, który powiedział mi, iż pracuje w United States Postal Service od dziesięciu lat i nigdy nie dostarczył przesyłki do posiadłości. Nie znała choćby jego faktycznego adresu pocztowego!
Mike Trusty za kierownicą swojego GT40 podczas wyścigu na Road America w 2009 roku
Freeze Frame Image LLC
Wcześniej w tym tygodniu podróżowałem z okolic Detroit do Billups Classic Cars w Colcord w stanie Oklahoma, aby sfotografować jedyną w swoim rodzaju Shelby GT500 z 1967 r., którą Jason Billups i jego zespół właśnie odrestaurowali kosmetycznie. Billups i ja omówiliśmy możliwe miejsca sesji zdjęciowej w okolicy, aby sfotografować Shelby. Wspomniałem, iż wolę prywatne lotniska, więc pojechaliśmy na lokalne lotnisko, ale nie miało ono czystego, wolnego od bałaganu tła. W tym momencie zacząłem samodzielnie szukać odpowiedniego miejsca na sesję zdjęciową w okolicy i tak znalazłem prywatne lotnisko.
Wyszukiwarka GPS zlokalizowała lotnisko w Decatur oddalone o około 20 mil. Kiedy pojechałem na lotnisko, odkryłem prawdopodobnie najbardziej oszałamiające miejsce, jakie kiedykolwiek spotkałem. Jednak nie mogłem znaleźć wejścia. Choć brzmi to dziwnie, jeździłem po tym lotnisku przez kilka godzin w poszukiwaniu wejścia, a mój Mustang zużył prawie pół baku paliwa podczas moich poszukiwań. Jednak bez względu na to, dokąd jechałem, nie mogłem znaleźć drogi na lotnisko. Wiele razy trafiałem na wjazd na podjazd w obrębie małego miejskiego parku, ale podjazd nagle kończył się przy bramie zabezpieczonej kilkoma kłódkami i łańcuchami. Do ogrodzenia przyczepiona była tabliczka z napisem „Własność prywatna”. Podjazd wydawał się najlepszym sposobem na dostanie się na lotnisko, a po tym, jak stanąłem na nim po raz ostatni, było oczywiste, iż nie ma ochroniarzy ani psów, które mogłyby mnie ścigać. Wtedy zauważyłem srebrnego Saturna, który zjeżdżał po stromym, pochyłym podjeździe na prawo od hangaru lotniska, po czym wjechał w otwarte drzwi. W tym momencie zdecydowałem się pójść na całość i wspiąć się na płot.
Po przejściu przez ogrodzenie — serce mi waliło — przeszedłem przez świeżo skoszony trawnik, a potem asfaltową drogę startową na asfalt, gdzie stał zaparkowany biały pickup Ford F-250 z 2008 roku. Przednia tablica rejestracyjna ciężarówki brzmiała: „Mój inny samochód to GT40”. Kiedy podszedłem do wieszaka, podszedł do mnie mężczyzna. Przeprosiłem za to, iż przeskoczyłem przez płot, aby dostać się na posesję i przedstawiłem siebie oraz swój dylemat. Kiedy zapytałem, czy zna właściciela posesji, skinął głową i powiedział:
– Tak, być może będę w stanie ci w tym pomóc. Nazywam się Mike Trusty i jestem jednym z właścicieli lotniska. Wyszliśmy na zewnątrz i wskazałem tablicę rejestracyjną na ciężarówce, a on powiedział: „To moja ciężarówka. Moi chłopcy dla żartu umieścili na nim tę tablicę rejestracyjną. Zapytałem, czy naprawdę ma GT40. Odpowiedział: „Tak, Superformance Ford GT40 MK II z 1966 roku. Jest w moim sklepie w Little Rock.
Podwozie GT40 firmy Trustys podczas budowy w fabryce Superformance.
Freeze Frame Image LLC
Marzę o GT40
Od tego czasu wiele się nauczyłem o Mike’u Trustym. Urodził się 9 sierpnia 1948 r. w Russellville w stanie Arkansas. W 1966 r. ukończył North Little Rock High School. Po ukończeniu szkoły średniej uzyskał tytuł Bachelor of Science in Engineering (BSME) na University of Arkansas (Fayetteville) w 1972 roku.
Pierwszym samochodem Trusty był czterobiegowy Ford Fairlane GT 390 z 1966 roku, wewnątrz i na zewnątrz w kolorze Forda Emberglo. Rodzice Mike’a zamówili dla niego samochód w październiku 1965 roku i, jak to ujął, „tylko dlatego, iż byli najlepszymi rodzicami w historii. Dali mi wybór dowolnego samochodu, jaki chciałem, ale musiał to być samochód wyprodukowany przez Forda. Zaskoczyli mnie, dostarczając mi go na koncercie zespołu z liceum, w którym grałem”.
Trusty mógł wybrać Fairlane GT 390 jako prezent od swoich rodziców, ale nie był to jedyny samochód jego marzeń.
Chłodnica oleju z suchą miską olejową i silnik V-8 416 cid.
