Ogórek #NaPrąd – VW ID.Buzz Pro 77kWh

1 miesiąc temu

Volkswagen ID. Buzz Pro 77 kWh to elektryczny van, który stanowi nowoczesną interpretację legendarnego VW T1, znanego również jako „hippisowski bus” vel „ogórek”

Projekt tego pojazdu, będącego częścią rodziny ID Volkswagena, wyróżnia się połączeniem estetyki retro z nowoczesnością i zaawansowaną technologią. Stworzony na modularnej platformie MEB przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych, ID. Buzz zaskakuje nie tylko designem, ale także funkcjonalnością i osiągami, co czyni go ciekawą propozycją na rynku pojazdów elektrycznych. Jak sprawdził się w naszym teście? Zapraszamy!

Za użyczenie auta do testu dziękujemy Volkswagen Group Polska – importerowi marek grupy VW

Design zewnętrzny i wnętrze

Stylistycznie Volkswagen ID. Buzz Pro nawiązuje do klasycznego minivana VW z lat 60., tylko w nowoczesnym wydaniu. Charakterystyczne, zaokrąglone kształty, dwukolorowa karoseria oraz duże logo VW nadają mu wygląd, który przyciąga wzrok. Przód auta ma w sobie nutę nostalgii, jednak LED-owe światła oraz aerodynamiczna sylwetka wpisują go w nowoczesne trendy. Dzięki dużym szybom i przesuwanym drzwiom po obu stronach, ID. Buzz jest praktyczny i wyjątkowo funkcjonalny.

Wnętrze samochodu zachowuje minimalistyczny i nowoczesny charakter. Volkswagen zadbał o ekologiczne materiały wykończeniowe, co jest zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Siedzenia są wygodne, oferując odpowiednie podparcie, a kabina jest jasna i przestronna, co sprawia, iż jazda jest przyjemna choćby podczas dłuższych podróży. Duża przestrzeń bagażowa (1121 litrów) oraz możliwość złożenia tylnych siedzeń umożliwiają transport większych ładunków. Liczne schowki, uchwyty na napoje i kieszenie w drzwiach zwiększają funkcjonalność wnętrza, co jest najważniejsze dla pojazdu rodzinnego.

Wyposażenie i systemy multimedialne

W standardzie ID. Buzz Pro 77 kWh oferuje rozbudowany system multimedialny, obejmujący centralny ekran dotykowy o przekątnej 12 cali oraz cyfrowy kokpit. System informacyjno-rozrywkowy jest intuicyjny i kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto (bezpzewodowo!), co pozwala na łatwe integrację telefona i korzystanie z aplikacji. Jest to o tyle wygodne, iż mamy na pokładzie ładowarkę indukcyjną. Dodatkowo Volkswagen udostępnia możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami pojazdu przez aplikację mobilną.

Pojazd jest wyposażony w liczne systemy wspomagające kierowcę. Adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne oraz czujniki parkowania, czy system kamer 360 ułatwiają manewrowanie, zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kamery to przydatna funkcja, zwłaszcza przy parkowaniu i poruszaniu się w mieście. Wszystko to sprawia, iż ID. Buzz jest wygodny w użytkowaniu, choćby dla mniej doświadczonych kierowców, i to mimo swoich gabarytów!

Osiągi i bateria

Volkswagen ID. Buzz Pro 77 kWh jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 204 KM oraz baterię o pojemności 77 kWh. Dzięki takiej specyfikacji auto osiąga zasięg do 400 km na jednym ładowaniu (zgodnie z normą WLTP), co jest wystarczające do jazdy miejskiej oraz krótszych podróży między miastami. Na Trasie Pomiarowej (Siechnice -> Jelenia Góra-> Siechnice przez A4 oraz DK5 i 3) uzyskaliśmy następujące wyniki: 22,4 do Jeleniej Góry (temperatura 10-14 stopni), 17,1 kWh/100 km z Jeleniej Góry (temp. ok 22-23 stopni). Oznacza to realny zasięg pomiędzy 340, a 450 kilometrów przy trasie „mieszanej” tj. autostrada +drogi krajowe+miasto. W trasie zasięg znacząco spada, ale fizyki nie oszukamy Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi około 10 sekund – wynik dobry jak na van, a maksymalna prędkość to 145 km/h, co sprawdza się zarówno w mieście, jak i na autostradzie.

