BMW serii 5 w najnowszej odsłonie znacznie urosło i zyskało wariant z napędem elektrycznym. Dowiedz się więcej o kolejnej generacji tego bawarskiego sedana.
Dziś miała miejsce światowa premiera ósmego wcielenia BMW serii 5 (oznaczenie producenta: G60). Choć Bawarczycy nie zdecydowali się na radykalną zmianę wizerunku swojego bestsellerowego sedana, to nowości w tym modelu nie brakuje, zwłaszcza pod maską – po raz pierwszy w historii „Piątka” będzie oferowana także w wersji elektrycznej. Oto najważniejsze informacje na temat tego najnowszego BMW serii 5.
BMW serii 5 (2024) – nadwozie, wymiary
Nowe BMW serii 5 (G60) mierzy 506,0 cm długości, 190,0 cm szerokości i 151,5 cm wysokości, a rozstaw osi wynosi 299,5 cm. W porównaniu z poprzednią generacją opisywane auto jest o 9,7 cm dłuższe, o 3,2 cm szersze i o 3,6 cm wyższe. Odległość między osiami zwiększyła się natomiast o 2,0 cm. Tym samym pod względem wymiarów zewnętrznych „Piątka” wkroczyła na terytorium do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla flagowej „Siódemki”.
Po dość kontrowersyjnych serii 7 oraz XM, przy projektowaniu prezentowanej serii 5 styliści z Monachium postawili na zachowawczy, nieco konserwatywny design. Zadbali jednak o to, aby nowego samochodu nie dało się pomylić z poprzednikiem ani jakimkolwiek innym modelem z gamy BMW. Przednie reflektory zachowały klasyczny kształt i nie są dzielone jak np. w serii 7, a spore „nerki” nie szokują swoim rozmiarem tak, jak to miało miejsce przy ostatnich premierach bawarskiej marki. Z boku uwagę zwracają schowane, kasetowe klamki, a z tyłu znajdziemy poziome lampy, zupełnie inne niż wcześniej.
BMW serii 5 (2024) – wnętrze, bagażnik
Kokpit BMW serii 5 również przeszedł całkowitą metamorfozę. Jego najważniejszy element stanowi zakrzywiony ekran BMW składający się z cyfrowego zestawu wskaźników o przekątnej 12,3 cala oraz centralnego wyświetlacza o przekątnej 14,9 cala. Producent podkreśla, iż w nowym modelu jest znacznie mniej fizycznych przycisków i elementów obsługi, jednak pozostawiono lubiane przez użytkowników pokrętło systemu iDrive. Nowa kierownica jest spłaszczona w dolnej części, co kojarzy się z autami sportowymi, a tradycyjną dźwignię zmiany biegów zastąpił niewielki przełącznik. Użytkownik spalinowej serii 5 ma do dyspozycji 520-litrowy bagażnik, natomiast w elektrycznym i5 pojemność kufra wynosi 490 litrów.
Na pokładzie nowej „Piątki” nie zabraknie oczywiście najnowszych multimediów opartych na systemie operacyjnym BMW OS 8.5. Jedną z nowości stanowi biblioteka gier, z których można korzystać np. w czasie postoju przy ładowarce. Duże wrażenie robią też zaawansowane systemy automatyzacji jazdy i parkowania, w tym np. asystent zmiany pasa ruchu z potwierdzeniem wzrokowym. Oznacza to, iż podczas jazdy wystarczy spojrzeć w kierunku odpowiedniego lusterka, aby samochód zmienił pas ruchu.
BMW serii 5 (2024) – silniki
Europejska gama nowego BMW serii 5 zawiera wyłącznie zelektryfikowane jednostki napędowe – począwszy od silników benzynowych i wysokoprężnych z układem mild hybrid 48V, poprzez hybrydy plug-in (dostępne od wiosny 2024 roku), a skończywszy na w pełni elektrycznych wariantach i5.
Silniki benzynowe z układem mild hybrid 48V:
- 520i (2.0 R4; 208 KM, 330 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9-6,4 l/100 km
Silniki wysokoprężne z układem mild hybrid 48V:
- 520d (2.0 R4; 197 KM, 400 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s, prędkość maksymalna: 233 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,1-5,6 l/100 km
- 520d xDrive (2.0 R4; 197 KM, 400 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s, prędkość maksymalna: 228 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5-6,0 l/100 km
Napęd hybrydowy:
- 530e xDrive (2.0 R4; 299 KM, 450 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,4 s, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie paliwa: 0,6-0,8 l/100 km, zasięg w trybie elektrycznym: do 102 km
- 550e xDrive (3.0 R6; 489 KM, 700 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 s, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 0,8-1,1 l/100 km, zasięg w trybie elektrycznym: do 90 km
Napęd elektryczny:
- i5 eDrive40 (340 KM, 430 Nm) z akumulatorem o pojemności 81,2 kWh netto i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,0 s, prędkość maksymalna: 193 km/h, średnie zużycie energii: 15,9-19,5 kWh/100 km, zasięg: do 582 km
- i5 M60 xDrive (601 KM, 820 Nm) z akumulatorem o pojemności 81,2 kWh netto i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 s, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie energii: 18,2-20,6 kWh/100 km, zasięg: do 516 km
BMW serii 5 (2024) – cena
Nowe BMW serii 5 pojawi się na rynku dopiero w październiku, ale polski oddział marki przedstawił już cennik tego modelu. Poniżej prezentujemy wyjściowe ceny poszczególnych wersji silnikowych:
- BMW 520i Limuzyna – od 255 000 zł
- BMW 520d Limuzyna – od 270 000 zł
- BMW 520d xDrive Limuzyna – od 285 000 zł
- BMW i5 eDrive40 Limuzyna – od 345 000 zł
- BMW i5 M60 xDrive Limuzyna – od 500 000 zł
Zachęcamy również do zapoznania się ze szczegółowym cennikiem dotychczasowego modelu:
BMW serii 5 (2023) – opis wersji i cennik