Hybrydy typu PHEV są idealnym, przynajmniej moim zdaniem, rozwiązaniem dla osób, które nie chcą posiadać pełnego elektryka (BEV), bo często pokonują długie dystansy, ale chcą być już eko, mają fotowoltaikę i po mieście chcieliby poruszać się napędzani zieloną energią.
I ja to kompletnie rozumiem. Mało tego, uważam, iż na taki samochód przejściowy podczas przesiadki z pełnej spalinówki na pełnego elektryka, powinny też być jakieś rządowe dopłaty.
Albo na przykład finansowanie przez jakiś okres ładowania takich aut na ładowarkach publicznych – bo wszyscy przecież wiemy, iż większość Polaków PHEV-y ma, ale ich nie ładuje i jeździ tylko na silniku spalinowym.
A PHEV-y to bardzo interesujące konstrukcje napędowe, które zwiększają komfort jazdy o ekologii nie wspominając. Ostatnio miałem okazję przetestować całą gamę hybryd na wtyczkę od Audi.
Audi z długą historią PHEV-ów
Marka z Ingolstadt ma dość długą tradycję jeżeli chodzi o konstruowanie hybryd PHEV.
Pierwszym modelem tego typu od Audi był eksperymentalny Audi 100 Duo (C3) z 1989 roku. Posiadał silnik 2.3 R5 i silnik elektryczny o mocy 12 KM, pozwalający na jazdę do 50 km/h w trybie elektrycznym. Samochód mniał choćby rekuperację energii, 38 km zasięgu i powstał w liczbie 10 sztuk.
8 lat później powstało kolejne Duo – A4 Avant, wyposażone w silniki 1.9 TDI (90 KM) oraz elektryczny (29 KM). Tu prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wzrosła do 80 km/h, a zasięg elektryczny – do 50 km. Wyprodukowano zaledwie 60 sztuk A4 Avant Duo.
Teraz Audi w ofercie ma o wiele więcej hybryd. Jak sobie radzą i jakie są ich osiągi?
A3 TFSI e: Kompaktowy mieszczuch z imponującym zasięgiem, większym niż w... A8
Najnowsza generacja kompaktowej hybrydy plug-in Audi A3 Sportback TFSI e to spory krok naprzód w segmencie kompaktowych samochodów premium. Model ten oferuje zasięg elektryczny ponad dwukrotnie większy niż poprzednik.
Dzięki zaawansowanemu akumulatorowi o pojemności 19,7 kWh (netto) i inteligentnemu zarządzaniu napędem, A3 Sportback TFSI e umożliwia pokonywanie codziennych tras wyłącznie na napędzie elektrycznym, oferując zasięg do 128 km (WLTP).
Sercem układu napędowego jest nowy silnik 1.5 TFSI evo2, współpracujący z wydajnym silnikiem elektrycznym o mocy 115 KM. Aktualnie na polskim rynku dostępna jest wersja 45 TFSI e, wyróżniająca się mocą systemową 200 kW (272 KM) i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 140 km/h.
A5 i A6 e-hybrid quattro: Większa moc, większy zasięg
Modele Audi A5 e-hybrid quattro i Audi A6 e-hybrid quattro reprezentują idealne połączenie sportowej elegancji z praktycznością codziennego użytkowania. W porównaniu z poprzednikami, modele te wyposażono w rewolucyjny akumulator wysokiego napięcia o pojemności zwiększonej o 45 procent, do 25,9 kWh (netto 20,7 kWh).
To przekłada się na znacznie zwiększony zasięg elektryczny – do 115 km zgodnie z WLTP EAER City dla A5 i do 111 km (cykl WLTP EAR City) dla A6. Sercem układu napędowego w A5 jest silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 143 KM. Obie serie dostępne są w dwóch poziomach mocy systemowej: 220 kW (299 KM) lub 270 kW (367 KM).
Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi odpowiednio 5,9 s (220 kW) i 5,1 s (270 kW) dla A5, oraz 6,0 s (220 kW) i 5,3 s (270 kW) dla A6. Maksymalna prędkość w trybie EV to 140 km/h. Czas ładowania od 0 do 100 proc. wynosi zaledwie 2,5 godziny z mocą do 11 kW.
Warto również podkreślić, iż Audi A6 e-hybrid quattro oferuje w standardzie skrętną oś tylną, co zwiększa zwrotność przy niskich prędkościach i stabilność przy wyższych. Ulepszona aeroakustyka poprawia izolację dźwiękową o 30 procent.
A7 Sportback TFSI e i A8 TFSI e quattro: Luksus i dynamika
Charakterystyczna sylwetka czterodrzwiowego coupé A7 Sportback TFSI e to kwintesencja sportowej elegancji z praktycznymi korzyściami napędu hybrydowego. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh netto zapewnia zasięg elektryczny od 61 do 67 km (WLTP).
Model dostępny jest z mocą systemową 220 kW (299 KM) lub 270 kW (367 KM), a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,7 s (dla wersji 55 TFSI e).
Flagowy model, Audi A8 TFSI e quattro, łączy niezrównany komfort podróżowania z najnowocześniejszymi rozwiązaniami w dziedzinie elektryfikacji. Zaawansowany układ napędowy składający się z trzylitrowego silnika V6 TFSI i wydajnego silnika elektrycznego zapewnia imponujące osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy przy systemowym momencie obrotowym wynoszącym 700 Nm.
Akumulator o pojemności 14,4 kWh netto (17,9 kWh brutto) umieszczony w tylnej części pojazdu nie wpływa na przestronność kabiny pasażerskiej.
Q7 i Q8 TFSI e quattro: SUV-y z elektrycznym pazurem
Luksusowe SUV-y Q7 i Q8 w wersjach hybrydowych plug-in po gruntownej modernizacji oferują znacznie większe możliwości jazdy elektrycznej. Akumulator o zwiększonej pojemności 25,9 kWh (22 kWh netto) zapewnia zasięg elektryczny do 90 kilometrów w warunkach miejskich (WLTP EAER City).
Modele te dostępne są w dwóch poziomach mocy systemowej: 290 kW (394 KM) lub 360 kW (490 KM). Wersja 55 TFSI e quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s, natomiast 60 TFSI e quattro w zaledwie 5,0 s.
Po raz pierwszy dostępny jest układ czterech skrętnych kół oraz elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS), wynoszące dynamikę jazdy na zupełnie nowy poziom. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.
***
W krótkim czasie Audi znacząco rozwinęło technologię PHEV, oferując klientom szeroką gamę modeli, które łączą sportowe osiągi, luksus i, co najważniejsze, coraz dłuższe zasięgi w trybie elektrycznym.