Nowy Fiat Punto rozważany. Styl retro bardzo możliwy

3 tygodni temu

Włosi powoli nabierają rozpędu – lepiej późno, niż wcale. Wydaje się, iż kierunek, w którym zmierzają ma dobre perspektywy. Strategia modelowa będzie tu kluczowe, ale skoro rozważany jest nowy Fiat Punto, to teoretycznie wszyscy możemy być spokojni – jeżeli tylko uda się wrócić do wizerunku pragmatycznej marki, która oferuje auta za rozsądne pieniądze.

Nowy Fiat Punto to dobry pomysł

W aktualnej gamie tego producenta brakuje propozycji budżetowych. Tipo w podstawowej wersji kosztuje ponad 100 tysięcy złotych, co wyeliminowuje jego kluczową zaletę. Mała Panda jest już leciwą konstrukcją, a Grande Panda dopiero wjedzie na rynek. Z kolei 600-tka zapowiada się dobrze, ale nie każdy poszukuje miejskiego crossovera. Nowy Fiat Punto byłby więc dobrym uzupełnieniem.

Historia tego modelu sięga 1993 roku. Pierwsza generacja została zaprojektowana przez Giugiaro i błyskawicznie zyskała popularność. Co ciekawe, zmotoryzowała sporą liczbę polskich rodzin i do dziś jest wspominana z dużym sentymentem.

Ostatnia z nich była produkowana do 2018 roku. choćby po siedmiu latach od wycofania z rynku, wciąż nieźle wygląda i jest częstym bywalcem polskich dróg. Podejrzewamy, iż choćby dziś znaleźliby się chętni na tę konstrukcję, jeżeli tylko cena byłaby adekwatna.

Zarząd marki rozważa od dłuższego czasu nowe wcielenie tego kultowego modelu. Potwierdza to wypowiedź dyrektora Fiata, który w wywiadzie dla Autocar stwierdził, iż nowe Punto miałoby sens, gdyby było „smukłe i sportowe”.

Kierunek retro?

Warto odnieść się do tych słów, ponieważ wydają się intrygujące, tym bardziej iż rolę tej usportowionej firmy z włoskimi korzeniami pełni Abarth. Nowy Fiat Punto, jak sama nazwa wskazuje, mógłby wyglądać sportowo i doczekać się bardziej charakternego odpowiednika z logo skorpiona, ale musiałby także występować w konwencjonalnych wersjach.

Fiat Grande Punto

Stylistyka może okazać się tu ważnym aspektem. Klienci lubią ładne samochody, a nowe projekty udowadniają, iż nie musi wiązać się to z najdroższymi modelami. Poza tym, Włosi są doskonałymi stylistami, dlatego nie mamy obaw, iż wykonają dobrą robotę.

Najbardziej logicznym posunięciem byłoby zaprezentowanie karoserii w stylu retro, która nawiązywałaby do pierwszej generacji. Sukces „pięćsetki” powinien przekonać Fiata do takiego posunięcia. Inne marki też zmierzają w tym kierunku.

Nowy Fiat Punto – jaki napęd?

Rozważane są różne rozwiązania silnikowe, ale potencjalna data debiutu znacząco ogranicza możliwości. Opracowanie takiego modelu od podstaw może zająć kilka lat, a do zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej pozostała już tylko dekada.

Istnieje jednak inne rozwiązanie, które może przyspieszyć wszystkie procesy. Włoska marka jest częścią koncernu Stellantis, co pozwala dzielić technologie. Stworzenie takiego modelu na platformie STLA pozwoliłoby gwałtownie i sprawnie zaadaptować zarówno układy hybrydowe, jak i elektryczne.

Dywersyfikacja wydaje się najlepszym pomysłem, tym bardziej iż wspomniany zakaz sprzedaży w Unii Europejskiej może zostać wycofany lub przynajmniej odroczony. Pozostaje uzbroić się w cierpliwość i zaczekać na rozwój sytuacji. Tak czy inaczej, trzymamy kciuki za dobre decyzje – nowy Fiat Punto jest jedną z nich.

Idź do oryginalnego materiału