
Organizacja Euro NCAP opublikowała najnowszą serię wyników testów zderzeniowych, która przyniosła spore rozczarowanie w segmencie tanich aut elektrycznych.
Chiński Dongfeng BOX, przystępny cenowo hatchback, uzyskał zaledwie trzy gwiazdki, a podczas kluczowej próby zderzenia czołowego doszło do uszkodzenia struktury nadwozia.
Niezależna organizacja ds. bezpieczeństwa stwierdziła, iż w trakcie testu czołowego zderzenia przesuniętego, symulującego kolizję dwóch aut, puściło kilka zgrzewów w konstrukcji nośnej pojazdu. Tego typu uszkodzenie jest niezwykle groźne, ponieważ narusza integralność całej struktury, zwiększając ryzyko deformacji kabiny i zmniejszając ochronę pasażerów. W tej próbie Dongfeng BOX uzyskał zaledwie 69% w kategorii ochrony dorosłych.
Lista problemów jest dłuższa
Niestety, to nie koniec złych wiadomości. Analiza zderzenia wykazała, iż z powodu niewystarczającego ciśnienia w poduszce powietrznej, głowa kierowcy uderzyła w kierownicę. Stwierdzono również, iż niektóre elementy deski rozdzielczej stwarzają ryzyko obrażeń nóg pasażerów z przodu.
Co więcej, po zderzeniu nie zadziałał automatyczny mechanizm odblokowujący drzwi, co mogłoby utrudnić służbom ratunkowym dotarcie do poszkodowanych. Modelowi brakuje także systemów zapobiegających zderzeniu się osób siedzących z przodu podczas uderzenia bocznego.
Cadillac z pięcioma gwiazdkami przełamuje złą passę
Na drugim biegunie znalazł się Cadillac OPTIQ. Ten kompaktowy, elektryczny SUV zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, przełamując tym samym złą passę amerykańskich marek, które w przeszłości często wypadały słabo w europejskich testach (np. Ford Mustang – 2 gwiazdki w 2017 r.).
„Wynik Cadillaca pokazuje, iż amerykańscy producenci potrafią dorównać europejskiej i azjatyckiej czołówce” – skomentował dr Aled Williams, dyrektor programowy Euro NCAP.

Wnętrze Tiggo 8
Producent reaguje na uwagi – historia CHERY TIGGO
W najnowszej turze testów ponownie oceniono także modele CHERY TIGGO 7 i 8, w których w lipcu wykryto wadę tylnej kurtyny powietrznej, niedostatecznie chroniącej głowę dziecka. Producent, w odpowiedzi na sugestie Euro NCAP, przeprojektował system. Ponowne testy potwierdziły, iż problem został rozwiązany, a oba SUV-y otrzymały ostatecznie po pięć gwiazdek.
Euro NCAP bezlitosne dla nowości. Problemy z poduszką w Chery Tiggo, pięć gwiazdek dla OMODA 9
„To kolejny przykład, jak producenci pozytywnie reagują na wyniki naszych testów, co leży w najlepszym interesie konsumentów” – dodał dr Williams.
Wśród popularnych modeli pięć gwiazdek w nowych testach utrzymały m.in. Audi Q3, Škoda Octavia, VW Golf i ID.4. Rozczarował natomiast Volkswagen T-Cross, który po ponownej ocenie według zaostrzonych protokołów otrzymał tylko trzy gwiazdki. Tutaj jednak należy zauważyć, iż testowana była wersja bazowa, być może lepiej doposażony model uzyskał by wyższą ocenę. Z drugiej jednak strony bezpieczeństwo nie powinno być opcją dodatkową. Najwyższe każdy model powinien oferować w standardzie.
Jeśli artykuł Testy zderzeniowe Euro NCAP: poważne problemy chińskiego Dongfeng BOX, Cadillac zaskakuje na plus nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.