Porsche w opałach: zysk spadł o 99%, a trzy ważne modele zaraz odejdą do lamusa!

3 godzin temu

Porsche przeżywa najtrudniejszy rok od dekady. Zysk operacyjny firmy z pierwszych trzech kwartałów 2025 r. jest aż o 99% niższy niż za ten sam okres zeszłego roku. Spadły także przychody i liczba dostarczonych aut. Do problemów i kosztów dokładają się także potężne amerykańskie cła.

Porsche podczas konferencji dotyczącej wyników za trzeci kwartał 2025 r. potwierdziło, iż czas spalinowego Macana dobiega końca. Ten model – najbardziej dochodowy SUV w gamie – znalazł 64 783 nabywców w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku.

To właśnie jego wycofanie najmocniej wpłynie na wyniki sprzedaży. Członek zarządu ds. finansów i IT, dr Jochen Breckner, wyjaśnia, iż aktualna generacja Macana z silnikiem spalinowym pozostanie w ofercie do połowy 2026 roku.

„Będzie oferowana przez cały 2026 rok, a na niektórych rynkach choćby w 2027 roku, choć w oparciu o finalne zapasy, które przygotujemy” – mówi Breckner.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-stelvio-2-0-gme-turbo-kontra-porsche-macan-t-nieoczekiwany-zwyciezca-porownanie,aid,2744

Spalinowy sukcesor w drodze

Macana docelowo miał zastąpić model czysto elektryczny, ale pod względem sprzedaży nie jest w stanie zbliżyć się do spalinowego poprzednika. Z tego względu Niemcy dali zielone światło nowemu SUV-wi, określanemu roboczo mianem B-SUV.

https://magazynauto.pl/testy/nowe-porsche-macan-4-2024-test-dane-techniczne-pomiary-zasieg-przyspieszenie-opinie-cena,aid,4699

Ma być on dostępny w dwóch wersjach napędowych: klasycznej, spalinowej oraz jako hybryda plug-in. Oba warianty będą sprzedawane równolegle z aktualnym Macanem Electric. Nowy model ma bazować na tej samej platformie, co Audi Q5. Potwierdzają to zdjęcia szpiegowskie z testów prowadzonych przez Porsche na początku roku.

Spalinowy Macan był kurą znoszącą złote jajka, ale zdecydowano się zastąpić go modelem elektrycznym. fot. archiwum/Motor

Strategia ta wpisuje się w szerszą korektę kierunku rozwoju marki. Po kilku latach agresywnej elektryfikacji, Porsche zwalnia ofensywę aut na prąd i przywraca równowagę między napędami.

„Począwszy od 2028 roku, bardziej zrównoważona oferta układów napędowych wzmocni naszą pozycję rynkową i zapewni trwały wzrost” – mówi Breckner.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-zwalnia-tempo-elektryfikacji-i-zmienia-plany-napedy-benzynowe-wracaja-do-lask,aid,5580

Koniec aktualnego wydania modelu 718

Równolegle do Macana z rynku znikają także 718 Boxster i 718 Cayman. Produkcja kończy się jeszcze w październiku. Breckner przyznaje, iż linie montażowe właśnie opuszczają ostatnie egzemplarze – „produkujemy w tej chwili dosłownie ostatnie auta”.

Porsche 718 to absolutnie znakomite auto sportowe. Na zdjęciu: w wersji Boxster. fot. Porsche

Pomimo to Porsche utrzyma ich niewielki zapas w magazynach, by przetrwać do premiery następcy. Kolejna generacja ma zadebiutować w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy i mieć napęd nie tylko elektryczny, ale również spalinowe warianty.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-porsche-boxster-986-dane-techniczne-silniki-historia-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,5289

Fatalne wyniki Porsche

Jak wynika z raportu finansowego, w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku zysk operacyjny tej niemieckiej marki spadł z ponad 4 mld euro do zaledwie 40 mln euro! To dramatyczna zmiana o 99%.

Przychody zmniejszyły się o 6%, do 26,86 mld euro, a liczba dostarczonych aut zmalała do 212 509 szt. (o 6% mniej niż rok wcześniej). Powody? Firma wskazała trzy główne czynniki:

  • restrukturyzację gamy produktowej i dostosowanie do nowej strategii napędów
  • trudne warunki rynkowe w Chinach
  • „jednorazowe efekty” związane z działalnością bateryjną.

Dodatkowo na wyniki wpływają cła, które – jak oszacowano – pochłoną w tym roku około 700 mln euro.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-porsche-cayenne-electric-pierwsza-jazda-moc-osiagi-zasieg-prowadzenie-opinia,aid,5636

Co dalej?

Aby zminimalizować straty, Porsche ogłosiło plan dalszego wzmacniania polityki cenowej. Firma będzie stopniowo podnosić ceny w 2025 i 2026 roku, aby utrzymać marże „na przyzwoitym poziomie”.

Najnowsze wcielenie Cayenne ma napęd czysto elektryczny, ale będzie powstawać razem z modelem spalinowym. fot. Porsche

Mimo złych wyników finansowych, przepływy pieniężne netto wzrosły z 1,24 do 1,34 mld euro. Porsche podkreśliło, iż to dowód na odporność operacyjną firmy i solidne fundamenty choćby w trudnych realiach rynkowych.

„Wyniki potwierdzają, iż nasze operacje pozostają stabilne i efektywne, mimo presji gospodarczej” – podsumowuje Porsche.

Idź do oryginalnego materiału