
Duża, ciężka przyczepa kempingowa na haku bez wątpienia podnosi zużycie paliwa – i to bardzo. Pokazuje to nasz test. Przy okazji sprawdziliśmy wpływ innych czynników na spalanie.
W przypadku przyczepy do ogromnego do dodatkowego oporu powietrza dochodzi jeszcze dodatkowa masa.
W naszym teście prędkość jazdy była stała, przez to dodatkowe kilogramy nie wpływały w dużym stopniu na wynik, jednak w codziennej jeździe wzrost spalania przy ciągnięciu przyczepy może być jeszcze większy.
Ale choćby podczas przeprowadzonych przez nas prób poziom zużycia paliwa wzrósł niemal dwukrotnie. W długiej trasie oznacza to już sporo większy wydatek. Szczegóły prób opisujemy poniżej.
https://magazynauto.pl/porady/o-ile-podnosi-sie-zuzycie-paliwa-przy-przewozeniu-rowerow-sprawdzamy-bagaznik-dachowy-i-na-hak,aid,3265Próba odniesienia
Pierwszy przejazd miał za zadanie ustalić poziom odniesienia. Testowe auto – Renault Grand Scenic 1.5 dCi/110 KM – wykonało serię przejazdów w gładkiej konfiguracji. Do uzyskanych w ten sposób wyników zużycia paliwa będziemy odnosili rezultaty w kolejnych próbach.
Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach
- 80 km/h: 3,8 l/100 km
- 90 km/h: 3,9 l/100 km
- 120 km/h: 6,0 l/100 km
Wpływ przyczepy kempingowej
Próba posłużyła do określenia wpływu ciągnięcia przyczepy na zużycie paliwa. Test odbywał się przy jednej prędkości – 80 km/h, czyli dopuszczalnym limicie poruszania się zestawu. choćby przy tak niskim tempie jazdy zużycie paliwa wzrosło drastycznie – niemal się podwoiło. W dodatku samochód poruszał się z ustaloną prędkością po płaskim terenie. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości, częste przyspieszanie czy jazda po pagórkowatym terenie przyniosą jeszcze większe różnice. Dodatkowa masa i duży opór powietrza to najlepsze recepty na podniesienie poziomu zużycia paliwa.

Po zapięciu przyczepy trzeba liczyć się co najmniej z podwojeniem spalania.
Zużycie paliwa przy 80 km/h
- Bez przyczepy: 3,8 l/100 km
- Z przyczepą: 7,5 l/100 km
- Różnica: 97%
Wpływ innych czynników
Włączone światła
Przy okazji testu z wykorzystaniem przyczepy kempingowej sprawdziliśmy także wpływ innych czynników na zużycie paliwa (w tym przypadku auto jechało bez przyczepy).
Na początek porównaliśmy wyniki z włączonymi światłami dziennymi i mijania. W testowanym aucie zastosowano reflektory diodowe. W porównaniu do oporów ruchu, dodatkowy pobór mocy oświetlenia jest niewielki. Nie stwierdziliśmy żadnych różnic w uzyskiwanych rezultatach.
Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach
90 km/h
- Bez świateł: 3,9 l/100 km
- Ze światłami: 3,9 l/100 km
- Różnica: 0%
120 km/h
- Bez świateł: 6,0 l/100 km
- Ze światłami: 6,0 l/100 km
- Różnica: 0%
Włączona klimatyzacja
Testowe Renault Grand Scenic okazało się wyjątkowo oszczędnym autem, a włączenie klimatyzacji nie wpływało na zużycie paliwa. Charakter pracy klimatyzacji sprawia, iż pobiera ona stałą ilość paliwa w czasie – wynika z tego, iż im szybciej jedziemy, tym oólnie mniejszy jest jej udział w ogólnym spalaniu.
Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach
90 km/h
- Bez klimatyzacji: 3,9 l/100 km
- Z klimatyzacją: 3,9 l/100 km
- Różnica: 0%
120 km/h
- Bez klimatyzacji: 6,0 l/100 km
- Z klimatyzacją: 6,0 l/100 km
- Różnica: 0%
Obniżone ciśnienie opon
Sprawdziliśmy także wpływ obniżenia ciśnienia w oponach. Zwiększenie oporów ruchu wywołane niedopompowanym ogumieniem jest z grubsza niezależne od prędkości jazdy. Ilość zmarnowanego paliwa zależy zatem od czasu podróży – im wolniej jedziemy, tym udział takich strat jest większy.
Wpływ na zużycie paliwa nie jest może gigantyczny, pamiętać jednak należy o innych problemach – zmniejszeniu trwałości ogumienia czy pogorszeniu bezpieczeństwa.
Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach
90 km/h
- Ciśnienie 2,5 bara: 3,9 l/100 km
- Ciśnienie 1,7 bara: 4,1 l/100 km
- Różnica: 5%
120 km/h
- Ciśnienie 2,5 bara: 6,0 l/100 km
- Ciśnienie 1,7 bara: 6,2 l/100 km
- Różnica: 3%
PODSUMOWANIE
Z przyczepą zapomnij o oszczędnej jeździe. choćby przepisowa, stabilna jazda z przyczepą kempingową bardzo oszczędnym autem przekłada się na drastyczne zwiększenie spalania. Trzeba się liczyć co najmniej z podwojeniem wydatków na paliwo.
Inne czynniki mają niewielki pływ na zużycie paliwa, ale zaburzenie ich poprawnych warunków pracy wpływa na ograniczenie trwałości elementów lub ograniczenie bezpieczeństwa jazdy.