Peugeot 504 Break Concept. Nic lepszego dziś nie zobaczysz

2 tygodni temu

Francuska motoryzacja ma bogatą historię i mnóstwo fantastycznych samochodów w swoim portfolio. Niektórzy twierdzą, iż najlepsze auta z tego kraju powstawały pół wieku temu. Prezentowany projekt nawiązuje do jednego z nich. Peugeot 504 Break Concept jest dowodem na to, iż retro w szalonym wydaniu też budzi pożądanie.

Peugeot 504 Break – globalny i wszechstronny

W czasach swojej świetności, cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem klientów na całym świecie. Produkowano go praktycznie na każdym zaludnionym kontynencie, co przełożyło się na mnogość wersji nadwoziowych. Peugeot 504 Break był jedną z nich.

Jego produkcja zaczęła się w Europie w 1968 roku, czyli ponad pół wieku temu. Trwała tu 15 lat. Co ciekawe, mimo leciwej konstrukcji, w Afryce był wytwarzany do 2005 roku, gdzie doczekał się licznych aktualizacji.

Wróćmy jednak do wspomnianych wariantów nadwoziowych. Oprócz kombi, powstawały jeszcze sedan, coupe, kabriolet i pick-up. W tym towarzystwie brakuje tylko hatchbacka i minivana. Krótko mówiąc, gama była niezwykle szeroka.

Jeżeli chodzi o silniki, to niemal wszystkie dysponowały czterema cylindrami w rzędzie. Podstawę stanowił benzyniak o pojemności 1,8 litra. Nieco wyżej był pozycjonowany dwulitrowy motor. Do wybory były także trzy diesle o pojemnościach: 1,9 litra, 2,1 litra oraz 2,3 litra.

Na szczycie oferty znajdował się silnik 2.7 V6 oparty na gaźniku. Oddawał do dyspozycji 138 koni mechanicznych, co przekładało się na setkę w 10,5 sekundy oraz prędkość maksymalną wynoszącą 186 km/h.

Ciekawostkę stanowi napęd. Nominalnie, Peugeot 504 Break (i pozostałe) występował z układem przenoszenia mocy na tylną oś. Zdarzały się jednak wersje z napędem na obie osie (AWD), które przydawały się w trudnych warunkach.

Peugeot 504 Break Concept

Francuskie kombi z końcówki lat 60. raczej nie budziło zachwytu swoją urodą. Znacznie lepiej wyglądały wersje cabrio i coupe, które dysponowały przeprojektowanymi pasami przednimi. Trzeba jednak uczciwie przyznać, iż Peugeot 504 Break i tak wyglądał całkiem nieźle na tle konkurencji.

Ekipa Peugeot Design Lab dostała zielone światło na stworzenie szalonego projektu, który będzie nawiązywał do wspomnianego klasyka, a jednocześnie emanował nowoczesnością. Efekt? Naprawdę widowiskowy.

504 Break by Peugeot Design Lab

Motywem przewodnim było Pikes Peak, czyli słynna próba czasowa oparta na drogowej wspinaczce. To wydarzenie przyciąga producentów i fanów motoryzacji z całego świata. Każdy chce tam osiągnąć dobry wynik, by pochwalić się szerokiej publiczności.

Nic więc dziwnego, iż Peugeot 504 Break Concept został obniżony i poszerzony. Do tego, zyskał body kit, którego częścią jest ogromne skrzydło. Nie podano, jaki może generować docisk, ale niewykluczone, iż większy od tego w bolidach F1. Wystarczy zobaczyć jakie ma gabaryty.

504 Break by Peugeot Design Lab

Ciekawostkę stanowią także elementy oświetlenia, które fajnie dopełniają styl retro. To samo można powiedzieć o konwencjonalnych, bardzo prostych przeszkleniach. Uzupełnieniem całości są pełne felgi z systemem chłodzenia.

Wnętrze został uproszczone do maksimum. Poza wzmocnieniami, posiada sportowe fotele z pasami wielopunktowymi. Nie ma tu mowy o luksusie, ale też nikt go nie oczekuje. Ten projekt jest po prostu fenomenalny.

Pokaz możliwości

Niektórzy obserwatorzy mogą zwrócić uwagę na numer 113, który został umieszczony w miejscu tablicy rejestracyjnej, na kołach i bagażniku dachowym. To nawiązanie do francuskiej grupy raperów, która cieszy się w swoim kraju dużą popularnością.

Co ciekawe, wspomniani artyści byli częścią prezentacji tego widowiskowego projektu. Wjechali na scenę wraz z samochodem, co z pewnością wzbudziło sporo emocji. Widać, iż producentowi zależało na zrobieniu odpowiedniego show.

Peugeot 504 Break Concept pozostaje pokazem możliwości projektantów. Raczej nie należy spodziewać się jego debiutu w jakichkolwiek zmaganiach związanych ze sportem motorowym. A szkoda, bo z pewnością pozytywnie wpłynąłby na wizerunek marki. Poza tym, przydałyby się jakieś modele retro, bo w aktualnej gamie ich praktycznie nie ma.

Idź do oryginalnego materiału