Motopodsumowanie tygodnia #71 – szalona Tesla Roadster, nowa Dacia Spring, pierwsza hybryda w Oplu Corsa, unikalny Nissan X-Trail, Volvo z rekordami, odświeżony Seat, KIA EV9 i śmierć Apple Car

9 miesięcy temu

Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.

Hybrydowy Opel Corsa

Nowy Opel Corsa, ceny wersji hybrydowej i elektrycznej

Opel Corsa to nie jest model wymagający szczególnej prezentacji. Najnowsza generacja modelu Opel Corsa jest jednak po raz pierwszy dostępna jako hybryda z 48-woltową technologią hybrydową. System składa się z akumulatora litowo-jonowego, ładowanego automatycznie oraz nowych trzycylindrowych silników benzynowych o pojemności 1,2 litra i mocy 74 kW/100 KM lub 100 kW/136 KM. Napędy są zestawione z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW/28 KM. Ceny hybrydowej Corsy w Polsce zaczynają się od 98 400 zł.

Opel Corsa Electric Yes

Oprócz tego Opel ujawnił ceny nowej Corsy w wersji w pełni elektrycznej. Nowa edycja specjalna Opel Corsa Electric Yes kosztuje w Polsce 129 000 zł. W pełni elektryczna Corsa Electric Yes jest wyposażona w elektryczny silnik o mocy 100 kW/136 KM i 260 Nm momentu obrotowego. Pomiędzy postojami na ładowanie, akumulator o pojemności 50 kWh pozwala przejechać zdaniem producenta do 357 kilometrów (zgodnie z WLTP).

Nissan X-Trail e-Power e-4orce (fot. Dariusz Hałas / iMagazine)

Kolejne #Auto tygodnia u nas – świetny rodzinny SUV z nietypowym napędem: Nissan X-Trail e-Power e-4orce

Ponieważ minął kolejny tydzień, w naszym cyklu motoryzacyjnych recenzji przyszedł czas na nowe auto. Tym razem mamy dla was bardzo mądrze zaprojektowanego, rodzinnego SUV-a, który zaskakująco dobrze się prowadzi nie tylko na utwardzonych drogach. Auto realnie pozwala poczuć jak to jest jeździć samochodem elektrycznym, ale bez obaw związanych z ładowaniem. Nissan po swojemu zaprojektował układ napędowy, wyszedł z tego oryginalny, ale i bardzo elastyczny napęd. Wady? Też znalazłem, odsyłam do recenzji:

Auto tygodnia #36 – Nissan X-Trail e-Power e-4orce

KIA EV9 GT-line (fot. Dariusz Hałas / iMagazine)

KIA EV9 w finałowej trójce konkursu WCOTY/WCA

No i okazało się, iż mogę być wróżką. W przygotowanym już dla was materiale, który przeczytacie w zbliżającym się, najnowszym, marcowym wydaniu iMagazine mam dla was wyjątkowe auto. Potężnego, elektrycznego cyberSUV-a z Korei, któremu wieszczę sukces w konkursie WCOTY 2024. Tymczasem już po przygotowaniu materiału marka przesłała informację, iż KIA EV9 znalazła się w wąskim gronie trzech finalistów w dwóch kategoriach konkursu World Car Awards 2024. Dzięki temu elektryczny flagowy SUV marki Kia ma szansę na tytuły Najlepszego Samochodu Roku na świecie i Najlepszego Auta Elektrycznego na świecie. Moim zdaniem w pełni na te tytuły zasługuje. O awansie EV9 do trójki finalistów zdecydowało jury, które składa się z ponad 100 uznanych dziennikarzy motoryzacyjnych. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 27 marca 2024 roku podczas ceremonii World Car Awards w czasie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku.

