Rodzinny sedan z LPG za 30 000 zł. To świetny sposób na przejechanie 100 km za 19 zł

6 dni temu

Spore obniżki w salonach nie oznaczają, iż wszyscy kierowcy mają budżet na nowe samochody. Większość musi szukać swojego kolejnego pojazdu na rynku wtórnym. To wiąże się z jeszcze większym wyzwaniem. Ten rodzinny sedan z LPG wydaje się jednak bezpiecznym wyborem. Ma sprawdzoną konstrukcję i dobry stosunek ceny do jakości.

Piąta generacja

Historia tego modelu jest bogata. Tak naprawdę zaczęła się w 1990 roku, kiedy zaprezentowano pierwsze wcielenie. gwałtownie zyskało na popularności, choć jego kluczowymi rynkami były przede wszystkim te azjatyckie.

Rodzinny sedan z LPG, którego opisujemy to już piąte wydanie. Do tej pory powstało aż siedem generacji. Ta najnowsza jest była do niedawna dostępna, ale producent zdecydował się na jej wycofanie – czas pokaże, czy tak już pozostanie. Liczymy na to, iż nie.

Hyundai Elantra V – tył, fot. Wojciech Krzemiński

Prezentowany model był produkowany do 2018 roku, ale w ostatnich latach oferowano go już tylko na Dalekim Wschodzie. W Europie osiągnął spory sukces, co było widać na polskich drogach. Stanowi ciekawą alternatywę dla Volkswagena Jetty i Renault Fluence.

To Hyundai Elantra, czyli koreański pojazd reprezentujący segment C. Na tle swoich przeciwników wygląda najnowocześniej. Niektórzy zobaczą w nim choćby czterodrzwiowe coupe, co jest zasługą opadającej linii dachu, która płynnie przechodzi w klapę bagażnika.

Rodziny sedan z LPG, czyli tania jazda

Gama jednostek tego samochodu opierała się wyłącznie na silnikach wolnossących. W naszym kraju można było dostać jednostkę z rodziny MPI o pojemności 1,6 litra. To prosta i trwała konstrukcja czterocylindrowa tego producenta.

Dzięki wtryskowi wielopunktowemu pośredniemu, bardzo dobrze znosi integrację z instalacją gazową. Dzięki temu stanowi bardzo ciekawą propozycję dla zwolenników oszczędnej i bezstresowej jazdy w różnych warunkach. W Hyundaiu i30 drugiej generacji dominowała już konstrukcja GDI z wtryskiem bezpośrednim.

Hyundai Elantra V – przód, fot. Wojciech Krzemiński

Rodzinny sedan z LPG w takim wydaniu oddaje do dyspozycji 132 konie mechaniczne i 158 niutonometrów. Za przenoszenie mocy na przednią oś odpowiada sześciobiegowa przekładnia mechaniczna, która została nieźle zestopniowana.

Hyundai Elantra V jest stosunkowo lekki, dlatego jego osiągi przy tych wartościach są akceptowalne. Rozpędzanie do 100 km/h trwa 10,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Średnie zużycie gazu w cyklu mieszanym to 7,5 lita, co przekłada się na około 19 złotych za 100 kilometrów – przy dzisiejszych cenach gazu.

Rodzinny sedan z LPG w niskiej cenie

Na tynku wtórnym można znaleźć egzemplarze tej generacji w naprawdę przyzwoitym stanie. Warto wśród wytycznych zaznaczyć bezwypadkową historię. To ograniczy podaż, ale też zmniejszy ryzyko zakupu potencjalnie uszkodzonego auta.

Hyundai Elantra V – kokpit, fot. Wojciech Krzemiński

Kwota wynosząca 30 000 zł pozwoli kupić egzemplarz z lat 2011-2014, który będzie miał około 150 000 przebiegu. Większość dostępnych sztuk nie posiada instalacji gazowej, dlatego do wydatku trzeba doliczyć około 4000 zł na montaż LPG. o ile chodzi o wyposażenie, to Hyundai Elantra nie rozczarowuje. Większość konfiguracji oferuje m.in.:

  • rozbudowany komputer pokładowy
  • elektrycznie sterowane szyby w obu rzędach
  • klimatyzację
  • duży radioodtwarzacz z wyświetlaczem
  • elektrycznie sterowane lusterka
  • wielofunkcyjną kierownicę
  • gniazdo USB

Ta lista wystarczy, by rodzinny sedan z LPG dawał satysfakcję pragmatycznemu użytkownikowi. To przestronne auto ze sprawdzonym układem napędowym, które powinno pozwolić na zaoszczędzenie przy dystrybutorach paliwa. Warto zastanowić się także nad nowszą generacją, która jest utrzymana w tej samej koncepcji, ale pochodzi z młodszych roczników.

Idź do oryginalnego materiału