
Robotaxi Tesli pojawiło się na ulicach Austin. Jednak zamiast futurystycznego Cybercaba na ulice wyjechał Model Y z naklejką i pracownikiem Tesli na pokładzie.
Elon Musk dotrzymał wcześniej złożonej obietnicy i od niedzieli mieszkańcy Austin w amerykańskim stanie Texas oprócz Ubera czy Bolta, mogą także zamówić przejazd w pełni autonomiczną taksówką Robotaxi od Tesli.
Pierwsze nagrania z wnętrza pojazdów są jednak dalekie od tego co miliarder obiecywał podczas pokazu We, Robot. A także dalekie od lotnisk.
Możesz się już przejechać Robotaxi Tesli. Pilotaż usługi jest pełen ograniczeń
22 czerwca na ulice Austin wyjechała flota 10 Tesli Model Y SUV, które klienci mogą zamówić poprzez aplikację Robotaxi. O oficjalnym rozpoczęciu pilotażowego programu poinformował Elon Musk, jednocześnie informując o cenie przejazdu – opłata jest stała niezależnie od dystansu i wynosi 4,20 dolarów (ok. 15,61 zł).
The @Tesla_AI robotaxi launch begins in Austin this afternoon with customers paying a $4.20 flat fee!
— Elon Musk (@elonmusk) June 22, 2025Jednak przejazd niezbyt przypomina to, co Elon Musk pokazywał pod koniec ubiegłego roku podczas wydarzenia We, Robot. Przede wszystkim pojazdem dokonującym przejazdu jest Tesla Model Y SUV, a nie dedykowany temu zadaniu pojazd Cybercab. O tym, iż pojazd który właśnie podjechał to zamówione przez kogoś robotaxi dowiadujemy się z naklejki przyklejonej z tyłu lub na boku samochodu – poza tym nie różni się on od komercyjnie dostępnego Modelu Y SUV.
Ponieważ Robotaxi wciąż jest przedmiotem testów, siedzenie kierowcy jest puste – zamiast tego stale zajęte jest siedzenie pasażera, na którym siedzi pracownik Tesli nadzorujący przebieg przejazdów.
Przejazdy Robotaxi mogą odbywać się jedynie od godziny 6 rano do północy, a zasięg samochodów został celowo ograniczony przez Teslę – Robotaxi dokonuje przejazdów jedynie w południowej części miasta. Ponadto Tesla uniemożliwiła Robotaxi przejazdy w pobliżu lotniska.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Teslę, Robotaxi ma operować tylko w dobrych warunkach pogodowych, unikać skomplikowanych skrzyżowań i zabierać jedynie pasażerów, którzy ukończyli 18 rok życia.
Kiedy już przebrniemy przez serię niedogodności, Robotaxi nie różni się zbytnio od innych aplikacji z przejazdami. Opłaty za kurs dokonuje się w aplikacji, w której wyznacza się także start i cel podróży. Aplikacja posiada także opcję wyszukiwania miejsc.
Here’s a quick overview of the Tesla Robotaxi app! pic.twitter.com/AAtPZS1E5T
— Rob Maurer (@TeslaPodcast) June 22, 2025Po wejściu do pojazdu komputer samochodu automatycznie synchronizuje się z telefonem, pozwalając na odtwarzanie multimediów – muzyki, filmów, gier czy transmisji na żywo – w czasie przejazdu.
Robotaxi rear screen UI pic.twitter.com/rdZuvqMY1I
— Zack (@BLKMDL3) June 22, 2025Dotychczas opublikowane recenzje, opinie i komentarze na temat Tesla Robotaxi są pozytywne, wskazując na łatwość obsługi aplikacji i komfort jazdy.
Pojazdy we flocie Robotaxi wyposażone są w najnowocześniejszą wersję systemu Tesla Full Self-Driving (FSD) oraz zestaw ośmiu kamer. To, co odróżnia system Tesli od konkurencji – przede wszystkim od Waymo, które już operuje w kilku największych amerykańskich miastach – to deklaracja koncernu, iż FSD do działania nie potrzebuje kosztownych w stworzeniu map miast.
Więcej na temat Tesli:
Zdjęcie główne: Jose Gil / Shutterstock