Nowy Avenger 4xe – Jeep w każdym calu

1 dzień temu

Avenger jest najmniejszy w gamie, ale to wciąż 100-procentowy Jeep. W najnowszej wersji 4xe sprawdzi się w terenie, a jego hybrydowy układ napędowy pod wieloma względami jest wyjątkowy w swojej klasie.

Wolność to słowo obecne w DNA Jeepa od samego początku istnienia marki, czyli od 1941 roku. To samo dotyczy napędu 4x4 i każdy model amerykańskiego producenta słynie z takiego rozwiązania. W przypadku Jeepa wolność nie ogranicza się tylko do swobody przemieszczania się, ale także do możliwości wyboru. Dowodzi tego choćby najmniejszy w gamie model, który aktualnie oferowany jest aż w czterech wersjach napędowych. Do benzynowej, hybrydowej i elektrycznej dołączyła bowiem propozycja, która czyni Avengera jeszcze bardziej wyjątkowym. Mowa o wariancie hybrydowym z oznaczeniem 4xe. To nazwa dobrze znana miłośnikom marki, obecna w takich legendarnych modelach jak Grand Cherokee oraz Wrangler.

Avenger to wielki rynkowy przebój Jeepa, który powstaje w fabryce koncernu Stellantis w Tychach. fot. Jeep

Avenger 4xe różni się od pozostałych wersji pod wieloma względami. Nadwozie zostało dodatkowo wzmocnione, aby zapewnić pełną ochronę w każdych warunkach jazdy. Najważniejsze ulepszenia obejmują m.in. nowe przednie zderzaki ze specjalnym wykończeniem zapobiegającym zarysowaniom oraz wzmocnioną osłonę podwozia, a zielone akcenty podkreślają wyjątkowy charakter Avengera 4xe.

Nowy model został zaprojektowany tak, aby bez trudu i z dużą pewnością siebie radzić sobie w różnorodnym terenie. Mają na to wpływ ulepszone kąty terenowe, prześwit i głębokość brodzenia, ale przede wszystkim inteligentny i skuteczny system napędu na obie osie – dostępny zawsze, kiedy jest potrzebny.

Napęd na cztery koła jest rozdzielany w zależności od wybranego trybu jazdy. Przy niskiej prędkości (do 30 km/h, w trybach Snow oraz Sand&Mud) jest stały, z podziałem 50:50 na przód i tył. W zakresie średnich prędkości (od 30 do 90 km/h) napęd na tylną oś aktywuje się tylko na żądanie, natomiast podczas jazdy z prędkością powyżej 90 km/h tylny silnik elektryczny odłącza się od osi, aby zminimalizować zużycie paliwa.

Ponadto w trybie Sport pełna moc wzmocniona przez funkcję e-boost i napęd na obie osie dostępne są do 40 km/h, co przekłada się na jeszcze lepszą dynamikę i poprawia przyspieszenie. Tym bardziej iż adekwatności jezdne to mocny punkt Avengera 4xe, a jego wyjątkową cechą jest tylne zawieszenie typu Multilink, zwykle stosowane w większych pojazdach. Takie rozwiązanie podnosi komfort, zapewniając bardziej płynną jazdę po nierównych drogach.

Do wyboru jest siedem kolorów nadwozia, z czego sześć może być łączonych z lakierowanym na czarno dachem. fot. Jeep

Kluczowym elementem mocy Avengera 4xe jest reduktor o przełożeniu 22,7:1 umieszczony na tylnej osi, zapewniający niezwykły maksymalny moment obrotowy na tylnych kołach wynoszący aż 1900 Nm, co gwarantuje przyczepność choćby na stromych, trudnych odcinkach. Samochód może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 40% w trudnym terenie (żwirowa, szutrowa nawierzchnia) i do 20% nachylenia, gdy przednia oś ma niewielką przyczepność lub nie ma jej wcale.

W codziennej eksploatacji docenia się fakt, iż każdy Avenger 4xe oferuje szeroki wachlarz zaawansowanych technologii i funkcji wspomagania kierowcy. System multimedialny Uconnect z 10,25-calowym ekranem dotykowym oraz cyfrowy zestaw wskaźników o tej samej przekątnej zapewniają płynną integrację systemu informacyjno-rozrywkowego i danych dotyczących jazdy.

Rozwiązania takie jak kamera cofania, bezprzewodowa łączność ze telefonem czy pakiet usług Uconnect z aplikacją mobilną (m.in. lokalizowanie pojazdu, sprawdzanie parametrów) czynią podróż Avengerem przyjazną, komfortową i bezpieczną. Tak właśnie wygląda wolność w wydaniu Jeepa.

1994

Terenowe zdolności Jeepa Avengera 4xe

Avenger 4xe został zaprojektowany tak, aby bez trudu radzić sobie w różnorodnym terenie. Standardowe opony M+S zapewniają niezawodną przyczepność w różnych warunkach pogodowych i dbają o lepszą trakcję na trudniejszych nawierzchniach. Prześwit zwiększono z 20 do 21 cm, a głębokość brodzenia z 23 do aż 40 cm.

