Po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie zasilanych prądem. Chociaż rozwiązania stosowane w pojazdach elektrycznych są coraz bardziej zaawansowane i stale udoskonalane, z badania przeprowadzonego na zlecenie BMW Group Polska wynika, iż wielu Polaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach i obawach związanych z pojazdami BEV.
Mit 1: Samochody elektryczne mają mały zasięg.
Aż 74% respondentów uważa, iż samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49%) jest zdania, iż mieści się on średnio w granicach 200-300 km (przy normalnej jeździe). Tymczasem wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu choćby 600 km, co w pełni zaspokaja BMW Group, które wskazują, iż przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.
– Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, iż współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg choćby do 600 km – mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.
Mit 2: Ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo.
Dwie z trzech osób (66%) biorących udział w badaniu uważają, iż ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, iż średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 min zyskać 156 km zasięgu.
Wiele z oferowanych w sprzedaży nowoczesnych pojazdów elektrycznych pozwoli zatem na przejazd z Warszawy do Poznania bez przerw na ładowanie, a z Warszawy do Berlina – z jednym, 34-minutowym przystankiem. Ciągle rozwijająca się infrastruktura sprawia natomiast, iż pojazd naładujemy dziś w trakcie wizyty w centrum handlowym, pod supermarketami czy w pracy.
Mit 3: Samochody elektryczne są równie szkodliwe dla środowiska jak spalinowe.
Co drugi ankietowany (50%) uważa, iż pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych. Wśród przyczyn wymienia się produkcję energii w Polsce opartą głównie na węglu oraz emisje związane z produkcją i eksploatacją pojazdów zasilanych prądem. W rzeczywistości bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników.
– Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40% – dodaje Mateusz Grupa.
Ekologiczne wątpliwości wzbudzają także same akumulatory. Tymczasem technologia recyklingu BMW Group pozwala odzyskać 90% metali ziem rzadkich z baterii pojazdów elektrycznych i wykorzystać je ponownie. Podążając ścieżką zrównoważonej indywidualnej mobilności, w 2025 roku BMW otworzy całkowicie nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek BMW Vision Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny model zredefiniuje charakter marki i przyszłe generacje jej pojazdów, które wyznaczą nowe standardy cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zmniejszona zostanie m.in. emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii choćby o 60%.
Mit 4: Baterie w samochodach elektrycznych gwałtownie się zużywają, zwłaszcza zimą.
Ponad połowa badanych (54%) uważa, iż baterie w samochodach elektrycznych gwałtownie się zużywają, a 43% respondentów twierdzi, iż niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. Tymczasem rzeczywistość pokazuje, iż żywotność nowoczesnych baterii przekracza oczekiwania użytkowników.
Dziesięć lat doświadczenia BMW Group z elektryczną mobilnością i ponad milionem pojazdów bateryjnych BMW na drogach pokazuje, iż choćby najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE przez cały czas zachowują ponad 80% swojej pojemności. Zużycie baterii można więc porównać do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie.
Z kolei w warunkach zimowych spadek zasięgu wynosi jedynie 10%, co odpowiada większemu zużyciu paliwa w samochodach spalinowych. Współczesne elektryki są projektowane tak, aby radzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi bez utraty wydajności.
Przyszłość polskich dróg.
Nowoczesne technologie oraz coraz bardziej zrównoważona produkcja przyczyniają się do zmiany postrzegania samochodów elektrycznych, a Polaków do decyzji o ich wyborze zachęcają liczne udogodnienia. Darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, odpisy podatkowe czy zwolnienie z akcyzy przekonuje do zakupu samochodu elektrycznego 31% ankietowanych.
– Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, iż mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielon e samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group – podsumowuje Mateusz Grupa.