Wybór solidnego partnera na wtórnym rynku części samochodowych – zwłaszcza w sektorze „truck” – jest wyzwaniem w dobie istnienia setek marek, oferujących produkty o zróżnicowanej jakości. Nie jest to jednak zadanie niemożliwe do zrealizowania, zwłaszcza jeżeli będziemy kierować się określonymi wytycznymi. Na co zwrócić uwagę? Omówimy to na przykładzie jednej z firm, prowadzących działalność produkcyjną w Polsce.
Jakość zaczyna się u producenta
Poszukując sprawdzonego dostawcy części do pojazdów ciężkich, w pierwszej kolejności warto upewnić się, iż bierze on pełną odpowiedzialność za oferowane przez siebie produkty. Jest to możliwe tylko, o ile powstają one w jego własnych fabrykach. W dzisiejszych czasach wielu europejskich dostawców części zleca produkcję zewnętrznym partnerom, coraz częściej zlokalizowanym poza Starym Kontynentem, by zredukować koszty. zwykle podkreślają oni, iż mimo takiego modelu działania, części są dobrej jakości, gdyż przechodzą szczegółową weryfikację i szereg testów przed włączeniem na rynek. W rzeczywistości jednak całkowita kontrola produktu, wytwarzanego przez zewnętrznego partnera jest niemalże niemożliwa. Zdarza się, iż poszczególne partie produktu nie spełniają wymagań jakościowych, stawianych przy rozpoczęciu współpracy. Mamy tu do czynienia z typowym konfliktem interesów. Zleceniodawca oczekuje jakości w jak najniższej cenie, a dostawca chce wyprodukować towar jak najtaniej, aby zarobić na kontrakcie jak najwięcej.
Pełną kontrolę nad jakością produktu można osiągnąć tylko wtedy, gdy posiada się własne fabryki oraz w pełni kontroluje łańcuch dostaw surowców. Choć wielu producentów części dysponuje własnymi fabrykami, to w celu poszerzenia oferty sięga także po komponenty od zewnętrznych dostawców. Wówczas klient może trafić na produkty różnej jakości pod tą samą marką. o ile zatem poszukujemy pewnego i zaufanego partnera, skierujmy swoje kroki do dostawców, wytwarzających w swoich fabrykach 100% oferowanego na rynku asortymentu. Przykładem jest Phillips Industries specjalizujący się w projektowaniu i produkcji specjalistycznych złączy elektrycznych i pneumatycznych dla sektora transportu ciężarowego oraz komponentów odpowiadających za niezawodny transfer danych i energii pomiędzy ciągnikiem a naczepą, takich jak hamulce czy oświetlenie. Europejski oddział Phillips Industries – Phillipe Europe – wytwarza wszystkie swoje produkty w jednej fabryce, która znajduje się w centralnej Polsce, w Chechle Pierwszym k/Łodzi.
Wszystko w jednym miejscu – gwarancja odpowiedzialności i jakości
Phillips Europe, działając od 2018 r. z centralnej fabryki w Chechle, konsekwentnie prowadzi strategię produkcji in‑house. Siłą Phillips Europe jest własny dział R&D, eksperckie know-how oraz zaangażowanie w ciągłe doskonalenie. Firma realizuje wszystkie najważniejsze etapy produkcji – od projektu do powstania gotowego komponentu. Dzięki temu zyskała pełną kontrolę nad jakością, elastycznością i ciągłością produkcji, co pozwoliło jej utrzymać stabilność choćby podczas globalnych kryzysów, takich jak pandemia czy wojna na Ukrainie.
Wdrożenie w Phillips Europe narzędzi typu lean manufacturing dodatkowo ogranicza marnotrawstwo i optymalizuje procesy, co zapewnia konkurencyjną efektywność operacyjną. W efekcie Phillips Europe jest profesjonalnym partnerem, który dostarcza niezawodne produkty – nie tylko konkurencyjne cenowo, ale co najważniejsze stabilne jakościowo.
Poważne podejście do produkcji, czyli standardy IATF
IATF 16949 to standard opracowany przez organizację International Automotive Task Force (IATF), oparty na normie ISO 9001, ale rozszerzony o wymagania specyficzne dla branży motoryzacyjnej. Produkcja części zgodnie ze standardem IATF 16949 to wyraźny sygnał, iż producent poważnie podchodzi do jakości i oczekiwań swoich klientów. Ten rygorystyczny system zarządzania jakością, opracowany specjalnie dla branży motoryzacyjnej, jest wymagany przez największe koncerny samochodowe i gwarantuje spełnienie najwyższych norm w zakresie projektowania, produkcji i kontroli wyrobów. Według tego standardu produkują firmy dostarczające swoje podzespoły na pierwszy montaż dla producentów pojazdów. Niestety standardem nie jest utrzymywanie tych samych procedur przy produkcji na rynek wtórny (aftermarket).
Stosowanie przez producentów tych samych standardów zarówno w przypadku części przeznaczonych na pierwszy montaż (OE), jak i na aftermarket to stosunkowo rzadko spotykana na rynku praktyka. Firma Phillips Europe korzysta z tej samej fabryki, linii produkcyjnych i procedur jakościowych, dostarczając części zarówno na rynek OE dla producentów samochodów ciężarowych i naczep, jak i dla klientów rynku wtórnego. Dzięki temu klient otrzymuje produkt identyczny pod względem jakości i technologii wykonania z tym, który trafia do fabryki pojazdu. Klienci mogą mieć pewność, iż sięgają po produkty, które spełniają oczekiwania najbardziej wymagających odbiorców z branży motoryzacyjnej – nie tylko pod względem dopasowania, ale przede wszystkim trwałości i niezawodności.
Wybór dostawcy części na rynku wtórnym nie musi być grą w ciemno
Kierując się przejrzystymi kryteriami – takimi jak własna produkcja, pełna kontrola nad łańcuchem dostaw oraz zgodność z międzynarodowymi standardami jakości, takimi jak IATF 16949 – możemy skutecznie oddzielić faktycznych producentów od marek działających w mniejszym lub większym stopniu jako pośrednicy. Przykład firmy Phillips Europe pokazuje, iż podejście znane z sektora OE może z powodzeniem funkcjonować także na rynku wtórnym.
Produkcja „pod jednym dachem”, wykorzystanie lokalnych komponentów, stabilność operacyjna oraz identyczne standardy jakościowe dla produktów OE i aftermarketowych to model działania, który zasługuje na uwagę – zwłaszcza w czasach, gdy jakość i niezawodność są równie ważne jak cena. Dla klientów poszukujących trwałych rozwiązań w sektorze „truck” to jasny sygnał, iż warto postawić na sprawdzonych producentów, którzy nie uznają kompromisów w kwestii jakości.
Więcej informacji na temat firmy Phillips Europe można znaleźć tutaj: https://phillips-europe.com/pl/home24pl/