O ile rośnie spalanie przy ciągnięciu przyczepy kempingowej? Sprawdziliśmy, wynik może zaskoczyć

1 rok temu

Duża, ciężka przyczepa kempingowa na haku bez wątpienia podnosi zużycie paliwa – i to bardzo. Pokazuje to nasz test. Przy okazji sprawdziliśmy wpływ innych czynników na spalanie.

W przypadku przyczepy do ogromnego do dodatkowego oporu powietrza dochodzi jeszcze dodatkowa masa.

W naszym teście prędkość jazdy była stała, przez to dodatkowe kilogramy nie wpływały w dużym stopniu na wynik, jednak w codziennej jeździe wzrost spalania przy ciągnięciu przyczepy może być jeszcze większy.

Ale choćby podczas przeprowadzonych przez nas prób poziom zużycia paliwa wzrósł niemal dwukrotnie. W długiej trasie oznacza to już sporo większy wydatek. Szczegóły prób opisujemy poniżej.

https://magazynauto.pl/porady/o-ile-podnosi-sie-zuzycie-paliwa-przy-przewozeniu-rowerow-sprawdzamy-bagaznik-dachowy-i-na-hak,aid,3265

Próba odniesienia

Pierwszy przejazd miał za zadanie ustalić poziom odniesienia. Testowe auto – Renault Grand Scenic 1.5 dCi/110 KM – wykonało serię przejazdów w gładkiej konfiguracji. Do uzyskanych w ten sposób wyników zużycia paliwa będziemy odnosili rezultaty w kolejnych próbach.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

  • 80 km/h: 3,8 l/100 km
  • 90 km/h: 3,9 l/100 km
  • 120 km/h: 6,0 l/100 km
https://magazynauto.pl/porady/jak-bardzo-bagaznik-dachowy-podnosi-zuzycie-paliwa-sprawdzamy-w-tescie,aid,3247

Wpływ przyczepy kempingowej

Próba posłużyła do określenia wpływu ciągnięcia przyczepy na zużycie paliwa. Test odbywał się przy jednej prędkości – 80 km/h, czyli dopuszczalnym limicie poruszania się zestawu. choćby przy tak niskim tempie jazdy zużycie paliwa wzrosło drastycznie – niemal się podwoiło. W dodatku samochód poruszał się z ustaloną prędkością po płaskim terenie. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości, częste przyspieszanie czy jazda po pagórkowatym terenie przyniosą jeszcze większe różnice. Dodatkowa masa i duży opór powietrza to najlepsze recepty na podniesienie poziomu zużycia paliwa.

Po zapięciu przyczepy trzeba liczyć się co najmniej z podwojeniem spalania.

Zużycie paliwa przy 80 km/h

  • Bez przyczepy: 3,8 l/100 km
  • Z przyczepą: 7,5 l/100 km
  • Różnica: 97%
https://magazynauto.pl/porady/czy-szybka-jazda-sie-oplaca-proba-w-realnych-warunkach,aid,1423

Wpływ innych czynników

Włączone światła

Przy okazji testu z wykorzystaniem przyczepy kempingowej sprawdziliśmy także wpływ innych czynników na zużycie paliwa (w tym przypadku auto jechało bez przyczepy).

Na początek porównaliśmy wyniki z włączonymi światłami dziennymi i mijania. W testowanym aucie zastosowano reflektory diodowe. W porównaniu do oporów ruchu, dodatkowy pobór mocy oświetlenia jest niewielki. Nie stwierdziliśmy żadnych różnic w uzyskiwanych rezultatach.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Bez świateł: 3,9 l/100 km
  • Ze światłami: 3,9 l/100 km
  • Różnica: 0%

120 km/h

  • Bez świateł: 6,0 l/100 km
  • Ze światłami: 6,0 l/100 km
  • Różnica: 0%

Włączona klimatyzacja

Testowe Renault Grand Scenic okazało się wyjątkowo oszczędnym autem, a włączenie klimatyzacji nie wpływało na zużycie paliwa. Charakter pracy klimatyzacji sprawia, iż pobiera ona stałą ilość paliwa w czasie – wynika z tego, iż im szybciej jedziemy, tym oólnie mniejszy jest jej udział w ogólnym spalaniu.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Bez klimatyzacji: 3,9 l/100 km
  • Z klimatyzacją: 3,9 l/100 km
  • Różnica: 0%

120 km/h

  • Bez klimatyzacji: 6,0 l/100 km
  • Z klimatyzacją: 6,0 l/100 km
  • Różnica: 0%

Obniżone ciśnienie opon

Sprawdziliśmy także wpływ obniżenia ciśnienia w oponach. Zwiększenie oporów ruchu wywołane niedopompowanym ogumieniem jest z grubsza niezależne od prędkości jazdy. Ilość zmarnowanego paliwa zależy zatem od czasu podróży – im wolniej jedziemy, tym udział takich strat jest większy.

Wpływ na zużycie paliwa nie jest może gigantyczny, pamiętać jednak należy o innych problemach – zmniejszeniu trwałości ogumienia czy pogorszeniu bezpieczeństwa.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Ciśnienie 2,5 bara: 3,9 l/100 km
  • Ciśnienie 1,7 bara: 4,1 l/100 km
  • Różnica: 5%

120 km/h

  • Ciśnienie 2,5 bara: 6,0 l/100 km
  • Ciśnienie 1,7 bara: 6,2 l/100 km
  • Różnica: 3%

PODSUMOWANIE

Z przyczepą zapomnij o oszczędnej jeździe. choćby przepisowa, stabilna jazda z przyczepą kempingową bardzo oszczędnym autem przekłada się na drastyczne zwiększenie spalania. Trzeba się liczyć co najmniej z podwojeniem wydatków na paliwo.

Inne czynniki mają niewielki pływ na zużycie paliwa, ale zaburzenie ich poprawnych warunków pracy wpływa na ograniczenie trwałości elementów lub ograniczenie bezpieczeństwa jazdy.

Idź do oryginalnego materiału