Oto i on, król – Volkswagen Passat. Nie zgadniesz, ile dzisiaj kosztuje. Ta cena jednak przeczy logice

5 godzin temu

Volkswagen Passat na przestrzeni lat stał się w Polsce absolutną ikoną. Nie da się w żaden sposób określić choćby przybliżonej liczby legend, które w naszym kraju powstały na temat tego auta. Nie da się w jednym krótkim artykule opisać tego, do czego Passat na przestrzeni kolejnych generacji był zdolny. Mam wrażenie, iż dla wielu osób jest to po prostu samochód idealny – pod każdym względem.

Volkswagen Passat – król polskich dróg

Temat Passata często w Polsce poruszany jest w żartobliwy sposób, przy okazji jakichś dowcipów, czy śmiesznych anegdotek. Czy komuś te wszystkie żarty się podobały, czy nie – to nie ma większego znaczenia. Fakty są natomiast takie, iż tego całego kultu Passata nie byłoby, gdyby ten samochód nie był tak popularny. Volkswagen stworzył model, który stał się absolutnym hitem. Był przy tym tak dobry, sensowny cenowo, ale jednocześnie łatwy i tani w obsłudze, iż Polacy związali się z nim na zawsze. A iż na ulicach Passatów było od zatrzęsienia, pojawiły się legendy, mity, bajania, anegdoty, ale też żarty. Passat stał się nieodłącznym elementem polskiej kultury.

fot. Volkswagen AG

Samochód pojawił się na rynku w 1972 roku, natomiast w Polsce prawdziwy przełom nastąpił w latach 90. W związku z sytuacją polityczną import samochodów w naszym kraju wystrzelił. Volkswagen Passat w generacjach B3 i B4 nagle zalał nasz rynek. Był solidny, trwały, tani w utrzymaniu, prosty w obsłudze i naprawach, ale jednocześnie dobrze wyposażony. Sam fakt, iż tych aut w Polsce pojawiło się tak dużo, też miał znaczenie. Nie było absolutnie żadnych problemów ani z dostępnością, ani ceną części. Dla Polaków był to model premium – symbol niemieckiej doskonałości, który fantastycznie sprawdzał się u nas.

Niezawodny – to mało powiedziane

Nie mam zbyt wielu osobistych wspomnień z tym autem… natomiast jedno posiadam. Tata mojego przyjaciela posiadał Passata B4 z napędem na cztery koła. Do dzisiaj nie jestem w stanie uwierzyć w to, co ten samochód robił w skomplikowanym terenie. W trawie, błocie, na kamienistych wzniesieniach. Dość powiedzieć, iż wcześniej byłem przekonany, iż do takich rzeczy zdolne są tylko auta terenowe. I w tym tkwi sekret Passata – był tak prosty, tani, ale jednocześnie tak dobry i solidny, iż po prostu musiał odnieść sukces. Nic dziwnego w tym, iż w Polsce w pewnym momencie Volkswagen był określany mianem „auta marzeń klasy średniej”.

fot. Volkswagen AG / Martin Meiners

Silniki, na czele z legendarnym 1.9 TDI do dzisiaj mają swoich fanów. Można odnieść takie wrażenie, iż Passat to po prostu samochód kompletny. To auto, z którego wszyscy byli i będą zadowoleni. Oczywiście na przestrzeni generacji ten samochód się zmieniał, natomiast DNA pozostaje takie samo. Dziś Passat to absolutnie przepiękna, luksusowa limuzyna i nikogo nie dziwi to, iż przez cały czas cieszy się ogromnym zainteresowaniem – nieprzerwanie od ponad 50 lat. Ceny nowego Passata rozpoczynają się od ok. 150 tysięcy złotych. Używane modele jesteśmy w stanie znaleźć dziś za… to nie pomyłka, to nie żart – 2 tysiące złotych.

Zdjęcia: Volkswagen AG

Idź do oryginalnego materiału