Przetworzone butelki PET to zaskakujący składnik w tej chwili produkowanego ogumienia samochodowego. Jak wykorzystywane są zużyte opakowania plastikowe w przemyśle oponiarskim?
Wiodące koncerny produkujące ogumienie stawiają sobie coraz ambitniejsze cele dotyczące zrównoważonego rozwoju. Aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla, fabryki opon wykorzystują coraz więcej zielonej energii, używają naturalnych składników i wprowadzają innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Ekologiczne składniki opon. Jest ich więcej, niż się wydaje
W branży samochodowej coraz częściej słyszy się o nieoczywistych składnikach używanych do produkcji współczesnych opon. Większość kierowców wie, iż jednym ze składników gumy wykorzystywanej do wytwarzania ogumienia jest kauczuk naturalny, który pozyskuje się z mleczka drzew kauczukowca. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, iż obecnie do produkcji opon używane są składniki takie jak m.in. oleje roślinne, żywica sosnowa czy popiół z łusek ryżu. Jeszcze bardziej zaskakuje fakt dodawania do mieszanki gumowej olejku ze skórek pomarańczowych czy zastępowania kauczuku naturalnego substancją pochodzącą z korzeni mniszka lekarskiego. Jednak substancje pochodzenia naturalnego to niejedyne nowatorskie składniki opon.
Opony z butelek. To możliwe dzięki technologii ContiRe.Tex
Wśród firm produkujących opony jednym z pionierów i zarazem bardzo zaangażowanym w idee zrównoważonego rozwoju jest niemiecki koncern Continental. w tej chwili wytwarzane przez tę firmę ogumienie w 20 procentach składa się z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Co więcej, koncern ma ambitne plany, by do 2050 roku osiągnąć całkowitą neutralność węglową. Aby tak się mogło stać, inżynierowie Continentala stale pracują nad innowacyjnymi technologiami wprowadzanymi do produkcji ogumienia. Jedną z nich jest ContiRe.Tex polegająca na wykorzystaniu butelek PET. Plastikowe butelki zamiast trafić do spalarni czy na wysypiska śmieci są przerabiane na granulat, z którego wytwarzana jest wysokiej jakości przędza poliestrowa. Zastępuje ona standardowy poliester używany do budowy opon. Co ciekawe, tekstylne kordy są tak samo wytrzymałe i trwałe, jak te produkowane w konwencjonalny sposób.
Ekologiczne opony Continental. Jak się nazywają?
W zależności od rozmiaru, do produkcji jednej opony samochodowej zużywa się od 9 do 15 butelek. Tylko Polsce sprzedano już ponad 5 tysięcy opon wyprodukowanych w technologii ContiRe.Tex, co oznacza, iż dzięki temu powtórnie wykorzystano ponad 50 tysięcy butelek PET.
Technologia ContiRe.Tex w tej chwili jest stosowana w oponach Continental PremiumContact 6, EcoContact 6 oraz AllSeasonContact. Opony, do których produkcji użyto granulatu ze zużytych butelek, mają na boku specjalne oznaczenie „zawiera materiał z recyklingu”.
Polecamy również:
Bezpieczna i ekologiczna. Nowa opona Continental wyznacza trendy
Test opon letnich 2023 – premium kontra klasa średnia. Które warto kupić?