
Spore obniżki w salonach nie oznaczają, iż wszyscy kierowcy mają budżet na nowe samochody. Większość musi szukać swojego kolejnego pojazdu na rynku wtórnym. To wiąże się z jeszcze większym wyzwaniem. Ten rodzinny sedan z LPG wydaje się jednak bezpiecznym wyborem. Ma sprawdzoną konstrukcję i dobry stosunek ceny do jakości.
Piąta generacja
Historia tego modelu jest bogata. Tak naprawdę zaczęła się w 1990 roku, kiedy zaprezentowano pierwsze wcielenie. gwałtownie zyskało na popularności, choć jego kluczowymi rynkami były przede wszystkim te azjatyckie.
Rodzinny sedan z LPG, którego opisujemy to już piąte wydanie. Do tej pory powstało aż siedem generacji. Ta najnowsza jest była do niedawna dostępna, ale producent zdecydował się na jej wycofanie – czas pokaże, czy tak już pozostanie. Liczymy na to, iż nie.
Hyundai Elantra V – tył, fot. Wojciech KrzemińskiPrezentowany model był produkowany do 2018 roku, ale w ostatnich latach oferowano go już tylko na Dalekim Wschodzie. W Europie osiągnął spory sukces, co było widać na polskich drogach. Stanowi ciekawą alternatywę dla Volkswagena Jetty i Renault Fluence.
To Hyundai Elantra, czyli koreański pojazd reprezentujący segment C. Na tle swoich przeciwników wygląda najnowocześniej. Niektórzy zobaczą w nim choćby czterodrzwiowe coupe, co jest zasługą opadającej linii dachu, która płynnie przechodzi w klapę bagażnika.
Rodziny sedan z LPG, czyli tania jazda
Gama jednostek tego samochodu opierała się wyłącznie na silnikach wolnossących. W naszym kraju można było dostać jednostkę z rodziny MPI o pojemności 1,6 litra. To prosta i trwała konstrukcja czterocylindrowa tego producenta.
Dzięki wtryskowi wielopunktowemu pośredniemu, bardzo dobrze znosi integrację z instalacją gazową. Dzięki temu stanowi bardzo ciekawą propozycję dla zwolenników oszczędnej i bezstresowej jazdy w różnych warunkach. W Hyundaiu i30 drugiej generacji dominowała już konstrukcja GDI z wtryskiem bezpośrednim.
Hyundai Elantra V – przód, fot. Wojciech KrzemińskiRodzinny sedan z LPG w takim wydaniu oddaje do dyspozycji 132 konie mechaniczne i 158 niutonometrów. Za przenoszenie mocy na przednią oś odpowiada sześciobiegowa przekładnia mechaniczna, która została nieźle zestopniowana.
Hyundai Elantra V jest stosunkowo lekki, dlatego jego osiągi przy tych wartościach są akceptowalne. Rozpędzanie do 100 km/h trwa 10,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Średnie zużycie gazu w cyklu mieszanym to 7,5 lita, co przekłada się na około 19 złotych za 100 kilometrów – przy dzisiejszych cenach gazu.
Rodzinny sedan z LPG w niskiej cenie
Na tynku wtórnym można znaleźć egzemplarze tej generacji w naprawdę przyzwoitym stanie. Warto wśród wytycznych zaznaczyć bezwypadkową historię. To ograniczy podaż, ale też zmniejszy ryzyko zakupu potencjalnie uszkodzonego auta.
Hyundai Elantra V – kokpit, fot. Wojciech KrzemińskiKwota wynosząca 30 000 zł pozwoli kupić egzemplarz z lat 2011-2014, który będzie miał około 150 000 przebiegu. Większość dostępnych sztuk nie posiada instalacji gazowej, dlatego do wydatku trzeba doliczyć około 4000 zł na montaż LPG. o ile chodzi o wyposażenie, to Hyundai Elantra nie rozczarowuje. Większość konfiguracji oferuje m.in.:
- rozbudowany komputer pokładowy
- elektrycznie sterowane szyby w obu rzędach
- klimatyzację
- duży radioodtwarzacz z wyświetlaczem
- elektrycznie sterowane lusterka
- wielofunkcyjną kierownicę
- gniazdo USB
Ta lista wystarczy, by rodzinny sedan z LPG dawał satysfakcję pragmatycznemu użytkownikowi. To przestronne auto ze sprawdzonym układem napędowym, które powinno pozwolić na zaoszczędzenie przy dystrybutorach paliwa. Warto zastanowić się także nad nowszą generacją, która jest utrzymana w tej samej koncepcji, ale pochodzi z młodszych roczników.

6 dni temu














