Przegląd drogowy

2 dni temu

Bliżej do budowy drogi ekspresowej S12 na wschód od Radomia. 67 km

Wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S12 od Radomia (woj. mazowieckie) do początku obwodnicy Puław w woj. lubelskim. Cała trasa osiągnie długość 67 km.

Tzw. decyzja środowiskowa nakłada na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad szereg obowiązków podczas budowy i eksploatacji planowanej drogi ekspresowej S12. Powstaną aż 63 przejścia dla zwierząt – 34 dla małych i płazów oraz 28 dla dużych i średnich. Zaplanowano też most krajobrazowy. Przedsięwzięcie zostanie objęte stałym nadzorem przyrodniczym. Przed uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostanie wykonana ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Po oddaniu drogi ekspresowej S12 do użytku GDDKiA opracuje analizę porealizacyjną.
Aktualnie wybrany wariant Iiczącej 67 km drogi ekspresowej przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Zaplanowano trasę dwujezdniową po dwa pasy ruchu. Powstanie siedem węzłów – Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice). Dalszy etap inwestycji to przeprowadzenie prac geologicznych i opracowanie materiałów przetargowych. Następnie zostanie ogłoszone postępowanie na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S12 między Radomiem a Puławami.
W realizacji są dwa odcinki: gr. woj. łódzkiego–Przysucha i Przysucha–Wieniawa. W II kwartale 2025 r., po zakończeniu projektowania zostaną złożone wnioski o wydanie ZRID. Dla fragmentu S12 między Wieniawą a Radomiem (połączenie z drogą ekspresową S7) przetarg ma być ogłoszony jesienią 2025 r.

Źródło: GDDKiA, 25.11.2024

Obwodnica ułatwi dojazd do A1 oraz S11. Jest kolejny kontrakt

Podpisano umowę na budowę drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (woj. śląskie) w ciągu drogi krajowej nr 78. Pierwszy budowany jest od marca 2022 r.
Drugi fragment obwodnicy zacznie się na węźle Kromołów, a skończy na rondzie w Żerkowicach. Będzie mieć 7,5 km oraz klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Zaplanowano cztery obiekty inżynieryjne – w miejscu przecięcia z ulicami Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu.
Warte ponad 234 mln zł zadanie wykona firma Polaqua. Wszystko ma być gotowe w marcu 2028 r. Druga część obwodnicy Poręby i Zawiercia to kolejny element nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami. Obejmuje on niemal 50 km, a przyczynić ma się do zwiększenia przepustowości połączeń z A1, DK11 i w przyszłości S11.
Budowa pierwszego odcinka (17 km) obwodnicy Poręby i Zawiercia jest już mocno zaawansowana. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Warstwa podbudowy asfaltowej ułożona jest w 95%, a wiążąca w 78%. W przypadku wszystkich obiektów inżynieryjnych wykonano ustroje nośne, a zaawansowanie prac mostowych wynosi 80%. Zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 80%.

Źródło: GDDKiA, 19.11.2024

Droga ekspresowa S19. Start budowy trasy do Lublina

Dla budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Lubartów–Lublin wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. niedługo rozpoczną się roboty budowlane.
Inwestycja polega na budowie drogi ekspresowej S19 o długości 23 km od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik. Dla dwujezdniowego odcinka zaplanowano rezerwę pod trzecie pasy. W ramach zadania powstanie też 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynieryjnych, w tym cztery węzły i wiadukty. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Roboty budowlane rozpoczną się w grudniu od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych. Rozpoczęło się rozpoznanie saperskie. jeżeli pogoda pozwoli, ruszą roboty ziemne i przebudowa sieci podziemnych.
Droga ekspresowa S19 ominie Lubartów od zachodu, wykorzysta korytarz jednojezdniowej obwodnicy miasta. Od wschodu obejdzie miejscowość Niemce. Na połączeniu trasy z DW815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową przez Nowodwór do Kozłówki – Lubartów Zachód. Kolejny, Niemce Wschód, skrzyżuje się z DW828, a na skrzyżowaniu z drogą powiatową do Leonowa Niemce Południe. Trasa połączy się z węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Nowa droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z Niemców. Przez DK19 przejeżdża w okolicach tej miejscowości i Ciecierzyna do 28 tys. pojazdów na dobę. To najbardziej obciążona jednojezdniowa droga krajowa w woj. lubelskim.
Odcinek drogi ekspresowej S19, części międzynarodowej trasy Via Carpatia, ma być gotowy w 2027 r.

