Nowa generacja Maserati Quattroporte ma zostać podpisana przed premierą w 2024 roku, kiedy to trafi do sprzedaży jako mniejszy, bardziej luksusowy i wyłącznie elektryczny zamiennik zarówno obecnego samochodu V8, jak i jego rodzeństwa Ghibli.
Oparty na architekturze STLA, która będzie podstawą wszystkich przyszłych pojazdów elektrycznych Maserati (i większości modeli 13 siostrzanych marek Stellantis), Quattroporte Folgore będzie trzecim samochodem elektrycznym marki, ale pierwszym oferowanym bez opcji spalania. W rezultacie odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości marki, która dąży do rezygnacji z energii spalania do 2030 roku.
Przekazując firmie Autocar pierwsze szczegóły na temat gorąco oczekiwanego rywala Maserati, Porsche Taycan, dyrektor generalny Davide Grasso powiedział, iż jest to „niewątpliwie Maserati”, ale także „tak przełomowy projekt”, sugerując, iż będzie czerpał inspirację z najnowszych Granturismo i Grecale, ale przyjmie radykalnie nowy wygląd określony przez elektryczne podstawy – na który prawdopodobnie największy wpływ miało skupienie się na wydajności aerodynamicznej.
Grasso nie wymienił żadnych kluczowych rywali, ale zasugerował, iż nowa limuzyna EV może się wyróżniać na podstawie jawnego luksusowego uroku i „włoskiego szyku”, co będzie miało najważniejsze znaczenie dla umocnienia wiarygodności firmy jako luksusowej marki działającej w dobrej wierze i pomocy jej utrzymać wysokie marże zysku osiągnięte w 2022 r.
Nowa limuzyna będzie bardziej zbliżać się do końca spektrum Quattroporte niż Maserati Ghibli i będzie oferować wysoką cenę do dopasowania, ponieważ Maserati odchodzi od docelowej sprzedaży masowej w głównym segmencie wykonawczym.
„Dokonujemy wyboru, aby tego nie robić” – powiedział Grasso. „Jako luksusowa marka chcesz wybrać, czego nie robić, a potem wybierasz, co robić. To nie jest miejsce, w którym mam zamiar grać. Nie jesteśmy dla wszystkich. Jesteśmy dla tych, którzy są gotowi zapłacić wyższą cenę za wyjątkowe osiągi i luksusowe wrażenia”.
Grasso wskazał Grecale jako dobry przykład tego, jak przełożyć luksusowe referencje Maserati na bardziej dostępny, przyjazny dla objętości pakiet. Podkreślił kokpit zorientowany na kierowcę, miejsce na nogi z tyłu i dbałość o szczegóły jako cechy odróżniające go od rywali.