Porsche 911 GT3 już jest. Ma manualną skrzynię

profiauto.pl 3 lat temu

Początek roku 2021 Porsche rozpoczyna z przytupem. Na czerwony dywan wjeżdża nowe 911 GT3, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach i zorientowane na osiągi. Ku uciesze purystów ma mocny wolnossący silnik i jest dostępne z manualną przekładnią.

Porsche 911 GT3 sprawdzi się na co dzień, choć stworzone jest do torowej zabawy

Dowodem na to niech będzie czas, jaki auto tuż przed debiutem osiągnęło na Nurburgringu, pokonując słynną pętlę w niecałe 7 minut. To 17 s szybciej od poprzednika. Szybkie pokonywanie zakrętów stało się priorytetem przy opracowywaniu zawieszenia, czy aerodynamiki. Zacznijmy jednak od silnika.

Sercem nowego Porsche 911 GT3 jest wolnossący 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser, który kręci się do 9000 obr./min.

Produkuje 510 KM i 470 Nm, a współpracować z nim może 6-biegowa manualna skrzynia w opcji. Wtedy 911 GT3 waży 1418 kg. Standardem jest przekładnia PDK i z nią GT3 jest cięższe o 17 kg, co nie przeszkadza w rozpędzeniu się do setki w 3,3 s i jeździe z maksymalną prędkością 318 km/h (z manualem 2 km/h szybciej).

Aby zmniejszyć masę auta, maskę, tylne skrzydło i spojler wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Wagę zbija też zastosowanie lekkiego szkła. Dorzućmy do tego tarcze hamulcowe, które są lżejsze o 17% od poprzednich, lekkie kute obręcze, nowy lżejszy akumulator oraz lekki układ wydechowy. Ten ostatni odchudza GT3 o 10 kg. Takich elementów redukujących zbędną masę z pewnością jest znacznie więcej.

Wizualnie nowe GT3 zidentyfikujemy po przednim pasie, który ma zintegrowane wloty powietrza w zderzaku

Jest także szersze od standardowej 911-tki o prawie 5 cm.

Na uwagę zasługuje zawieszenie opracowane przy współpracy
z Porsche Motorsport

Próżno tu szukać jakiegoś podobieństwa do zwykłej 911-tki. GT3 ma nową konfigurację przedniej osi z podwójnymi wahaczami, co przekłada się na sztywność i stabilność prowadzenia w zakrętach. Z tyłu pojawił się system skrętnych kół zapewniający lepszą zwrotność.

Ważną rolę odgrywa też aerodynamika

Tu punktem odniesienia jest wariant 911 RSR. GT3 odznacza się charakterystycznym spojlerem w stylu „łabędzia szyja”, który usprawnia przepływ powietrza. Regulowany tylny dyfuzor gwarantuje 4-krotnie większy docisk niż w obecnym wariancie.

Na liście wyposażenia jest pakiet Clubsport

Składa się na niego certyfikowana klatka bezpieczeństwa i 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. To tak na wypadek, gdyby GT3 miało być użytkowane przede wszystkim na torze.

Porsche 911 GT3: cena

Porsche 911 GT3 startuje od 865 000 zł, ale sufit cenowy zawieszony jest znacznie wyżej. Zaledwie kilka dodatkowych opcji w rodzaju karbonowego dachu (18 303 zł), ceramicznych hamulców (47 256 zł), czy kubełkowych foteli (27 546 zł) plus kolor nadwozia na życzenie! (50 806 zł) sprawiają, iż z ceny wyjściowej robi się milion. Ten fakt nie powinien jednak odstraszyć zainteresowanych zakupem nowego GT3, które do pierwszych nabywców trafi już w maju tego roku.

Zdjęcia: Porsche

Idź do oryginalnego materiału