Źródło: GDDKiA, 18.11.2024

Droga ekspresowa S5. Przebieg 50 km wybrany. Złożono wniosek

Złożono wniosek o wydanie tzw. decyzji środowiskowej dotyczącej budowy drogi ekspresowej S5 między Sobótką a Bolkowem w woj. dolnośląskim. Odcinek ma mieć około 50 km.
Wszystkie analizowane warianty zakładały przebieg drogi ekspresowej S5 po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące trasy.
We wniosku jako preferowany złożono wariant WIV. Planowanych jest osiem węzłów: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków.
Wariant alternatywny to WIII. Oba przebiegi rozpoczynają się od nowego węzła na powstającej w tej chwili drodze S8. W wariancie preferowanym węzeł planuje się na wysokości Olbrachtowic, a w alternatywnym kilka kilometrów dalej na południe. Odcinek Sobótka–Bolków będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy, łącząc budowaną S8 z istniejącą S3. GDDKiA poinformowała, iż po otrzymaniu decyzji środowiskowej dla zatwierdzonego wariantu wykonane będą badania geologiczne i opracowana dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargów.
Trasa o przebiegu południkowym łączy Olsztyn, autostradę A1 (węzeł Nowe Marzy), Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. Stanowi m.in. wschodnią obwodnicę Poznania, a także północno-zachodnią Bydgoszczy. Docelowa długość to 437,1 km, zbudowano 355,8 km.

Źródło: GDDKiA, 15.11.2024

Krok do poszerzenia autostrady A2 między Łodzią a Warszawą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczące poszerzenia autostrady A2 Łódź–Warszawa.
Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą będzie mieć po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. Po uzyskaniu dwóch decyzji ZRID, w 2025 r. zostaną ogłoszone przetargi na rozbudowę trasy.
Roboty obejmą łącznie 92 km autostrady, w tym 89 km to budowa dodatkowych pasów, a kolejne 3 km dotyczą prac przy węźle Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2). W tym drugim przypadku zaplanowano wymianę nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Trwa jeszcze opracowywanie dokumentacji projektowej. Poza dobudową pasów, wykonawca zajmuje się instalacjami odnawialnych źródeł energii, które będą zasilać infrastrukturę drogową i oświetlenie czy stacje meteorologiczne. Przygotowuje też analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym magazynów energii.
Rozbudowa będzie jednym z najtrudniejszych zadań: przede wszystkim roboty muszą być realizowane przy utrzymaniu przejezdności trasy. A to oznacza wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu drogowego. Dla kierowców mają być dostępne po dwa pasy, by nie zakłócać podróży.
Projektant ma przygotować szczegółową analizę ruchu i wziąć pod uwagę roboty na innych odcinkach dróg wpływających na przejazdy autostradą A2. To głównie budowa drogi ekspresowej S7 Płońsk–Czosnów.

Źródło: GDDKiA, 31.10.2024

Elektrownia jądrowa. Ważna umowa na drogę do konstrukcji morskiej

Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały umowę na budowę drogi technicznej do konstrukcji morskiej służącej do rozładunku elementów elektrowni atomowej. Ma być oddana do użytku pod koniec 2026 r., na dwa lata przed planowanym terminem wylania pierwszego betonu jądrowego elektrowni Lubiatowo-Kopalino.
Droga techniczna do konstrukcji morskiej służącej do rozładunku (ang. Marine Off-Loading Facility – MOLF) umożliwi transport ładunków wielkogabarytowych na plac budowy elektrowni jądrowej. Drogą morską zostaną sprowadzone m.in. wytwornica pary czy zbiornik ciśnieniowy.
Budowa tej drogi to jedno z bardzo wielu naszych działań przygotowawczych do budowy elektrowni. Ładunki ponadnormatywne dotrą do Polski morzem, a zakontraktowana przez nas właśnie droga techniczna będzie ostatnim odcinkiem ich trasy na plac budowy. To rozwiązanie pozwoli nam odciążyć lokalne i regionalne drogi – wyjaśnił prezes PEJ Leszek Juchniewicz.
Łącząca MOLF z placem budowy elektrowni atomowej droga będzie liczyć około 1 km, a jej szerokość wyniesie 15 m. Wzdłuż trasy zaplanowano pobocza betonowe oraz pobocza z kruszywa (1 m).
W sierpniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni zawarł umowę na zaprojektowanie. Wybrano wykonawcę drogi. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w I kwartale 2026 r., a sama trasa powstanie do końca 2026 r.
Po wybudowaniu elektrowni jądrowej droga może zostać przekwalifikowana na ogólnodostępną.

Źródło: PEJ, 25.10.2024

Idź do oryginalnego materiału