Nowa Toyota GR Yaris – więcej mocy!

11 miesięcy temu

Miał być limitowany samochód. GR Yaris miał powstać tylko w takiej liczbie, by FIA homologowała rajdowego GR Yarisa Rally1. Nie dość, iż Toyota Gazoo Racing WRT jest mistrzem świata to jeszcze dostępny na drogi publiczne GR Yaris okazał się kurą znoszącą złote jaja. Efekt? Mamy nową Toyotę GR Yaris.

Nowa Toyota GR Yaris zadebiutowała na Tokyo Auto Salon, pierwszej, dużej tegorocznej imprezie branży motoryzacyjnej. Nowy model wciąż ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6, ale jednostce tej jeszcze bardziej podniesiono moc (o 19 KM) do 280 KM i moment obrotowy (o 30 Nm) do 390 Nm. O ile poprzedni GR Yaris oferowany był wyłącznie z manualną, wyczynową, sześciostopniową skrzynią biegów, to teraz opcjonalnie będzie można wybrać również szybką skrzynię automatyczną o ośmiu przełożeniach.

W ciągu trzech lat od debiutu inżynierowie, kierowcy testowi, a także profesjonalni kierowcy rajdowi i wyścigowi Toyoty pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Oprócz zwiększonej mocy w nowej wersji turbodoładowanego silnika i nowej, automatycznej skrzyni biegów, poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była jeszcze bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, by zapewniało doskonałą przyczepność pracując w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.

Pakiet Sport charakteryzujący się dodatkową chłodnicą, intercoolerem z instalacją natrysku wody oraz zmodyfikowanym wlotem powietrza będzie wyposażeniem standardowym. To dobry ruch, gdy weźmiemy pod uwagę, iż od wprowadzenia modelu sprzed zmian na rynek w 2020 roku w Europie sprzedano ponad 18 tys. egzemplarzy GR Yarisów, a producent chwalił się poziomem satysfakcji konsumentów wynoszącym 99% (cokolwiek to znaczy). Zdecydowana większość dotychczasowych GR Yarisów została zamówiona z pakietem Sport, który uwypukla rajdowe cechy tego auta. To dlatego nowy GR Yaris bazuje właśnie na tej odmianie, a elementy pakietu stały się standardem.

Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat w GR Yarisie umożliwił podobno osiągnięcie lepszych czasów okrążeń niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Obiecywane przez producenta doskonałe adekwatności jezdne auta to także zasługa standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu. Tak jak w do tej pory oferowanym GR Yarisie zastosowano stały, kontrolowany elektronicznie napęd na cztery koła GR-FOUR.

O wyjątkowości tego wozu świadczy też podejście do fundamentów jego konstrukcji. GR Yaris powstał na wyjątkowej platformie. Z przodu zastosowano płytę podłogową z platformy GA-B z modelu Yaris, a z tyłu wykorzystano platformę GA-C z modeli o segment większych. Poniżej jeszcze specyfikacja nowej Toyoty GR Yaris (dane jeszcze sprzed homologacji):

Idź do oryginalnego materiału