Ford dotrzymał słowa i zaprezentował potężnego Raptora z mocną jednostką, który może w pełni konkurować z RAM-em 1500 TRX.
„Gdzie jest V8?”. Takie pytanie padało chyba najczęściej podczas zeszłorocznego debiutu trzeciej generacji Forda F-150 Raptor. Przynajmniej w USA. Pod maską znaleźć można było jedynie 3,5-litrową jednostkę V6 Ecoboost, co nie wszystkim przypadło do gustu. Tylko fani RAM-a byli zadowoleni, bo mocarny, ponad 700-konny RAM 1500 TRX nie miał praktycznie żadnej konkurencji na rynku. Teraz w końcu się to zmieni.
Nowy Ford F-150 Raptor R ma 700 KM i aż 868 Nm
Otrzymał tę samą jednostkę, która napędza Mustanga GT500, czyli 5,2-litrowe V8 z kompresorem. Ford jednak odpowiednio ją poprawił i skalibrował pod kątem jazdy w terenie. Mocy jest mniej – 700 KM (w GT500 to 760 KM), ale moment obrotowy wynoszący 868 Nm osiągany jest w szerokim zakresie i już przy 4250 obr./min. Dla porównania RAM TRX dysponuje podobną mocą i nieco większym momentem obrotowym na poziomie 881 Nm.
Ford F-150 Raptor R jest za to od swojego rywala lżejszy
Waży 2699 kg, czyli z jednej strony więcej o 45 kg od Raptora z V6, z drugiej – o 181 kg mniej od RAM-a TRX. Tym samym mniejszą liczbę koni równoważy znakomity stosunek mocy do masy. Raptor R może i przegra z RAM-em spod świateł, ale w jeździe off-road będzie bardzo konkurencyjny.
Poza tym Raptor R nie specjalnie różni się od zwykłej wersji bez R
Nie licząc specjalnych emblematów, czy oznaczeń. Pickup posiada elektronicznie sterowane zawieszenie z amortyzatorami Fox Racing, liczne tryby jazdy, które są identyczne, jak w podstawowym Raptorze, 37-calowe terenowe opony, czy sprawdzoną 10-biegową automatyczną przekładnię.
Ford F-150 Raptor R – jaka jest cena tej szalonej półciężarówki?
Cóż, tanio nie jest. Ford Raptor R startuje w USA od 109 145 dolarów, czyli ok. 507 000 zł. Cena obejmuje już jednak wszystkie opcje podstawowej wersji, za wyjątkiem lakieru premium i szyberdachu. Pod tym względem RAM 1500 TRX wychodzi korzystniej, z ceną kilka ponad 80 000 dolarów, ale wyposażenie go do poziomu Raptora R wymaga wyłożenia na stół dodatkowych 20 000 zielonych. Ostatecznie różnica nie jest taka duża na korzyść RAM-a i czynnikiem decydującym o zakupie będzie sympatia do marki.
Zdjęcia: motor1.com