Porsche i Volkswagen obniżają swoje prognozy

2 tygodni temu

Producent samochodów sportowych Porsche AG spodziewa się w tym roku jeszcze niższych zysków niż dotychczas, biorąc pod uwagę nowe, wielomiliardowe obciążenia. Wcześniej w pełni zaplanowana nowa seria SUV-ów, po Cayenne, będzie początkowo oferowana wyłącznie w wersjach z silnikami spalinowymi i hybrydami plug-in, a modele z silnikami spalinowymi pozostaną dostępne przez dłuższy czas.

Spowodowało to kolejne znaczne obciążenia nadzwyczajne w wysokości około 1,8 mld euro w tym roku. Całkowite koszty restrukturyzacji firmy w tym roku wynoszą w tej chwili 3,1 mld euro. Prezes Oliver Blume (57) powiedział w piątek wieczorem: „Obecnie doświadczamy ogromnych wstrząsów w branży motoryzacyjnej, dlatego przeprowadzamy kompleksową restrukturyzację Porsche”. Ten krok odzwierciedla nowe realia rynkowe i potrzeby klientów.

Dywidenda będzie „znacznie niższa”

Stopa zwrotu z działalności operacyjnej za cały rok będzie jedynie nieznacznie dodatnia, do 2%. Blume planował wcześniej zatrzymać 5–7% sprzedaży jako zysk operacyjny. Porsche jako przyczynę podało opóźnione wdrożenie mobilności elektrycznej. Porsche ostrzegło również, iż dywidenda za bieżący rok będzie „znacznie niższa”. Jednak w perspektywie średnio- i długoterminowej reorganizacja portfolio produktów powinna mieć pozytywny wpływ na wyniki finansowe.

Porsche ponownie inwestuje w nowe silniki spalinowe od początku roku. Obecne zmiany po raz kolejny pokazują, iż przejście firmy z Zuffenhausen na samochody elektryczne nie przynosi rezultatów. Żadna inna marka w Grupie VW nie postawiła sobie ambitniejszego celu w zakresie samochodów elektrycznych. Ale kilka z tego zostało. Porsche niedawno porzuciło również plany własnej produkcji akumulatorów.

Volkswagen również wraca

Spółka-matka, Volkswagen, również staje się ostrożniejsza ze względu na miliardy euro kosztów. Firma z Wolfsburga przewiduje w tym roku obciążenie w wysokości 5,1 miliarda euro z tytułu szacowanej amortyzacji i kosztów następczych. Dla największego europejskiego producenta samochodów oznacza to w tej chwili prognozę rentowności operacyjnej ze sprzedaży na poziomie zaledwie 2-3%. Wcześniej zakładał 4-5%. W związku z tym holding Porsche SE, należący do rodziny Porsche i Piech, również obniżył swoje oczekiwania dotyczące zysków.

Akcje Porsche AG, jej spółki dominującej Volkswagen oraz spółki holdingowej Porsche SE znalazły się pod presją po zamknięciu giełdy w piątek. Na platformie transakcyjnej Tradegate akcje producenta samochodów sportowych spadły wieczorem o ponad 4%, podczas gdy akcje VW spadły o około 3%. Akcje Porsche SE straciły 0,9%.

Porsche w trybie kryzysowym, planowane redukcje zatrudnienia

Odnoszący sukcesy producent samochodów sportowych pogrążał się w ostatnich miesiącach w coraz większym kryzysie. Sprzedaż pozostawiała wiele do życzenia – szczególnie w Chinach i USA. Amerykańskie cła importowe również negatywnie wpłynęły na działalność. W rezultacie zyski gwałtownie spadły. Skonsolidowany zysk od stycznia do czerwca wyniósł 718 milionów euro – o 71 procent mniej niż rok wcześniej. W związku z tym Porsche zamierza obniżyć koszty i zlikwidować miejsca pracy w regionie Stuttgartu. realizowane są negocjacje w sprawie kolejnego programu redukcji kosztów. Ostatnio doszło również do szeregu zmian w zarządzie.

Idź do oryginalnego materiału