Nowe modele i nowa twarz Skody

1 rok temu

Skoda przygotowana na przyszłość – marka wprowadza nowe logo i nowy język designu. Zwiastunem zmian jest zjawiskowy koncept Vison 7S, elektryczny SUV o zasięgu ponad 600 km.

Skoda odważnie kroczy w kierunku przyszłości. Producent nie zaniedbuje swoich motorów napędowych: jeszcze w tym roku pokaże nowe odsłony Superba i Kodiaqa. Równocześnie realizowane są prace nad całą gamą nowy modeli z napędem elektrycznym. Szlak przetarł bardzo udany Enyaq iV, dostępny z nadwoziami SUV i Coupe, który na wielu europejskich rynkach należy do czołówki najchętniej wybieranych „elektryków”.

Nowoczesna prostota

Dla producenta to prawdziwe „nowe otwarcie” – otwarcie, które zyska odpowiednią oprawę. Symbolami tych zmian są odmienione logo oraz tzw. tożsamość korporacyjna, która przeszła największe zmiany od 30 lat.

Nowe logo łączy elegancję z minimalizmem. Zostało dostosowane do wymagań ery cyfrowej.

Komunikacja marki będzie teraz opierać się przede wszystkim na napisie ŠKODA o minimalistycznym, spłaszczonym wzornictwie. Jego smukła typografia bazuje na symetrii i podkreśla zaangażowanie producenta w cyfryzację. Również symbol „skrzydlatej strzały” został zdefiniowany na nowo i zyskał uproszczoną formę, bez elementów 3D, dopasowaną do nowoczesnych kanałów komunikacji. Tym zmianom towarzyszy odświeżona identyfikacja kolorystyczna, oparta na dwóch kojarzących się z ekologią odcieniach zieleni.

Nowa tożsamość wizualna będzie stopniowo wdrażana najpierw w materiałach informacyjnych, a od 2024 r. zacznie pojawiać się na nowych modelach.

Modern Solid

Zmienione logo stanowi jednak zwieńczenie szerzej zakrojonych zmian – Skody przyszłości będą projektowane w duchu nowego języka designu o nazwie Modern Solid (w wolnym tłumaczeniu z angielskiego oznacza to „nowoczesny i solidny”), przygotowanego z myślą o erze aut elektrycznych. Definiują go wyraźne, zredukowane linie, które podkreślają prostotę i wysoką wartość modeli Skody.

Charakterystyczne elementy nowego języka obejmują przedni pas z najnowszą interpretacją poziomego grilla, precyzyjne, oszczędne przetłoczenia płaszczyzn nadwozia oraz ekologiczne, trwałe materiały we wnętrzu.

Koncepcyjna Skoda Vision 7S zadebiutowała przed kilkoma miesiącami.

Modern Solid ma już swoją wizualną reprezentację w postaci niedawno zaprezentowanego konceptu Vision 7S. To duży, w pełni elektryczny SUV o zasięgu WLTP przekraczającym 600 km (akumulator 89 kWh). Jego komfortowe wnętrze mieści do 7 osób i oferuje innowacyjny tryb relaksu, który powoduje cofnięcie deski rozdzielczej (wraz z kierownicą i zespołem pedałów), zwraca fotele do środka oraz obraca ekran z pozycji portretowej do poziomej, ułatwiając np. oglądanie filmów podczas ładowania pojazdu na stacji. Koncept otrzymał też system operacyjny, który wprowadza nowy wymiar integracji z telefonem użytkownika.

1 z 2
Typowa, przyjazna Skoda: pomimo zastosowania dwóch ekranów w kokpicie Vision 7S nie zabrakło tradycyjnych pokręteł i przełączników do obsługi bazowych funkcji. Modna kolorystyka z wykorzystaniem szarości szałwii.
Przestronne wnętrze „umeblowane” niezależnymi fotelami i łatwy dostęp do kabiny. Duży udział materiałów z odzysku, np. podłoga z przetworzonych zużytych opon.

Paleta nowości

Vision 7S zapowiada dużego elektrycznego SUV-a Skody, ale wcześniej pojawi się kilka innych nowości zasilanych wyłącznie prądem. W sumie tylko do 2026 r. producent zaprezentuje trzy nowe samochody z napędem całkowicie elektrycznym, w tym kompaktowego SUV-a oraz auto miejskie. Skoda zakłada, iż do 2030 r. udział aut elektrycznych w jej europejskiej sprzedaży wzrośnie do ponad 70%.

Ambitne cele w zakresie „zielonej” produkcji

Skoda odważnie wdraża strategię zrównoważonego rozwoju. Producent korzysta m.in. z energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W Mladej Boleslavi przy produkcji akumulatorów, a następnie ich transporcie używane są elektryczne ciężarówki. Od 2030 r. czeskie i indyjskie zakłady Skody będą wytwarzać auta jako zerowi emitenci dwutlenku węgla netto. Prym w tej kwestii wiedzie fabryka Vrchlabí, która już od 2020 r. jest neutralna pod względem emisji CO2. To nie wszystko: Skoda sukcesywnie zwiększa wykorzystanie w swoich modelach ekologicznych materiałów. Przykład: do budowy Enyaqa iV służy 13 kg przetworzonych tworzyw sztucznych z obudów zużytych akumulatorów oraz zderzaków. Współczynnik recyklingu dla stali użytej w nadwoziu wynosi 40%, a dla aluminium – do 60%. Boczne okna są w 20% wykonane ze szkła pochodzącego z odzysku. We wnętrzu Enyaqa iV nabywcy mają do wyboru tapicerkę wyprodukowaną w 40% z wełny i w 60% z butelek PET poddanych recyklingowi. Równocześnie Skoda rozwija koncepcję stacjonarnych magazynów energii, powstających z wycofanych akumulatorów aut elektrycznych i hybryd plug-in. Takie systemy mogą przechowywać nadwyżkę prądu wygenerowanego np. przez instalację fotowoltaiczną. Później akumulatory będą trafiać do recyklingu, a odzyskane surowce posłużą do produkcji nowych.

Przy budowie swoich aut Skoda sukcesywnie zwiększa udział materiałów pochodzących z recyklingu.
Idź do oryginalnego materiału