Freeze Frame Image LLC
W 1964 roku Trusty przeczytał artykuł w czasopiśmie opisujący rozwój Forda GT40 i wzbudził on jego zainteresowanie. Po przeczytaniu artykułu i przeprowadzeniu badań okazało się, iż Ford GT40 stał się jego wymarzonym samochodem. Czytał o tym, jak Mark Donohue został zatrudniony przez Ford Motor Co. do pilotowania Emberglo GT40 MK II nr 4, który miał być promowany przez Holman-Moody Racing podczas nadchodzącego sezonu wyścigowego. Zwycięski GT40 Mark II 1-2-3 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1966 roku tylko dodał tajemniczości samochodom.
Trusty podziwiał Marka Donohue. Podobnie jak Trusty, Donohue był wyluzowany i był inżynierem mechanikiem, którego wiedza pozwoliła mu ulepszać lub ulepszać samochody wyścigowe, którymi pilotował. Donohue wziął dobry samochód i uczynił go jeszcze lepszym.
Chociaż Fairlane GT 390 był świetny, posiadanie GT40 musiało pozostać marzeniem Trusty przez prawie pięć dekad.
Łopatki z tyłu samochodu doprowadzają chłodniejsze powietrze do wlotu silnika, chłodnicy oleju i tylnych hamulców.
Freeze Frame Image LLC
Superwydajność GT40
W 2003 roku firma Superformance weszła na rynek kontynuacji GT-40. Po przejściu wielu dróg Superformance nabył oryginalne rysunki i przyrządy, które były używane przez KarKraft, jednego z dwóch oryginalnych producentów GT40 w połowie lat 60.
W tym momencie została podpisana umowa licencyjna z Safir GT40 Spares Ltd. (posiadacze znaku towarowego GT40). To małżeństwo pozwoliło firmie Superformance na wyprodukowanie dokładnej kontynuacji oryginalnego GT40 z pasującymi numerami seryjnymi. Ponieważ te samochody były dokładnie takie same jak wersje z lat 60., zostały zatwierdzone do włączenia do rejestru GT40.
W maju 2005 roku pierwszy prototyp Superperformance GT40 został przetransportowany drogą lotniczą do Stanów Zjednoczonych i pojawił się na różnych pokazach, ciesząc się szerokim uznaniem. W grudniu 2005 roku Dennis Olthoff z Olthoff Racing przetestował pierwszy produkcyjny Superperformance GT40 w RPA. Zanim w lutym 2006 r. rozpoczęto pełną produkcję, nastąpiły różne ulepszenia i zmiany. Samochód był następnie testowany przez Tiff Nidell dla programu telewizyjnego BBC „Top Gear” przed przybyciem do Stanów Zjednoczonych.
Mike Trusty zbudował swojego GT40 z kierownicą po prawej stronie.
Freeze Frame Image LLC
Początkowo oferowana była tylko wersja Mark II (big-block 1966). W 2006 roku Superformance nabył formy do wersji Mark I od Adriana Neweya, poprzednio pracującego w McLarenie, a w tej chwili projektanta Red Bull F1.
W latach 2006-2009 firma Superformance wyprodukowała 150 samochodów ulicznych, z których 80 ukończył Olthoff Racing.
Kiedy w 2005 roku Trusty został poproszony o nowy GT40, zdał sobie sprawę, iż jego marzenie z dzieciństwa może wreszcie się spełnić.
„Dennis Olthoff, właściciel Olthoff Racing, zadzwonił i powiedział mi o Superformance GT40, który pojawi się 11 października 2005 roku” — wspomina Trusty. „Pierwsze podwozie GT40 otrzymał 8 marca 2006 r. Moja żona Paulette i ja odwiedziliśmy Olthoff Racing 27 maja 2006 r., aby przyjrzeć się podwoziu i upewnić się, iż to naprawdę prawdziwy GT40, a nie tylko kolejna replika”.
Osłony reflektorów poprawiają aerodynamikę i chronią żarówkę przed zanieczyszczeniami podczas wyścigów.
Freeze Frame Image LLC
„Po zobaczeniu go osobiście i przestudiowaniu aspektów inżynierskich odszedłem ze zrozumieniem jego projektu i integralności strukturalnej. To rzeczywiście było prawdziwe. Dennis Olthoff zabrał Paulette na przejażdżkę. Zamówiliśmy nasze podwozie tego samego dnia.”
„To było„ jak start odrzutowcem bez odrywania się od ziemi ”- wspomina Paulette. Jechaliśmy szybko, a moja głowa była przygwożdżona do siedzenia. Jak wtedy, gdy Mike i ja jechaliśmy naszą Panterą 170 mil na godzinę na torze wyścigowym w Michigan, ale była jedna różnica: GT40 był jak błyskawica swoją szybkością. „nie wiem, czy to była ucieczka, czy strach; to coś, na co nie mogłem się przygotować… po prostu całkowicie radosne”.
„Moje podwozie dotarło do Olthoff Racing 6 marca 2007 r., po długim oczekiwaniu” — powiedział Mike Trusty. „Mój syn Shane i ja pojechaliśmy z Little Rock w Arkansas do góry Ulla w Karolinie Północnej i odebraliśmy go w następnym tygodniu”.
