Reinkarnacja Porsche 964: lekkie nadwozie i 500 koni

rallyandrace.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: porsche 964


W świecie motoryzacyjnych przeróbek Porsche nie brakuje wybitnych projektów, ale najnowsza kreacja Theon Design z pewnością wyróżnia się na tle innych. Brytyjski tuner z Oxfordshire zaprezentował model Theon R, czyli najbardziej ekstremalną interpretację klasycznego Porsche 911 generacji 964. To, co sprawia, iż ta wersja jest tak wyjątkowa, to kombinacja lekkiej konstrukcji z włókna węglowego i potężnego silnika o mocy 500 koni mechanicznych.

Theon R to efekt lat pracy inżynieryjnej, będący ukoronowaniem doświadczeń zdobytych przy dwóch wcześniejszych projektach Porsche 964 od Theon Design. Nowy model, inspirowany ikonami jak oryginalne 911 S/T czy 997 GT3 RS 4.0, jest w pełni skupiony na wrażeniach z jazdy na drodze, co czyni go wyjątkowo wyrafinowanym.

Mieszanka najlepszych komponentów

Proces budowy Theon R zaczyna się od całkowitego rozebrania samochodu-dawcy do gołej ramy, która następnie jest zespawana wzdłuż szwów dla zwiększenia sztywności. Na ramę montowane są specjalne, ultralekkie tuby z włókna węglowego o masie zaledwie 4 kilogramów każda, co dodatkowo wzmacnia konstrukcję. Nadwozie samochodu jest w całości wykonane z włókna węglowego, dostarczanego przez dostawcę komponentów stosowanych w Formule 1. choćby szyby zostały wymienione na cieńsze, typowe dla modeli RS. Dodatkowo, splitter z włókna węglowego, tylny dyfuzor i słynny «whale tail» – charakterystyczny spojler – zapewniają odpowiednią siłę docisku aerodynamicznego.

Fot. Theon Design Ltd

Pod maską znajduje się czterolitrowy silnik typu bokser, chłodzony powietrzem. Silnik ten, wyposażony w podwójne wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder, korzysta z kolektora ssącego pochodzącego z 997 GT3 RS. Układ wydechowy wykonany z Inconelu gwarantuje niesamowite wrażenia dźwiękowe, szczególnie gdy silnik osiąga imponujące 9000 obrotów na minutę.

Szybki i lekki

Choć moc 500 KM i ponad 400 Nm momentu obrotowego może nie wydawać się zbyt imponująca na tle współczesnych supersamochodów, to należy pamiętać, iż Theon R waży mniej niż 1000 kg – co czyni go znacznie lżejszym od np. Mazdy MX-5. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu Wavetrac. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3 sekundy, a do 160 km/h samochód rozpędza się w 6,5 sekundy.

Fot. Theon Design Ltd

Jednak prawdziwym sekretem Theona R jest zaawansowane zawieszenie, które zostało opracowane specjalnie dla tego modelu we współpracy z Motion Control Suspension. System zawiera regulowane amortyzatory MCS 3W z zewnętrznymi zbiorniczkami, które można indywidualnie dostosować pod kątem kompresji przy wysokich i niskich prędkościach, a także odbicia.

Niestety, jak to zwykle bywa z tak unikatowymi projektami, cena Theon R jest równie imponująca, co jego osiągi. Koszt rozpoczęcia budowy wynosi około 850 000 dolarów, a do tego trzeba doliczyć koszty samochodu-dawcy, transportu i lokalnych podatków. Planowana jest produkcja jedynie 24 egzemplarzy, a czas realizacji zamówienia wynosi około 18 miesięcy.

Dla kolekcjonerów i fanów motoryzacyjnych perełek, Theon R to prawdziwa gratka, która łączy klasyczną formę Porsche 964 z nowoczesną inżynierią na najwyższym poziomie. To reinkarnacja, która zapewnia emocje na miarę najnowszych modeli Porsche, zachowując jednocześnie duszę legendarnego 911.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału