Rozbudowa systemu odcinkowego pomiaru prędkości – 43 nowe urządzenia na polskich drogach

3 tygodni temu

W ramach dalszego rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, na polskich autostradach i drogach ekspresowych zainstalowane zostaną 43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości, które obejmą prawie 400 km tras. To kolejny krok w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) będzie miał 114 takich urządzeń, obejmujących łącznie ponad 670 km dróg. Nowe urządzenia będą instalowane już w połowie roku.

Nadmierna prędkość wciąż jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych, a systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) mają na celu ograniczenie tragicznych zdarzeń, szczególnie na odcinkach, gdzie pojazdy mogą rozwijać wysokie prędkości. Zwiększenie liczby tych urządzeń pozwoli na skuteczniejszą kontrolę prędkości i przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków związanych z nadmiernym rozpędzaniem się pojazdów.

Nowoczesne urządzenia na polskich drogach

Firma Sprint S.A. dostarczy i zamontuje 43 urządzenia UnicamVELOCITY 4, które będą w pełni zgodne z wymaganiami technicznymi. Systemy te są wyposażone w żółte kamery, które automatycznie rejestrują czas wjazdu i wyjazdu z monitorowanego odcinka drogi. Kamery nie tylko wykryją przekroczenie prędkości, ale również zapiszą szereg innych istotnych danych, takich jak miejsce, data, godzina, długość odcinka, czy maksymalna dozwolona prędkość. Dodatkowo, kamery zidentyfikują pas ruchu, którym poruszał się pojazd. Dzięki zaawansowanej technologii, urządzenia będą w stanie wykonać wysokiej jakości zdjęcia również w nocy. Zarejestrowane dane będą przesyłane na bieżąco do centralnego systemu CANARD.

Lokalizacje nowych urządzeń zostały starannie wybrane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Instalacja kamer odbędzie się na odcinkach, na których istnieje szczególne ryzyko wypadków drogowych z powodu nadmiernej prędkości. O każdym nowym systemie będzie informować specjalny znak drogowy, aby kierowcy byli świadomi nadzoru.



Zwiększenie efektywności nadzoru

Dzięki zastosowaniu OPP, system pozwala na monitorowanie prędkości na całym kontrolowanym odcinku drogi, co zmusza kierowców do przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Z dotychczasowych doświadczeń CANARD wynika, iż w miejscach objętych tym nadzorem znacząco spada liczba wypadków, a kierowcy zaczynają bardziej kontrolować prędkość, dostosowując ją do warunków na drodze.

Koszty i harmonogram

Koszt montażu 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości to około 85 milionów złotych. Firma Sprint S.A. ma na realizację zlecenia maksymalnie 76 tygodni, w tym czasie przeprowadzi niezbędne oględziny i prace montażowe. W razie potrzeby, w przypadku braku możliwości montażu w wybranej lokalizacji, urządzenia zostaną zainstalowane w miejscach rezerwowych.

Całkowity zakres projektu

Projekt rozbudowy systemu nadzoru nad ruchem drogowym jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Oprócz 43 nowych urządzeń OPP, planuje się również instalację 70 urządzeń do punktowego pomiaru prędkości, 10 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz 5 urządzeń na przejazdach kolejowych. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 161 244 820 zł, z czego 131 093 349 zł to wartość kwalifikowalna. Termin zakończenia realizacji projektu to 30 czerwca 2026 r.

Źródło CANARD / / Zdjęcie: GITD
Idź do oryginalnego materiału