Nowy obowiązek dla przewoźników w relacjach z Wielką Brytanią

3 dni temu

Francja wprowadza obowiązek korzystania z systemu Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) – cyfrowej koperty logistycznej, która zrewolucjonizuje procedury odprawy celnej na granicy FR-UK. Sprawdzamy, na czym polega działanie tego systemu, jakie są jego elementy oraz jakie korzyści zapewni jego uruchomienie?

Spis treści:

  • Czym jest ELO i dlaczego go wprowadzono?
  • Kiedy ELO stanie się obowiązkowe i dla kogo?
  • Co zawiera koperta ELO i jak działa w praktyce?
  • Jakie korzyści zapewni Enveloppe Logistique Obligatoire?
fot. unsplash

Czym jest ELO i dlaczego go wprowadzono?

Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) to system wprowadzony przez francuską administrację celną, którego celem jest uproszczenie procedur granicznych dla przewoźników transportujących towary pomiędzy Francją a Wielką Brytanią (w obie strony).

Wdrożenie ELO uwarunkowały wzrastające po Brexicie wyzwania logistyczne oraz potrzeby automatyzacji i transparentności w handlu międzynarodowym. System integruje wszystkie niezbędne dokumenty celne, sanitarne i bezpieczeństwa w jednej cyfrowej „kopercie”. Kierowca musi tylko pokazać jej kod kreskowy, zamiast każdego dokumentu z osobna.

Kiedy ELO stanie się obowiązkowe i dla kogo?

W trybie dobrowolnym system ELO funkcjonuje już od 28 kwietnia 2025 r., co umożliwia przewoźnikom testowanie jego działania i przygotowanie się do pełnego wdrożenia tej procedury. Natomiast obowiązkowy Enveloppe Logistique Obligatoire stanie się od 1 września 2025 r.

Wtedy obejmie wszystkich przewoźników, którzy przekraczają granicę francusko-brytyjską w systemie RoRo (Roll-on/Roll-off). ELO dotyczy transportów z kierowcą i bez kierowcy, pojazdów pełnych i pustych oraz wszystkich operatorów logistycznych korzystających z tunelu pod kanałem La Manche i przepraw promowych (Eurotunnel, porty Calais, Dunkierka itd.).

Co zawiera koperta ELO i jak działa w praktyce?

Koperta ELO jest cyfrowym, a więc wirtualnym kontenerem, wykorzystywanym do przechowywania informacji i dokumentów dotyczących przesyłki. Najważniejsze z nich to:

  • ENS (Entry Summary Declaration) – obowiązkowa deklaracja bezpieczeństwa dla towarów wjeżdżających do UE.
  • Deklaracje eksportowe i importowe – wymagane przez francuskie i brytyjskie służby celne.
  • Dokumenty sanitarne i fitosanitarne – niezbędne dla przewozów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
  • Numery referencyjne przesyłek, przewoźników, pojazdów i kierowców.

Działanie systemu ELO w praktyce przebiega następująco:

  1. Operator logistyczny lub wyznaczony ELO Manager tworzy cyfrową kopertę w systemie francuskiej administracji celnej (https://www.douane.gouv.fr/).
  2. Do poprawnie utworzonej koperty przypisywane są wszystkie niezbędne dane oraz dokumenty dotyczące konkretnego przewozu.
  3. Kierowca otrzymuje kod kreskowy koperty, który udostępnia podczas odprawy celnej.
  4. Służby celne automatycznie odczytują dane z koperty i przekazują pojazdowi zielone lub czerwone światło.

Jakie korzyści zapewni Enveloppe Logistique Obligatoire?

Jak widać, ELO zastępuje dziesiątki dokumentów jednym kodem, przez co integruje wszystkie niezbędne dane, dzięki czemu oszczędza czas kierowców i spedytorów. W ten sposób upraszcza i automatyzuje procedury. Przyspiesza także odprawę, bo dzięki automatycznemu rozpoznawaniu ELO pojazdy nie muszą przechodzić skomplikowanej weryfikacji papierowej

System umożliwia również stałe monitorowanie statusu koperty ELO, a przypisanie jej do konkretnego pojazdu pozwala planować trasy i terminy z większą dokładnością. Dodatkowo ułatwia przewoźnikom integrację z systemami bezpieczeństwa UE i eliminację problemów z komunikatami takimi jak IE599.

Aby w pełni wykorzystać potencjał tego systemu, rekomenduje się jego przetestowanie jeszcze przed wrześniem 2025 roku. W tym celu trzeba założyć konto w systemie francuskiej administracji celnej (https://www.douane.gouv.fr/) oraz przeszkolić z obsługi systemu osoby, które będą z niego korzystały.

Idź do oryginalnego materiału