Porsche 911 GT3 RS to ekstremalna maszyna do zadań torowych, którą paradoksalnie można użytkować na co dzień. Właśnie zadebiutowało w nowej odsłonie.
Porsche 911 GT3 RS czerpie garściami z motorsportu
Producent nie ukrywa, iż to auto do przekraczania limitów czasowych na torze. Jest szybkie, lekkie i dopracowane pod kątem aerodynamiki, jak nigdy wcześniej. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by pojechać nim na piknik za miasto.
To niesamowite, ale można nim legalnie poruszać się po publicznych drogach
Będzie się wtedy rzucało w oczy potężnym tylnym skrzydłem, którego górna krawędź przewyższa dach auta. Nie ma tu jednak nic na pokaz. GT3 RS wytwarza 400 kg docisk przy 200 km/h i ponad 800 kg przy prędkości 285 km/h. I podobno zapewnia większe przeciążenia niż sportowe GT3 Cup.
Porsche 911 GT3 RS – nowością jest system redukcji oporu, czyli DRS
Technologia rodem z F1 umożliwia optymalne ustawienie skrzydła pod względem najmniejszego oporu powietrza, co skutkuje zwiększeniem prędkości na prostym odcinku. Na poprawę aerodynamiki wpływają wloty w nadkolach, boczne wycięcia, przedni splitter, czy specjalne dokładki, które ukierunkowują strumień powietrza po bokach pojazdu. Dodatkowo nowe uformowanie wahaczy zwiększa docisk przedniej osi o 40 kg.
Co jeszcze?
Trzy chłodnice zastąpiono jedną, którą ulokowano w miejscu bagażnika. Nabywca auta będzie musiał uwzględnić ten fakt podczas pakowania bagaży. Porsche 911 GT3 RS zyskało też szerszy rozstaw kół, ma tylną skrętną oś i mnóstwo włókna węglowego, które wpływa na ostateczną masę 1450 kg.
Do hamowania tego sportowego monstrum zastosowano 6-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 408 mm na przedniej osi oraz 4-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 380 mm na tylnej osi. Opcjonalnie można zamówić hamulce ceramiczne.
Za napęd odpowiada 4-litrowy, 6-cylindrowy wolnossący boxer o mocy 525 KM (+15 KM względem GT3)
Połączono go z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią PDK o krótszych przełożeniach niż to ma miejsce w 911 GT3. Z takim zestawem Porsche GT3 RS osiąga setkę w 3,2 s i może jechać z maksymalną prędkością 296 km/h.
We wnętrzu uwagę przykuje kierownica z czterema pokrętłami
Można wybierać spośród trzech trybów jazdy: Normal, Sport i Track. Istnieje również możliwość indywidualnej regulacji wraz z ustawieniem tłumienia w zakresie odbicia i ugięcia przedniej i tylnej osi.
Porsche 911 GT3 RS trafiło już do cennika
Cena zaczyna się od 1 232 000 zł, a kilka dodatkowych opcji bez problemu winduje ją do ponad 1,5 mln zł. Chętnych na pewno taka kwota jednak nie odstraszy.
Zdjęcia: Porsche