Ferrari zaprezentowało dwa rewolucyjne modele, które pokazują szczyt możliwości inżynieryjnych i projektowych marki: 849 Testarossa i 849 Testarossa Spider. Te najnowsze modele w gamie wyjątkowych pojazdów Ferrari zastępują słynne SF90 Stradale i SF90 Spider. Oba wyposażone są w trzy silniki elektryczne współpracujące z umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem, zapewniające łącznie 1050 KM, o 50 KM więcej niż w przypadku poprzedników.
849 Testarossa wyróżnia się dzięki swoim osiągom, zdolności dostarczania kierowcy niezrównanych emocji bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy i wyrafinowania wnętrza, a także dzięki futurystycznemu, a zarazem głęboko zakorzenionemu w tradycji marki designowi. Ten samochód jest przeznaczony dla najbardziej wymagających klientów – tych, którzy oczekują od Ferrari tego, co najlepsze. To również okazja do powrotu legendarnej nazwy w historii marki z Maranello – Testa Rossa. Po raz pierwszy użyto jej w 1956 roku w odniesieniu do modelu 500 TR, do opisania koloru pokryw rozrządu w niektórych ekstremalnych, wyścigowych silnikach Ferrari. Później nazwa ta przeszła do historii dzięki jednemu z najsłynniejszych modeli drogowych marki – Testarossa z 1984 roku.
849 Testarossa Spider to zarówno prawdziwe coupé, jak i pełnoprawny spider – dzięki zastosowaniu składanego twardego dachu RHT (Retractable Hard Top). Dach można otworzyć lub zamknąć w zaledwie 14 sekund, choćby podczas jazdy z prędkością do 45 km/h. Oznacza to, iż niezwykłymi osiągami samochodu można cieszyć się w każdych warunkach, również podczas jazdy na otwartej przestrzeni, oferując jeszcze bardziej żywy kontakt z otoczeniem i bardziej intensywne emocje podczas jazdy. Dla maksymalizacji komfortu opracowano nowy system minimalizujący turbulencje wewnątrz kabiny – innowacyjną przegrodę wiatrową umieszczoną za fotelami.
Silnik i układ napędowy
Sercem zarówno 849 Testarossa, jak i 849 Testarossa Spider jest przełomowy ośmiocylindrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych osiągów. Dzięki gruntownym modyfikacjom generuje on imponującą moc 830 KM, co stanowi znaczny wzrost o 50 KM w porównaniu do poprzednika. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii turbosprężarek z łożyskami niskotarciowymi pochodzącymi z projektu F80 oraz innowacyjnej osłonie termicznej inspirowanej modelem 296 GT3, która optymalizuje zarządzanie temperaturą w komorze silnika. Nowe lekkie komponenty V8, takie jak tytanowe śruby czy przeprojektowane kolektory wydechowe wykonane ze stopu Inconel®, przyczyniają się do 10% poprawy stosunku mocy do masy względem modelu SF90 Stradale.
Podobnie jak w przypadku 849 Testarossa, 849 Testarossa Spider jest wyposażony w ten sam potężny silnik V8, korzystający z identycznych innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych, optymalizujących zarówno moc, jak i osiągi. Jednostka ta stanowi najważniejszy element zdolności samochodu do zapewniania ekscytującego przyspieszenia i najwyższych osiągów, w pełni wspieranych przez architekturę hybrydową.
Układ napędowy w obu modelach opiera się na hybrydowej technologii plug-in (PHEV), łącząc potężny silnik V8 z trzema silnikami elektrycznymi. Łącznie układ ten generuje zdumiewającą moc 1050 KM, z czego 220 KM pochodzi z silników elektrycznych.
Elektryczny układ napędowy składa się z następujących elementów:
- Dwa silniki elektryczne na przedniej osi:Silniki te tworzą system RAC-e, który zwiększa możliwości napędu na 4 koła i optymalizuje wektorowanie momentu obrotowego, poprawiając trakcję i wydajność w różnych warunkach.
- Silnik MGU-K na tylnej osi:Bezpośrednio zainspirowany technologią Formuły 1, wspiera rekuperację energii i podnosi ogólną wydajność układu napędowego.
W obu modelach zastosowano wysokowydajną dwusprzęgłową skrzynię biegów, która została specjalnie dostrojona do przenoszenia ogromnej mocy i zapewnia płynną zmianę biegów. Zmieniona strategia zmiany biegów, oparta na systemie SF90 XX Stradale, nie tylko poprawia osiągi, ale także wzbogaca profil akustyczny podczas dynamicznej jazdy.
Podczas opracowywania skrzyni biegów Ferrari skupiło się na wykorzystaniu lekkich materiałów i zaawansowanych technik inżynieryjnych w celu utrzymania sztywności strukturalnej i zminimalizowania przyrostu masy pomimo zwiększonych wymagań w zakresie osiągów. Dzięki temu samochód zapewnia imponujące przyspieszenie i niezachwianą stabilność, zgodnie z reputacją Ferrari w zakresie doskonałości układów przeniesienia napędu.