Bateria jest zainstalowana w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i pozytywnie wpływa na stabilność auta, szczególnie na zakrętach. ID. Buzz jest dość zwrotny jak na swoje gabaryty, a układ kierowniczy działa płynnie i precyzyjnie, co daje poczucie kontroli. System rekuperacji, umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania, zwiększa zasięg pojazdu, szczególnie w mieście. Intensywność rekuperacji można regulować, a w trybie „B” można choćby używać samochodu niemal bez użycia hamulca.

Ładowanie

Volkswagen ID. Buzz Pro obsługuje ładowanie zarówno prądem stałym (DC), jak i przemiennym (AC). Przy użyciu ładowarki domowej o mocy 11 kW pełne naładowanie zajmuje około 7,5 -8 godzin. Na stacjach szybkiego ładowania o mocy do 175 kW czas ładowania od 10% do 80% wynosi zaledwie 30 minut. Takie parametry sprawiają, iż ID. Buzz sprawdza się zarówno jako pojazd codzienny, jak i do dalszych podróży. W planowaniu punktów ładowania pomoże bardzo dobra wbudowana nawigacja, która na bieżąco planuje trasę uwzględniając aktualne zużycie, warunki na drodze i dostępność ładowarek.

Wrażenia z jazdy i komfort

Volkswagen ID. Buzz oferuje komfortową jazdę, dzięki odpowiednio dostosowanemu zawieszeniu, które dobrze tłumi nierówności drogi. Samochód prowadzi się gładko i stabilnie, co w połączeniu z dużymi oknami i przestronną kabiną daje przyjemne wrażenia zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Dodatkowo, duże okna zapewniają doskonałą widoczność, a przyjemnie minimalistyczne wnętrze tworzy relaksującą atmosferę podczas jazdy. Dźwięk silnika jest niemal niezauważalny, co dodatkowo podkreśla komfort jazdy. W nocy zaś docenimy bardzo dobrej jakości reflektory IQ Light – jedne z najlepszych, z jakimi miałem styczność!

Na długiej trasie na pewno bardzo docenimy wygodne fotele, zarówno z przodu, jak i tyłu pojazdu. Niestety powyżej 120 km/h wychodzi przypadłość typowa dla takich aut: zaczyna być w nim dość głośno. Kolejna rzecz, która dość często irytowała mnie w trasie to system rozpoznawania znaków – miał dziwną tendencję do odczytywania ich z naczep wyprzedzanych „tirów”.

Wady i zalety

ID. Buzz Pro ma wiele zalet, które wyróżniają go na tle konkurencji. Jego unikalny design, przestronne wnętrze, nowoczesne wyposażenie oraz solidny zasięg czynią go atrakcyjną opcją dla rodzin i osób ceniących styl. Jednak są także pewne wady. Dość wysoka cena sprawia, iż nie jest to pojazd dostępny dla wszystkich. Dodatkowo, ciężar pojazdu wpływa na efektywność zużycia energii, przez co ID. Buzz jest mniej ekonomiczny w porównaniu do niektórych lżejszych pojazdów elektrycznych. Pewna (mała!) wada ujawnia się też w mieście: kształt przedniej szyby wymuszał na mnie stawanie dość daleko od sygnalizatorów zawieszonych nad jezdnią – inaczej nie widziałem kompletnie ich wskazań.

Podsumowanie

Volkswagen ID. Buzz Pro 77 kWh to wyjątkowy elektryczny van, który łączy w sobie estetykę retro z nowoczesną technologią. Z dużą przestrzenią, wygodnymi siedzeniami oraz przyjaznymi dla użytkownika funkcjami multimedialnymi, jest idealnym wyborem dla rodzin oraz entuzjastów innowacyjnych rozwiązań. Pomimo kilku wad, jak stosunkowo wysoka cena i spore zużycie prądu, ID. Buzz wyróżnia się unikalnym charakterem, który łączy praktyczność z nostalgią, przyciągając uwagę zarówno miłośników klasycznego VW, jak i nowych technologii.

Tekst i foto: Bartek Teklak

Idź do oryginalnego materiału