W minionym roku kierowcy otrzymali do dyspozycji 322 km nowych dróg. W 2023 r. GDDKiA chce zaś udostępnić blisko 260 km, a w planach ma także przetargi na kolejne. Gdzie pojedziemy nowymi trasami?
Trudny 2022 rok zakończył się oddaniem do użytkowania 26 odcinków nowych dróg w Polsce, o łącznej długości niemal 322 km. To wprawdzie o nieco ponad 100 km mniej niż w 2021 r., ale i tak należy uznać to za spory sukces.
Po doliczeniu oddanych w 2022 r. fragmentów tras w tej chwili w Polsce mamy do dyspozycji 4887,1 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1799,7 km autostrad i 3087,4 km dróg ekspresowych. Łącznie wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2022 r. wzrosły o 3% w stosunku do 2021 r. i wyniosły 12,5 mld zł.
Jak zaznaczyła GDDKiA, podsumowując 2022 r., w realizacji znajdują się 103 zadania o łącznej długości 1325,9 km. W postępowaniach przetargowych jest w tej chwili 13 zadań o łącznej długości 168,8 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz trzy obwodnice o długości 21,9 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na realizację 20 odcinków nowych dróg o długości 226,8 km i podpisała 24 umowy na zadania o łącznej długości 333,4 km i wartości blisko 12,8 mld zł.
Plany GDDKiA na ten rok zakładają udostępnienie około 260 km dróg, co sprawi, iż zostanie przekroczona bariera 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. W planach jest oddanie m.in. ostatniego odcinka obwodnicy wokół Łodzi ( S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem). W efekcie Łódź stanie się pierwszym miastem w Polsce, które otoczy pełen „ring” dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14).
Kierowcy będą mogli także korzystać z blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz niemal 25-kilometrowej obwodnicy Olesna (S11) czy 50 kolejnych kilometrów S61 (Via Baltica). Wiosną mają się też zakończyć prace na A1 (pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe oraz Kamieńsk) i całą autostradą będzie się można poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h.
Poniżej przypominamy, ile kilometrów dróg oddawano w Polsce w minionych latach.
Lista i lokalizacja odcinków dróg oddanych do ruchu w 2022 roku
- A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk 24,2 km
- A18 Żary Zachód – Iłowa 21,9 km
- S3 węzeł Kijewo 1,7 km
- S5 Ornowo – Wirwajdy 5 km
- S5 Nowe Marzy – Świecie Południe 23,3 km
- S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ 22,4 km
- S6 Bożepole Wielkie – Luzino 10,4 km
- S6 Luzino – Szemud 10,3 km
- S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack 20,2 km
- S7 Napierki – Mława 14 km
- S7 Pieńki – Płońsk 13,8 km
- S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola 6,5 km
- S7 Naprawa - Skomielna Biała 3,1 km
- S14 Łódź Lublinek – Aleksandrów Łódzki 12,2 km
- S17 Warszawa Wschód – Lubelska 2,5 km
- S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik 20 km
- S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem 8,2 km
- S61 Suwałki - Budzisko 24,2 km
- S61 Szczuczyn – Ełk Południe 23,3 km
- DK9 obwodnica Iłży 7,2 km
- DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego 17,73 km
- DK25 obwodnica Brzezia 8,5 km
- DK35 obwodnica Wałbrzycha 1,1 km – (inwestycja podzielona na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha o dł. 5 km i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
- DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) 14,3 km
- DK51 obwodnica Smolajn 1,8 km
- DK73 Kielce – Brzeziny/Morawica 4,2 km
Lista i lokalizacja odcinków dróg, które GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2023 roku
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 granic woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Lista odcinków, na które GDDKiA jest gotowa ogłaszać postępowania przetargowe w 2023 r.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (480 km)
- S7 Czosnów – Kiełpin
- S8 Bardo – Wrocław (Magnice)
- S10 Szczecin – Piła
- S11 Bobolice – Szczecinek
- S11 Oborniki – Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik
- S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno
- S11 Kępno - początek obwodnicy Olesna
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – węzeł Wieniawa
- S19 Sokółka Północ – Dobrzyniewo
- S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów
- S74 Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa
- S74 Łagów - Jałowęsy – początek obwodnicy Opatowa
- DK13 Siadło Górne – Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia)
- DK25 obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego
- DK78 Kromołów – Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia)
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (85 km)
- DK8 obwodnica Białobrzegów
- DK12 obwodnica Głogowa
- DK12 obwodnica Srocka
- DK13 obwodnica Kołbaskowa
- DK20 obwodnica Stargardu
- DK22 obwodnica Rusinowa
- DK22 obwodnica Szwecji
- DK22 obwodnica Wałcza
- DK28 obwodnica Sanoka (II etap)
- DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego
- DK78 obwodnica Kroczyc
- DK78 obwodnica Pradeł