Cieszący się ogromną popularnością elektryczny mieszczuch Renault Zoe otrzymał dokładnie 0 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. kilka lepiej wypadła Dacia Spring, która dostała jedną gwiazdkę.
Renault Zoe bez ani jednej gwiazdki w teście Euro NCAP
To najgorszy wynik francuskiej marki w historii Euro NCAP. Co ciekawe, Renault Zoe, tuż po debiucie rynkowym w 2013 roku przeszedł test Euro NCAP, zdobywając 5 gwiazdek.
Wtedy jednak obowiązywały inne wytyczne, mniej restrykcyjne z punktu widzenia obecnych założeń. Warunki przeprowadzania testu oraz zastosowana metodologia, a także staż rynkowy auta i rozwój systemów bezpieczeństwa przełożyły się na taką, a nie inną liczbę gwiazdek. Taki sam casus dotyczył zresztą Fiata Punto, który w pierwszym teście otrzymał 5 gwiazdek, by w powtórnej próbie zderzeniowej przeprowadzonej kilkanaście lat później nie dostać ani jednej gwiazdki.
Zero gwiazdek Renault Zoe w obecnym teście wynikało głównie z braku systemu wspomagającego nagłe hamowanie przed przeszkodą. Poza tym na tak niskiej ocenie zaważyła leciwa konstrukcja pojazdu, który mimo liftingu w 2020 roku nie posiada m.in. poduszki powietrznej między kierowcą i pasażerem w wersji bazowej.
Ostatecznie Renault Zoe otrzymał 43% punktów w kategorii ochrona dorosłych i 52% możliwych punktów, jeżeli chodzi o ochronę dzieci. Na 41% wszystkich punktów oceniono zabezpieczenie uczestników ruchu, a na 14% – systemy wspomagające bezpieczeństwo.
Dacia Spring tylko z jedną gwiazdką
Wynik Dacii również jest niezadowalający. Najtańszy elektryk na rynku otrzymał 49% możliwych punktów w kategorii ochrona dorosłych i 56% – za ochronę młodszych pasażerów. Nisko też oceniono zabezpieczenie uczestników ruchu drogowego – 39% możliwych punktów.
Najsłabiej Dacia Spring wypadła pod względem wyposażenia w systemy wsparcia – tylko 32% możliwych do uzyskania punktów. Z drugiej strony akurat punktacja w tej kategorii zaskakuje najmniej, zwłaszcza iż mówimy o podstawowej wersji elektryka, która kosztuje niecałe 80 000 zł.
Crash test ujawnił wysokie ryzyko zagrożenia życia w wyniku obrażeń klatki piersiowej kierowcy i urazu głowy pasażera siedzącego z tyłu. Podkreślono również marginalną ochronę klatki piersiowej kierowcy w przypadku zderzenia bocznego.
Czy zatem Renault Zoe i Dacia Spring nie są bezpieczne?
Sugerując się gwiazdkami można zarówno Renault Zoe, jak i Dacię Spring spisać na starty. Na pewno nie jest to powód do dumy dla producentów, którzy teraz muszą się tłumaczyć. Renault już zapewniło, iż Zoe jest bezpiecznym pojazdem, który „spełnia normy bezpieczeństwa w krajach, gdzie jest sprzedawany”. A co do systemu automatycznego wspomagana hamowania, którego brak zaważył na ostatecznej ocenie, od 1 marca 2022 roku każda wersja Zoe będzie w niego wyposażona.
Źródło: Euro NCAP