Nie, to nie Chiny. Jeden z największych mostów świata znajduje się w Polsce

4 dni temu
Nie bez powodu Wrocław nazywany jest miastem stu mostów. Znajdziemy tam masę zarówno zabytkowych, jak i współczesnych przepraw, ale jedna z nich szczególne imponuje swoim wyglądem i rozmiarami. To najwyższy most w kraju i jeden z największych na świecie.
Polacy mogą się pochwalić wieloma imponującymi i długimi mostami, ale jeden z nich robi szczególne wrażenie. Mowa o moście Rędzińskim we Wrocławiu, który zachwyca wyglądem i rozmiarami. To oficjalnie najwyższy most w kraju i przy okazji jedna z ikon architektonicznych tego miasta. Co warto o nim wiedzieć?


REKLAMA


Zobacz wideo Jedyny taki McDonald\'s w Polsce! We Wrocławiu lokal stał się wielką atrakcją


Jaki jest największy most w Polsce? Wrocławska konstrukcja robi wrażenie
Most Rędziński to drogowy most podwieszany nad Odrą, stanowiący część autostrady A8 (AOW - Autostradowej Obwodnicy Wrocławia). Jego pylon, czyli podpora, ma aż 122 metry wysokości. Długość przeprawy również robi wrażenie, ponieważ liczy 612 metrów, a razem z dojazdowymi estakadami aż 1742 metry. Całość wisi na 160 wantach o łącznej długości 25 kilometrów, które swoim wyglądem przypominają gęstą siatkę. Nic zatem dziwnego, iż tak skomplikowana i imponująca konstrukcja ma na swoim koncie kilka rekordów. Most Rędziński jest bowiem najwyższym mostem w Polsce, a także najdłuższym żelbetowym mostem podwieszonym i jednocześnie najdłuższą podwieszoną przeprawą na jednym pylonie na skalę krajową. To także największy most żelbetowy na świecie pod względem powierzchni, która ma aż 70 000 metrów kwadratowych. W każdym kierunku biegną trzy pasy ruchu, zawieszone nad Wyspą Rędzińską, przy której znajdują się zabytkowe Śluzy Rędzin.
Zobacz też: To koniec stemplowania paszportów. Nowy system będzie gromadził zdjęcia twarzy


Słynny most we Wrocławiu miał zachwycać wyglądem. Kto jest jego autorem?
Głównym projektantem mostu był profesor Jan Biliszczuk, który wraz z Zespołem Badawczo-Projektowym "Mosty - Wrocław" starannie opracował całą konstrukcję. W jednym z wywiadów przyznał, iż oprócz oczywistych kwestii technicznych ogromne znaczenie miał dla niego sam wygląd przeprawy.
Przeciętnego widza nie interesują rozwiązania techniczne: liczy się to, co widzi z daleka. Chcieliśmy, żeby od naszego mostu ludzie nie odwracali głów. Most musi cieszyć. Porównuję go do kobiety w eleganckim kostiumie. Mam nadzieję, iż gdy ludzie spojrzą na ten most, nie dostrzegą żadnych zbędnych dodatków
- stwierdził profesor podczas rozmowy z portalem wyborcza.pl w lutym 2010 roku. Most został oficjalnie otwarty rok później w sierpniu, jednak budowa opóźniła się o kilka miesięcy z uwagi na powódź, która wówczas nawiedziła Wrocław. Wykonawcami były firmy Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras, a koszt budowy wyniósł 576 milionów złotych.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału