Samochodów dostawczych na rynku jest wiele i wciąż pojawiają się nowe. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli jest Renault Master. Jakie awarie dokuczają przy eksploatacji francuskiego vana?

Renault Master III i IV generacji
W materiale skupimy się na awariach dotyczących dwóch generacji – III i IV – ze względu na bardzo długi czas produkcji trzeciej odsłony i jeszcze dość krótki (by poznać jego oblicze po stronie potencjalnych usterek) czwartej.
Renault Master III generacji produkowany był przez 14 lat, od 2010 do 2024 roku. Samochód przeszedł w tym czasie dwa faceliftingi i liczne modernizacje mechaniczne, powiązane głównie z dostosowywaniem go do wchodzących coraz to nowszych norm Euro.
Wersje silnikowe, z którymi Master III generacji wyszedł z fabryki (cyfra przy dCi odnosi się do mocy w KM):
- 2.3 L Diesel R4 w wariantach dCi 100, 125 oraz 150 (do 2014 roku, Euro 5)
- 2.3 L Diesel R4 w wariantach dCi 110, 125, Energy 135, 150, Energy 165 (do 2018 roku, Euro 6)
- 2.3 L Diesel R4 w wariantach dCi 110, 130, 130 BiTurbo, Energy 145, Energy 165, Energy 170 (do 2019 roku, Euro 6d Temp)
- 2.3 L Diesel R4 w wariantach dCi 130, 135, Energy 145, Energy 150, Energy 165, Energy 180 (od 2019 do 2024, Euro 6d Final)
Na bazie Mastera III generacji pojawił się także wariant Z.E., czyli pierwsza wersja elektryczna vana.

Renault Master IV generacji został zaprezentowany w listopadzie 2023 roku, a do produkcji wszedł wiosną 2024. Samochód został przeniesiony na platformę „multienergetyczną”, dostosowaną do produkcji zarówno z bazowym silnikiem Diesla, jak i w wariancie w pełni elektrycznym. Co ciekawe, Master IV generacji otrzymał tytuł „Van of the Year”. Bliźniaczym modelem jest Nissan Interstar.
Mastera IV generacji kupicie z silnikami:
- 2.0 L Diesel R4 Blue dCi 105, 130, 150, 170
- Elektrycznym 130 KM i 40 kWh.
Warto podkreślić, iż wariant elektryczny Mastera dostępny jest wyłącznie w wersji Furgon. Opcja ze skrzynią wciąż jest zarezerwowana tylko dla modelu z silnikiem spalinowym.
Awarie Renault Master III generacji. Co się psuło w popularnym modelu?
Ponieważ Renault Master III generacji na rynku jest już bardzo długo, to nietrudno znaleźć sprawdzoną listę awarii tego modelu. Model — w stosunku do pokonywanych przebiegów — nie jest bardzo awaryjny, chociaż jest kilka dokuczliwych pozycji.
Skrzynia biegów
Główną, zgłaszaną przez wielu usterką, jest awaria skrzyni biegów. Chodzi tutaj o 6-biegowy „manual” PF6. W wielu przypadkach sytuacja skończyła się całkowitym zatrzymaniem samochodu i koniecznością wymiany podzespołu.
Awaria objawia się szumami (w gorszym stadium także wyciem lub buczeniem), przede wszystkim na wyższych biegach. Są one powiązane z uszkadzającymi się łożyskami, które generują większe tarcie (a co za tym idzie, więcej ciepła) oraz są powodem pojawiających się w oleju opiłków. Te z kolei mogą szkodzić pozostałym podzespołom w skrzyni biegów, co ostatecznie może doprowadzić do przegrzania i większych uszkodzeń. jeżeli więc dochodzi jakikolwiek dźwięk ze skrzyni, to należy jak najszybciej udać się na diagnostykę i spodziewać się serwisu lub — w najgorszym wypadku — wymiany.
Wskaźnik paliwa i elektronika
Niewielką, chociaż uciążliwą i często zgłaszaną przez właścicieli usterką, jest niedziałający lub zawieszający się wskaźnik paliwa. Użytkownicy zgłaszają też inne problemy z elektroniką, nie tylko multimediami, ale również tą związaną z silnikiem: samochody mogą pokazywać na desce rozdzielczej nieistniejące w komputerze błędy, mimo poprawnego działania silnika i pojazdu.

Usterki silnika po 2019 roku
Prawdopodobnie najgorszym okresem Mastera III generacji, był ostatni lifting dostosowujący model do Euro 6d Final. Chociaż motory 2.3 dCi w poprzednich latach raczej nie sprawiały właścicielom większych problemów, to w tej wersji bardzo często zgłaszano nawracające problemy z filtrem sadzy, układami wtryskowymi i turbosprężarkami.
Renault Master IV generacji. Czy zgłaszano już jakieś problemy?
Mija rok od wejścia nowej generacji Mastera do salonów. Kierowcy nie zgłaszają większych usterek, chociaż można znaleźć pojedyncze informacje dotyczące niewypalającego się filtra DPF oraz problemów z układem wtryskowym. Jest więc szansa, iż producent odrobił pracę domową po widocznie wadliwym ostatnim liftingu poprzednika.
Czy warto kupić Renault Master?
Decyzja dotycząca zakupu używanego Mastera III generacji powinna opierać się głównie na jego historii serwisowej. Warto dopytać przede wszystkim o czynności związane z konserwacją manualnej skrzyni biegów, bo to od nich może zależeć konieczność (lub jej brak) dość drogiej naprawy niemal od razu po zakupie pojazdu. W przypadku modeli od 2019 roku najważniejsze będzie także potwierdzenie eksploatacji silników.
Czwarta generacja modelu z kolei, póki co, cieszy się raczej opinią bezawaryjnego pojazdu dostawczego.