„Nasz GT40 był pierwszym samochodem z kierownicą po prawej stronie iz prawym progiem sprowadzonym do Stanów Zjednoczonych. Większość samochodów Superformance to samochody z kierownicą po lewej stronie i centralną linką zmiany biegów. Mój to drążek zmiany biegów, podobnie jak zabytkowe samochody.
Aluminiowy blok silnika Ford SVO z suchą miską olejową w GT40 MK II firmy Trusty ma pojemność 416 cali sześciennych przy 9-1/2 cala. deck, stalowa korba, wędki Oliver i głowice Yates C3H. Paliwo jest kontrolowane przez 58-milimetrowe wieloportowe korpusy przepustnic z cyfrowym zapłonem i elektronicznym wtryskiem na szczycie wykonanego wieloportowego kolektora dolotowego. Ta kombinacja wytwarza 715 KM i 666 lbs.-ft. momentu obrotowego.
Zaprojektowana przez legendę wyścigów Forda, Dana Gurneya, „Gurney Flap” zamontowana poziomo z tyłu GT40 ma za zadanie skierować powietrze w dół, poprawiając prowadzenie.
Freeze Frame Image LLC
Hamulce to coś, co Superformance zmieniło od oryginalnych samochodów, głównie ze względu na bezpieczeństwo i użytkowanie w samochodzie ulicznym, mówi Trusty. Fabryczny samochód był wyposażony w czterotłoczkowe zaciski Wilwood i 12,9-calowe wentylowane tarcze.
„Użyłem tarcz, ale zwykłe zaciski wymieniłem na sześciotłoczkowe zaciski GN, takie same jak w samochodach pucharowych NASCAR” — powiedział Trusty.
Skrzynia biegów w modelu GT40 firmy Trusty to pięciobiegowa skrzynia ZF, taka sama jak w samochodach GT40 Mark I, ponieważ czterobiegowa skrzynia biegów stosowana w samochodach Mark II „była wówczas nieosiągalna” — powiedział Trusty.
Zawieszenie GT40 firmy Trusty firmy Superformance jest identyczne z zabytkowymi samochodami wyścigowymi GT40, a jego części są wymienne z samochodami zabytkowymi.
„Miałem wszystkie pręty, ogniwa, piasty itp., Bezprądowo niklowane, tak jak w starych samochodach” – powiedział Trusty. „Pochodziły z malowanego lub gołego metalu Superformance. Koła to pendrive Halibrand, takie same jak w starych samochodach wyścigowych GT40”.
Śledź czas!
Trusty i jego gotowy do jazdy na torze GT40 po raz pierwszy pojawili się razem publicznie podczas Kohler International Challenge na Road America w sierpniu 2009 roku.
„W przeszłości miałem szczęście pracować nad historycznymi GT40, ale dopiero teraz mogłem spełnić swoje marzenie o posiadaniu jednego” – powiedział Trusty. „Próbowałem odtworzyć samochód Holman-Moody nr 4 z 1966 roku, wprowadzając kilka własnych zmian. Kolor (Emberglo) to kolor, z którym mam długą historię, jest to kolor mojego pierwszego samochodu, Forda Fairlane GT z 1966 roku, a także mojej Pantery z 1972 roku, będącej tylko jednym z trzech samochodów, które były fabrycznie pomalowane na ten kolor ”.
GT40 firmy Trusty pojawił się na spotkaniu z okazji 45. rocznicy GT40 na Road America. Samochód Mike’a został tak dobrze przyjęty, iż został zaproszony do wzięcia udziału w wyścigu pokazowym, w którym uczestniczyły samochody zwycięzców Le Mans, a także wielu światowej klasy kierowców, takich jak Brian Redman, David Hobbs i Bob Bondurant, by wymienić tylko kilku.
Kiedy nie ściga się swoim GT40, aktualnym projektem Trusty jest Emberglo Pantera z 1972 roku, którą on i Paulette kupili jako nowi. Zasadniczo przeprojektowuje samochód, aby „zmodernizować klasyczną Panterę”, jak to ujął. Kiedy ukończy swoje wyzwanie, spodziewaj się, iż pojawi się ono w Starych samochodach. Czekać na dalsze informacje!
Mike Trusty z GT40 na pasie startowym lotniska Crystal Lake.
Freeze Frame Image LLC
KLIKNIJ PONIŻEJ, ABY ZOBACZYĆ WIĘCEJ INFORMACJI O GT40 TRUSTY
POKAŻ NAM SWOJE KOŁA!
Jeśli masz stary samochód, który kochasz, chcemy o nim usłyszeć. Napisz do nas na [email protected]
Freeze Frame Image LLC
Jeśli lubisz takie historie i inne cechy klasycznych samochodów, sprawdź magazyn Old Cars. KLIKNIJ TUTAJ subskrybować.
Chcesz najpierw posmakować magazynu Old Cars? Zapisz się do naszego cotygodniowego e-biuletynu i uzyskaj BEZPŁATNE bezpłatne cyfrowe wydanie naszego magazynu drukowanego.
* Jako współpracownik Amazon, Old Cars zarabia na kwalifikujących się zakupach.