
BMW oficjalnie zaprezentowało w pełni elektryczny model BMW iX3, ale to coś więcej niż zwykła premiera nowego modelu bawarskiej marki.
To pierwszy seryjnie produkowany samochód oparty na rewolucyjnej architekturze „Neue Klasse”, która stanowi całkowity reset technologiczny dla marki i wyznacza kierunek jej rozwoju na najbliższe lata. Wśród przełomowych innowacji znalazł się napęd 6. generacji pracujący pod napięciem 800 V, nowe, cylindryczne ogniwa akumulatorowe, architektura elektroniczna oparta na czterech superkomputerach oraz zupełnie nowy interfejs cyfrowy BMW Panoramic iDrive.
BMW Vision Neue Klasse – mobilność do potęgi
Nowe BMW iX3 to w pełni elektryczny SAV (Sports Activity Vehicle), który technologicznie i stylistycznie ma, według zapowiedzi, przeskoczyć całą jedną generację rozwoju. Będzie produkowany w nowej, neutralnej pod względem paliw kopalnych fabryce na Węgrzech, a jego debiut rynkowy w Europie zaplanowano na wiosnę 2026 roku. Pierwszą wersją, która trafi do produkcji jesienią 2025 roku, będzie iX3 50 xDrive o mocy 345 kW (469 KM).
Napęd eDrive 6. generacji: Nowe ogniwa i 800 woltów
Nowe BMW iX3 jest wyposażone w 6. generację napędu elektrycznego BMW eDrive, która stanowi, według marki, fundamentalny skok technologiczny. Cały system pracuje teraz pod napięciem 800 V, co pozwala na osiągnięcie znacznie wyższej wydajności i mocy ładowania. Kluczowym elementem są zupełnie nowe, cylindryczne ogniwa litowo-jonowe o średnicy 46 mm i wysokości 95 mm, które charakteryzują się o 20% wyższą gęstością energetyczną w porównaniu do wcześniej stosowanych ogniw pryzmatycznych.
BMW zastosowało tu koncepcję „cell-to-pack”, eliminując warstwę modułów i integrując ogniwa bezpośrednio w pakiecie akumulatora. Sam pakiet, w ramach koncepcji „pack-to-open-body”, stał się integralnym, strukturalnym elementem podwozia. Te rozwiązania pozwoliły na obniżenie masy i kosztów oraz poprawę sztywności nadwozia. Użyteczna pojemność akumulatora w wersji iX3 50 xDrive wynosi 108,7 kWh, co przekłada się na zasięg w cyklu WLTP sięgający do 805 km.
Napęd na wszystkie koła w wariancie xDrive realizowany jest przez dwa silniki. Z tyłu pracuje udoskonalony, wzbudzany elektrycznie silnik synchroniczny (EESM), natomiast z przodu, po raz pierwszy, zastosowano kompaktowy silnik asynchroniczny (ASM). Łączna moc systemowa tej konfiguracji to 345 kW (469 KM), a moment obrotowy wynosi 645 Nm. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h.
Ładowanie z mocą 400 kW i debiut ładowania dwukierunkowego
Architektura 800 V umożliwiła osiągnięcie maksymalnej mocy ładowania prądem stałym (DC) na poziomie 400 kW. W praktyce oznacza to możliwość doładowania energii wystarczającej na przejechanie do 372 km w zaledwie 10 minut. Proces ładowania od 10% do 80% pojemności akumulatora ma trwać 21 minut. Standardowe ładowanie prądem przemiennym (AC) odbywa się z mocą 11 kW, a opcjonalnie będzie dostępne z mocą 22 kW.
Nowością jest również pełna obsługa ładowania dwukierunkowego w trzech standardach:
- Vehicle-to-Load (V2L): Samochód może działać jako mobilny powerbank o mocy do 3,7 kW, zasilając zewnętrzne urządzenia elektryczne.
- Vehicle-to-Home (V2H): Pojazd może pełnić funkcję domowego magazynu energii, np. z instalacji fotowoltaicznej.
- Vehicle-to-Grid (V2G): Umożliwia integrację z rynkiem energii i oddawanie prądu do sieci.
Wygodę użytkowania ma poprawić system Plug & Charge Multi Contract, pozwalający na automatyczne uwierzytelnianie na stacjach ładowania, rozwiązanie to ma współpracować z sieciami wielu operatorów ładowarek.
Cyfrowy „układ nerwowy”: cztery superkomputery i Panoramic iDrive
Nowe BMW iX3 to pojazd definiowany programowo (Software-Defined Vehicle), którego działaniem zarządza nowa architektura elektroniczna. Jej sercem są cztery wysokowydajne superkomputery o mocy obliczeniowej do 20 razy większej niż w poprzednich systemach. Jeden z nich, nazwany „Heart of Joy”, odpowiada za cały układ napędowy i dynamikę jazdy, przetwarzając dane do 10 razy szybciej niż dotychczasowe jednostki sterujące.
Wiązka przewodów została radykalnie uproszczona dzięki architekturze strefowej (jej masa spadła o 30%, a długość o 600 metrów), a klasyczne bezpieczniki zostały zastąpione przez cyfrowe „e-bezpieczniki”.
Interakcja z kierowcą odbywa się dzięki nowego systemu BMW Panoramic iDrive, opartego na systemie operacyjnym BMW X. Składa się on z czterech elementów:
- BMW Panoramic Vision: wyświetlacz projekcyjny rozciągający się na całej szerokości przedniej szyby.
- Wyświetlacz centralny: o nieregularnym kształcie, umieszczony ergonomicznie blisko kierowcy.
- Wyświetlacz BMW 3D Head-Up: kolejna generacja przeziernego wyświetlacza z efektem głębi.
- Kierownica wielofunkcyjna: z nowym układem przycisków z aktywnymi wrażeniami dotykowymi.
Nowy design i zrównoważony rozwój
Stylistyka Neue Klasse jest minimalistyczna i zredukowana. Charakterystyczne „nerki” grilla mają układ pionowy, a chromowane listwy zostały zastąpione przez elementy świetlne. Dzięki dopracowaniu detali, współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wynosi zaledwie 0,24.
BMW kładzie również ogromny nacisk na zrównoważony rozwój. Ślad węglowy nowego iX3 w całym cyklu życia został zredukowany o 34% w porównaniu do poprzednika. Około jedna trzecia materiałów użytych w samochodzie pochodzi z surowców wtórnych – np. obręcze kół zawierają 70% aluminium z recyklingu, a przędza do produkcji tapicerki Econeer to w 100% przetworzony PET. Poniżej jeszcze galeria ogłoszonego przez bawarską markę nowego modelu:
Nowe BMW iX3 – galeria














































Jeśli artykuł Nowa era w BMW: iX3 rozpoczyna rewolucję Neue Klasse. Osiemset woltów, cylindryczne ogniwa i cztery superkomputery [galeria] nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.