
Brytyjska firma Yasa, specjalizująca się w silnikach elektrycznych o strumieniu osiowym i należąca do koncernu Mercedes-Benz, ogłosiła imponujące osiągnięcie.
Brytyjska firma Yasa, specjalizująca się w silnikach elektrycznych o strumieniu osiowym i należąca do koncernu Mercedes-Benz, ogłosiła pobicie własnego, nieoficjalnego rekordu świata w gęstości mocy silnika elektrycznego. Ich najnowszy prototypowy silnik, ważący zaledwie 12,7 kilograma, osiągnął podczas testów moc szczytową 750 kW (ponad 1000 KM). Przekłada się to na gęstość mocy na poziomie 59 kW (ponad 80 KM) na kilogram masy – jest to aż o 40% lepszy wynik niż ten uzyskany podczas wstępnych testów latem.
Poprzedni rekord, ustanowiony również przez Yasa, wynosił 42 kW/kg (550 kW z silnika o masie 13,1 kg). Nowe testy przeprowadzono na jeszcze lżejszej wersji prototypu (12,7 kg) i mocniejszej hamowni, co pozwoliło osiągnąć pułap 750 kW. Firma podkreśla, iż nie jest to tylko symulacja czy koncept cyfrowy, ale w pełni funkcjonalny prototyp przechodzący rygorystyczny program rozwojowy w centrum innowacji firmy w Oksfordzie.

Oprócz imponującej mocy szczytowej, Yasa szacuje również kluczową dla realnych zastosowań moc ciągłą na poziomie 350-400 kW (469-536 KM). Jak podkreśla Tim Woolmer, założyciel i CTO Yasa, udało się osiągnąć te parametry dzięki precyzyjnej inżynierii, zaawansowanemu zarządzaniu termicznemu i zoptymalizowanemu upakowaniu komponentów, bez użycia egzotycznych materiałów (takich jak metale ziem rzadkich). Projekt został zrealizowany przy wsparciu brytyjskiego Advanced Propulsion Centre.
„To dowód na to, co może osiągnąć skoncentrowana innowacja inżynierska. Zbudowaliśmy silnik elektryczny o znacznie większej gęstości mocy niż cokolwiek wcześniej – a wszystko to przy użyciu skalowalnych materiałów i procesów” – komentuje Woolmer.
Technologia strumienia osiowego (axial flux), w której specjalizuje się Yasa, pozwala na konstruowanie silników znacznie mniejszych i lżejszych niż dominujące w tej chwili na rynku silniki o strumieniu promieniowym (radial flux), oferując jednocześnie wysoki moment obrotowy. Jak dodaje Joerg Miska, CEO Yasa, ich technologia osiąga trzykrotnie wyższą gęstość mocy niż wiodące w tej chwili silniki o strumieniu promieniowym. Otwiera to drogę do nowej generacji lekkich i wydajnych systemów napędowych w sektorze pojazdów o wysokich osiągach.
Technologia z F1 i chłodzenie jak w statku kosmicznym. Mercedes zdradza sekrety rekordowego AMG GT XX [galeria i infografiki]
Jeśli artykuł Rekordowa gęstość mocy: silnik Yasa oferuje 1020 KM przy masie poniżej 13 kg nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

3 godzin temu













