Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zaprezentował dzięki portalu X najnowszy projekt programu dopłat do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego aut elektrycznych. W ramach najnowszego programu polscy kierowcy będą mogli liczyć choćby na 40 000 zł dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego.
Program dopłat ma jeden cel
Jak czytamy na stronie Narodowego Funduszu, celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza. Poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Ma to się odbywać poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1. Polscy kierowcy będą mogli więc liczyć od przyszłego roku na spore dofinansowanie.
Zgodnie z decyzją wykonawczą Rady Unii Europejskiej, ogłoszenie programu ma nastąpić jeszcze do końca 2024 roku. Z kolei do drugiego kwartału 2025 roku ma nastąpić wypłata 25% środków puli wsparcia z KPO na rzecz beneficjentów. Kolejne 75% ma być wypłacone do drugiego kwartału 2026 roku.
Co więcej, polscy kierowcy będą mogli liczyć na dodatkowy bonus za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego. A także na dodatkowy bonus w przypadku niskich dochodów. Oznacza to, iż korzystając ze wszystkich ulg i dodatków, będziemy mogli kupić samochód elektryczny do 40 000 złotych taniej od jego katalogowej ceny. Należy jednak przy tym pamiętać, iż dofinansowaniem objęte będą tylko auta mieszczące się w kwocie do 225 000 złotych.
Rozpoczynamy konsultacje projektu programu dopłat do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego aut elektrycznych
Konsultacje realizowane są do 29 listopada 2024 r.
Proponowane wsparcie wyniesie do 40 tys. zł na zeroemisyjny pojazd.
Środki z #KPO na dofinansowanie… pic.twitter.com/cWfrzofte6
— NFOŚiGW (@NFOSiGW) November 18, 2024
Polscy kierowcy mogą liczyć na spory zastrzyk finansowy
Program ma być ogłoszony do końca bieżącego roku. A na jego ostateczny kształt będą miały wpływ konsultacje społeczne, które potrwają od 18 do 29 listopada 2024 roku. jeżeli chcecie wziąć w nich udział, możecie przesłać swoje uwagi na adres mailowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Znajdziecie go pod tym linkiem.
W informacji prasowej na stronie NFOŚiGW czytamy: – Dofinansowanie w ramach KPO opiera się więc na innych bonusach oraz jest istotnie wyższe od w tej chwili oferowanego w programie „Mój elektryk”, które na poziomie podstawowym wynosi 18,75 tys. zł i podwyższonym w wys. 27 tys. zł w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny lub deklaracji zwiększonego przebiegu.
Łączna liczba środków przeznaczonych na dofinansowanie samochodów elektrycznych z KPO to 1,6 mld zł. Oznacza to, iż z programu będzie mogło skorzystać co najmniej 40 000 osób. Oczywiście, zakładając iż wszyscy dostaną maksymalne dofinansowanie na poziomie 40 000 złotych.