Pół miliona aut Xiaomi EV w niecałe dwa lata od debiutu modelu SU7

1 godzina temu

Xiaomi EV osiągnęło poziom 500 000 dostarczonych pojazdów, zaskakując zarówno konkurentów, jak i analityków elektromobilności. Firma, która weszła na rynek dopiero trzy lata temu, stała się jednym z najdynamiczniej rosnących producentów aut elektrycznych na świecie, a wyniki z listopada potwierdzają, iż chiński gigant nie zamierza zwalniać.

Xiaomi EV z tempem wzrostu, które zaskoczyło branżę

Pół miliona dostaw zarejestrowanych 20 listopada to symboliczny moment dla producenta, który przed dekadą kojarzył się wyłącznie ze telefonami. Xiaomi ogłosiło wejście w motoryzację 30 marca 2021 roku, a już 28 marca 2024 wprowadziło na rynek swój pierwszy samochód elektryczny SU7. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów zaledwie kilka dni później, 3 kwietnia.

Plan dostaw na 2025 rok pierwotnie zakładał 300 000 pojazdów, ale w marcu został podniesiony do 350 000 sztuk. Ten cel Xiaomi zrealizowało miesięcznym wyprzedzeniem, a roczna prognoza rośnie w tej chwili do ponad 400 000 aut. Sam listopad przyniósł przekroczenie poziomu 40 000 dostaw, co potwierdza, iż marka konsekwentnie buduje skalę.

Jednocześnie portfel modeli został zaprojektowany tak, aby bezpośrednio konkurować z najpopularniejszymi autami elektrycznymi na świecie. SU7 rywalizuje z Teslą Model 3 i stanowi fundament sprzedaży. W lutym 2025 roku dołączyła mocniejsza wersja SU7 Ultra. W czerwcu pojawił się pierwszy SUV marki, YU7, przygotowany jako naturalna odpowiedź na Teslę Model Y. Strategia polegająca na łączeniu szerokiej oferty z wyrazistą polityką cenową trafia w potrzeby chińskiego rynku, jednego z najbardziej konkurencyjnych na świecie.

Samochód nr 500 000 i jego nowy właściciel / Źródło: Xiaomi

Rosnący wolumen i pierwsze zyski z nowych biznesów

Tak szybki wzrost ma zauważalne konsekwencje finansowe. W trzecim kwartale Xiaomi poinformowało, iż segment innowacyjnych biznesów, obejmujący motoryzację i inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją, osiągnął pierwszy kwartalny zysk. To istotny sygnał dla inwestorów, którzy obserwowali wysokie nakłady na rozwój fabryk i infrastruktury produkcyjnej.

Dodatkowym czynnikiem przyspieszającym sprzedaż jest zmiana zasad dotyczących ulg podatkowych na zakup aut elektrycznych w Chinach. Od przyszłego roku część zachęt zostanie ograniczona, dlatego Xiaomi wprowadziło do sprzedaży dodatkową pulę samochodów dostępnych praktycznie od ręki. Obejmuje ona fabrycznie nowe egzemplarze, modele ekspozycyjne oraz pojazdy niemal nowe. Klienci z potwierdzonymi zamówieniami mogą odebrać te auta natychmiast, natomiast nowi nabywcy dostaną taką możliwość od 3 grudnia.

Nowy wzorzec ekspansji w branży motoryzacyjnej

Tempo, w jakim Xiaomi EV osiągnęło skalę pół miliona dostaw, redefiniuje oczekiwania wobec firm technologicznych wchodzących na rynek aut elektrycznych. Dla porównania Tesla potrzebowała ponad piętnastu lat, aby osiągnąć podobny wynik. Xiaomi pokazuje, iż dostęp do zaawansowanej technologii, zaplecza produkcyjnego i ogromnej bazy klientów może znacząco skrócić drogę do masowej produkcji.

Jeżeli firma utrzyma obecny kurs, rok 2025 może stać się początkiem nowego etapu rywalizacji w globalnej elektromobilności. Chiński producent przestaje być „nowicjuszem” i coraz śmielej rywalizuje z gigantami, którzy przez lata dominowali na rynku EV.

Idź do oryginalnego materiału