Wersję 4xe wyróżniają dodatkowe stalowe osłony podwozia i silnika. Nie zabrakło też haka w zderzaku. fot. Jeep
ŻW tej odmianie ulepszono parametry terenowe. Kąty natarcia (22º), rampowy (21º) i zejścia (35º) są wyraźnie poprawione względem pozostałych wersji. fot. Jeep

Jeep Avenger 4xe The North Face Edition

  • kiedy dwie przygodowe marki łączą swoje siły, powstaje wyjątkowa wersja

To wersja specjalna Avengera, która powstała we współpracy z marką outdoorową The North Face. Jest dostępna w limitowanej liczbie 4806 sztuk, nawiązującej do wysokości góry Mont Blanc. Seria ta reprezentuje ideę odkrywania i eksploracji, co doskonale wpisuje się w przygodowy charakter obu tych marek i ich przywiązanie do detali.

Wersję tę wyróżniają oryginalna kolorystyka i szczegóły, takie jak linie topograficzne z sylwetką szczytu Mont Blanc czy detale nawiązujące do plecaków (paski na oparciach siedzeń) i puchowych kurtek The North Face. fot. Jeep
Jeep i The North Face stworzyły zestaw powitalny dla klientów nowej edycji limitowanej – pakiet The North Face Explore – zawierający namiot, torbę podróżną i butelkę na wodę, wszystkie ozdobione logo marek. fot. Jeep

Jeep Avenger: wersje napędowe

Avenger 1.2 GSE T3

Niska masa własna benzynowej wersji (1180 kg) przekłada się na jej zwinność, dobre osiągi i rozsądne zużycie paliwa. fot. Jeep

Avenger w bazowej wersji napędowej nie traci na atrakcyjności, a jej obecność w gamie sprawia, iż najmniejszy Jeep jest przystępny cenowo (od 111 850 zł). Dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia, z których choćby podstawowa Longitude ma na pokładzie m.in. aluminiowe felgi, klimatyzację, system multimedialny z ekranem 10,25 cala, tylne czujniki parkowania czy liczne rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa.

  • silnik benzynowy 1.2 turbo R3 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm
  • przysp. 0-100 km/h: 10,6 s, pr. maks.: 184 km/h, śr. zużycie paliwa: 5,7-5,9 l/100 km
100-konna odmiana to jedyna wersja ze skrzynią manualną (6 biegów). fot. Jeep

Avenger 1.2 e-Hybrid DCT6

Silnik elektryczny umożliwia w niektórych sytuacjach (np. parkowanie, cofanie, poruszanie się w korkach) jazdę z wyłączonym silnikiem spalinowym. fot. Jeep

Avenger e-Hybrid wprowadza zaawansowane funkcje – silnik 1.2T MHEV zestawiono z najnowszą automatyczną 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów e-DCS6, z którą z kolei zintegrowano silnik elektryczny. Podczas jazdy w gęstym miejskim ruchu hybrydowa odmiana Avengera przez ponad 50% czasu może jeździć w trybie w 100% elektrycznym.

  • silnik benzynowy 1.2 turbo R3 (100 KM), silnik elektryczny (28,5 KM), moc łączna 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm
  • przysp. 0-100 km/h: 10,4 s, pr. maks.: 184 km/h, śr. zużycie paliwa: 4,9-5,0 l/100 km
Kierowca może wybierać tryby jazdy w zależności od warunków. fot. Jeep

Avenger 1.2 Hybrid dDCT6 4xe

fot. Jeep

Serce Jeepa Avengera 4xe stanowi innowacyjny układ napędowy, który łączy zalety systemu hybrydowego z najnowocześniejszą technologią AWD. Dzięki 48-woltowemu układowi hybrydowemu, wyposażonemu w mocny, 1,2-litrowy benzynowy silnik turbo rozwijający 136 KM, wspomagany przez dwa silniki elektryczne o mocy 28,5 KM (każdy umieszczone z przodu i z tyłu), gwarantuje doskonałe osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie oraz łączną moc 145 KM. Za zmianę biegów odpowiada dwusprzęgłowa przekładnia eDCT6.

  • silnik benzynowy 1.2 turbo R3 (136 KM), 2 x silnik elektryczny (2 x 28,5 KM), moc łączna 145 KM, maks. mom. obr.: 230 Nm
  • przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, prędkość maksymalna: 194 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Avenger 100% elektryczny

Elektryczny Avenger przekonuje zasięgiem, który w cyklu mieszanym WLTP wynosi 385-400 km, a w cyklu miejskim choćby 562-601 km. fot. Jeep

To pierwszy całkowicie elektryczny model w historii Jeepa. Zastosowano w nim nowoczesną modułową platformę e-CMP2, a zawieszenie zostało podniesione, tak aby maksymalnie zwiększyć prześwit, który na poziomie płyty akumulatora wynosi aż 22,3 cm. Pakiet akumulatorów ma kompaktowe wymiary i jest umieszczony pod przednim i tylnym siedzeniem oraz tunelem środkowym, co praktycznie nie ma wpływu na przestronność samochodu.

  • silnik elektryczny, moc 156 KM, maks. mom. obr.: 260 Nm, poj. akumulatora: 54 kWh
  • przysp. 0-100 km/h: 9,0 s, pr. maks.: 150 km/h, śr. zużycie energii: 15,5-16,0 kWh/100 km
Czas ładowania prądem stałym z mocą 100 kW (10-80%) wynosi zaledwie 30 minut. fot. Jeep
Idź do oryginalnego materiału