Ruszył nabór na dofinansowanie elektrycznych ciężarówek

4 dni temu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków na zakup lub leasing zeroemisyjnych ciężarówek typ N2 i N3. Finansowanie programu, którego wartość to 2 mld zł zapewnione zostało z Funduszu Modernizacyjnego.

Nabór wniosków prowadzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dotyczy zakupu i leasingu elektrycznych aut dostawczych oraz ciężarowych typu N2 oraz N3. W ramach programu można nabyć pojazdy, które wykorzystują do napędu prąd zgromadzony w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, a także energię elektryczną wytworzoną w ogniwach paliwowych bądź też mają jednostkę napędową, której cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.

Dla kogo jest ten program?

Beneficjentami programu będą przedsiębiorcy, przy czym na każdego z nich może przypadać tylko jeden wniosek. Wartość dofinansowania złożonego przez jeden podmiot wraz z powiązanymi przedsiębiorstwami nie może przekroczyć 15 proc. budżetu określonego dla naboru.

Budżet programu wynosi 2 mld zł, a wnioski można składać w terminie 30.05.2025 r.-30.06.2029 r.

– Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – mówi Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

Zakres uzyskanego dofinansowania w przypadku zakupu i leasingu:

  • Duże przedsiębiorstwo – do 30 proc.
  • Średnie przedsiębiorstwo – do 50 proc.
  • Mikro i małe przedsiębiorstwa – do 60 proc.

Koszty kwalifikowane pomniejszone o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:

  • 400 tys. zł na jeden pojazd elektryczny N2 (przy leasingu także nie więcej niż opłata wstępna)
  • 750 tys. zł na jeden pojazd elektryczny N3 N2 (przy leasingu także nie więcej niż opłata wstępna)

Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału