Wraz z wprowadzeniem Mercedesa EQE SUV, Mercedes ma bezpośredniego konkurenta dla BMW iX. Więc naturalnie chcemy zobaczyć, co każdy z nich oferuje.
Zanim pojawił się Mercedes EQE SUV, oceniliśmy Mercedesa EQS SUV i BMW iX; SUV EQS plasuje się w klasie luksusowej, o klasę wyżej, podczas gdy BMW iX konkuruje w klasie biznesowej. Mercedes EQS SUV to elektryczny odpowiednik Mercedesa GLS, a BMW iX to elektryczny odpowiednik X5. Dlatego bezpośrednim konkurentem BMW iX jest Mercedes EQE SUV, elektryczny odpowiednik Mercedesa GLE.
Oba modele są zbudowane na dedykowanych platformach elektrycznych, z wyjątkiem tego, iż BMW iX jest modelem wyjątkowym; na tej platformie nie ma innego modelu BMW. Zamiast tego platforma EVA II Mercedesa stanowi podstawę wszystkich limuzyn i SUV-ów klasy biznesowej i luksusowej; patrz EQE, EQS, EQE SUV i EQS SUV.
Mercedes oferuje pięć wersji SUV EQE, w tym podstawowy z napędem na tylną oś i jednym silnikiem oraz dwie wersje AMG, wszystkie połączone z akumulatorem 90 kWh (większy akumulator 107,8 kWh jest zarezerwowany dla modeli EQS), natomiast BMW iX występuje w trzech wariantach, wszystkie z napęd na wszystkie koła, w tym wersja M. W przeciwieństwie do Mercedesa EQE SUV, BMW iX jest dostępne z dwoma akumulatorami, 71 kWh netto w wersji podstawowej i akumulatorem 105,2 kWh w pozostałych dwóch wersjach.
Lepsza pozycja za kierownicą w Mercedesie EQE SUV
Mając 4,86 m długości, 1,94 m szerokości i 1,68 m wysokości, Mercedes EQE SUV jest o prawie 10 cm krótszy, o 3 cm węższy i 1,5 cm (0,59 cala) mniej, ale rozstaw osi wynoszący 3,03 m (9,94 stopy) jest o 3 cm (1,18 cala) dłuższy. Pojemność bagażnika o pojemności 580 litrów jest również o 80 litrów większa niż w BMW iX, chociaż BMW iX ma nieco dłuższą tylną konsolę. Chociaż Mercedes EQE SUV na pierwszy rzut oka wygląda bardziej aerodynamicznie, współczynnik aerodynamiczny dla obu modeli wynosi 0,25.
Podczas pierwszego testu siedzeń Mercedes EQE SUV oferuje nieco niższą pozycję za kierownicą, podczas gdy w BMW iX siedzi się zaskakująco wysoko jak na BMW, a deska rozdzielcza jest stosunkowo niska, więc kolana pozostają na tym samym poziomie co nawiewy w desce rozdzielczej.
Z kolei siedzenia w BMW są wygodniejsze iw razie potrzeby można je przekształcić w fotele sportowe, dzięki regulacji boków i górnej jednej trzeciej.
OS8 kontra MBUX II
Oba modele są wyposażone w najnowsze systemy operacyjne. BMW iX zaprezentowało nowy system operacyjny OS8 oparty na dwóch wyświetlaczach pod zakrzywionym oknem. Ekran systemu multimedialnego obejmuje również sterowanie klimatyzacją, więc na konsoli środkowej nie ma już fizycznych przycisków. choćby powierzchnia konsoli środkowej została przekształcona w pole dotykowe do aktywacji trybów jazdy i głównych menu multimedialnych.
Ze względu na tradycję BMW zachowało kontroler, ale teraz systemem multimedialnym można sterować na więcej niż jeden sposób: dotykiem, poleceniami głosowymi lub gestami, które teraz można również skonfigurować. Nie jest to łatwe, mimo iż BMW próbowało podzielić wiele aplikacji na dwie kategorie: samochodowe i zewnętrzne. Na przykład, jeżeli chcesz zobaczyć zużycie energii, musisz pomyśleć o przejściu do menu Live Vehicle.
Inne informacje również mogłyby być bardziej intuicyjne do znalezienia. Z drugiej strony OS8 działa jak oprogramowanie. jeżeli chcesz coś wyszukać, wpisz „Przeglądaj”, tak jakbyś szukał czegoś w Google. Brzmi to prosto, ale podczas jazdy wcale takie nie jest. Ale jak każdy system operacyjny, uczysz się, więc oswajasz się z nim po kilku miesiącach jazdy.
W przeciwieństwie do Mercedesów EQS i EQS SUV, których najlepsze wersje są wyposażone w ogromny Hyperscreen, we wszystkich wersjach Mercedesa EQE SUV Hyperscreen jest opcjonalny i kosztuje nie mniej niż 8500 EUR/9332 USD. Nie tylko wysoka cena odstrasza klientów, ale także ergonomia jest lepsza w przypadku standardowego pionowego ekranu o przekątnej 11,8 cala niż w przypadku Hyperscreen. Na ekranie pionowym pasek przycisków, który umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji samochodu, znajduje się tuż pod ekranem; na Hyperscreen jest umieszczony dalej na środkowym podłokietniku.
Mercedes EQE SUV nie jest przykładem ergonomii, ponieważ przyciski sterujące regulacją siedzenia umieszczone na drzwiach są sztywne i nie reagują. Skomplikowana jest też obsługa powierzchni dotykowych na kierownicy, a Mercedes już zapowiedział, iż pracuje nad kolejnym projektem kierownicy.
Zamiast tego, przynajmniej na poziomie informacyjnym, SUV EQS wydaje się lepiej przygotowany do jazdy w terenie, chociaż żaden z nich nie ma skrzyni biegów ani blokowanych mechanizmów różnicowych. Ale menu terenowe SUV-a EQE, z bardzo ładną grafiką, klinometrem, wysokościomierzem, kompasem i wskaźnikiem kąta skrętu na wszystkie koła, może być pomocne w niektórych sytuacjach.
BMW jest szybsze; oba są bardzo wygodne
Do pierwszej oceny wzięliśmy pod uwagę najmocniejsze wersje inne niż M i AMG: iX xDrive50 o mocy 523 KM (515,6 KM) oraz EQE 500 4Matic o mocy 408 KM (402 KM). Chociaż BMW ma o ponad 100 KM (98,5 KM) więcej mocy, przyspieszenia od 0 do 100 km/h są podobne: 4,6 sekundy w porównaniu do 4,9 sekundy w przypadku Mercedesa.
Wartości te można częściowo wytłumaczyć faktem, iż BMW jest nieco cięższe, bo waży 2585 kilogramów (5699 funtów), w porównaniu do 2560 kilogramów (5644 funtów) w Mercedesie. Trzeba jednak pamiętać, iż BMW ma znacznie większy akumulator, 105,2 kWh, w porównaniu do 90 kWh w Mercedesie. Ponadto BMW stosuje lżejszą konstrukcję z różnymi elementami karoserii z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) w ramie dachu, panelach bocznych i nadkolach.
BMW iX xDrive50 jest standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu, podczas gdy w przypadku Mercedesa EQE 500 4Matic trzeba za nie zapłacić dodatkowo odpowiednio 2082 EUR/2286 USD i 1547 EUR/1698 USD. Z drugiej strony kąt skrętu tylnej osi w Mercedesie jest wyższy, do 10 stopni, co zmniejsza promień zawracania do 10,4 metra (34,12 stopy).
Mimo to oba modele oferują doskonały komfort jazdy, aw trybie Sport zawieszenie w żadnym z nich nie usztywnia się znacząco. BMW wydaje się nieco bardziej zwinne, ale zarówno BMW, jak i Mercedes lekko pochylają się na zakrętach, choćby w trybie Sport, a bardzo wysoka masa ogranicza dynamiczną wartościowość.
Chociaż BMW ma o ponad 100 KM (98,5 KM) więcej mocy, oficjalne zużycie paliwa obu modeli nie różni się zbytnio: 19,2 kWh/100 km w Mercedesie w porównaniu do 19,8 kWh/100 km w BMW. A większy akumulator BMW zapewnia większy zasięg 629 km (391 mil) w porównaniu do 542 km (337 mil) w przypadku Mercedesa. Ci, którzy chcą większego zasięgu w Mercedesie, powinni kupić znacznie droższego SUV-a EQS, który ma duży akumulator o pojemności 107,8 kWh, niedostępny w gamie EQE.
BMW ma również niewielką przewagę pod względem szybkości ładowania: BMW iX xDrive50 ładuje do 195 kW na stacjach prądu stałego w porównaniu do 170 kW w Mercedesie EQE SUV. Dlatego BMW ładuje większy akumulator od 0 do 80% w 39 minut, podczas gdy Mercedes zajmuje 32 minuty.
BMW iX jest tylko pozornie droższe
Mercedes EQE 500 4Matic kosztuje 102 530 EUR / 112 571 USD, podczas gdy BMW iX xDrive 50 jest droższy i kosztuje 107 900 EUR / 118 467 USD. Ale zawieszenie pneumatyczne i układ kierowniczy na wszystkie koła kosztują dodatkowo w Mercedesie, podczas gdy jest to standard w BMW, więc ceny się wyrównują. Ale BMW ma tę zaletę, iż ma większy zasięg i lepszą dynamikę.
Mercedesa EQE 500 4MaticBMW iX xDrive50
Silnik 2, elektryczny2 elektryczne
Maks. Moc (kW/KM) 300/408385/523
Maks. moment obrotowy (Nm) 855765
Pojemność baterii netto (kWh)90105,2
dł. x szer. x wys. (mm)4863 x 1940 x 16864965 x 1967 x 1696
Rozstaw osi (mm)30303000
Pojemność bagażnika (l)580-1675500-1750
Masa własna (kg)25602585
wg. 0-100 km/h (s)4.94.6
Prędkość maksymalna (km/h)210200
Zużycie energii (kWh/100 km)19.219,9
Zasięg WLTP (km)542629 Cena (euro z VAT)102,530107,900