Elon Musk pokazał nową Teslę Roadster

Szef Tesli i SpaceX, Elon Musk, pokazał właśnie najnowszą Teslę Roadster. Auto powstałe w kooperacji Tesli ze SpaceX. Trudno ten projekt choćby nazwać samochodem, bo choć wygląda jak auto, to nigdy żaden samochód dopuszczony na drogi publiczne nie rozpędzał się do 60 mil/h w czasie niższym niż sekunda (!). Inna sprawa, iż nowa Tesla Roadster też jeszcze nie ma homologacji. Oczywiście produkcja „będzie”, projekt seryjny nie pozostało ukończony. Realnie, nie wiadomo kiedy będzie, choć oczywiście Elon zapowiada, iż seryjna wersja zostanie pokazana pod koniec tego roku, a produkcja w 2025. Ale casus Cybertrucka pokazuje jak należy traktować te zapewnienia. Absurdalny samochód, który podobno może choćby trochę latać (po co?!).

Volvo C40 Twin Recharge (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Volvo Car Poland z rekordami

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 12,5 tysiąca samochodów marki Volvo, a udział rynkowy firmy wzrósł do 2,6 proc. Największą popularnością w Polsce cieszy się Volvo XC60, stanowiąc niemal 50 proc. całaj sprzedaży. Model ten nieprzerwanie od 15 lat (!) pozostaje liderem segmentu premium, odsadzając wolumenowo najbliższego z konkurentów o niemal 30 proc.

Polacy kochają SUVy a to właśnie one stanowią gros oferty Volvo. Spośród modeli tej marki aż 82 proc. klientów wybiera właśnie je. Drugim modelem na podium popularności jest Volvo XC40 z 20 proc. udziałem w sprzedaży oraz największy z rodziny Volvo XC90 z 13 proc. udziałem. Wszystkie pozostałe modele z oferty miały łącznie 18 proc. udział w torcie sprzedażowym.

Renault 5 E-Tech Electric pokazany

Renault oficjalnie zaprezentował zapowiadane już od dłuższego czasu Renault 5. Nowe, retrofuturystyczne, w pełni elektryczne, miejskie auto, które ma podbić Europę i wprowadzić elektromobilność na szerokie wody (czy też ulice, jak kto woli). W każdym razie zainteresowanych dodatkowymi szczegółami odsyłam do wcześniejszego materiału:

Światowy debiut Renault 5 E-Tech Electric – czy ten retrofuturyzm i granie na nostalgiach napędzą elektromobilność?

Światowa premiera VW ID.7 Tourer

Volkswagen zaprezentował, dla osób szukających jeszcze praktyczniejszego samochodu, ID7 w wydaniu Tourer, który charakteryzuje się bagażnikiem o pojemności od 605 do 1714 l, nową baterią 86 kWh z mocą ładowania do 200 kW, która ma zapewniać do 685 km zasięgu (WLTP). Szczegóły dotyczące tego modelu opisał dla was Wojtek, który miał okazję pojeździć elektryczną nowością z Wolfsburga. Odsyłam was do materiału:

Światowa premiera Volkswagena ID7 Tourer

Szybkie ładowanie i powolna rzeczywistość, tym razem sprawdziłem stację Powerdot

Wcześniej opisywałem dla was moje zmagania z nowiutką w Polsce stacją ładowania sieci Shell Recharge, a teraz przyszedł czas na kolejny punkt tzw. szybkiego ładowania. Stacja 300 kW, auto z instalacją 800 V, powinno być genialnie szybko, a jak było? Szczegóły we wcześniejszym materiale:

Po stacji Shell Recharge, tym razem sprawdzam szybką (?) stację PowerDot

Dacia pokazała nową Dacię Spring

Przedstawiciele marki Dacia pokazali najnowszą Dacię Spring, auto znacząco przemodelowano i nie wygląda już tak jakby był przeróbką z Chin (czym poprzedni Spring był w istocie, bo bazował na sprzedawanym tylko w Chinach modelu Renault). Nowa Dacia została znacząco unowocześniona, choć pod względem mocy i dynamiki to wciąż jest auto, które nie pozwoli wam gwałtownie stracić prawa jazdy w terenie zabudowanym. Jednocześnie przedstawiciele Dacii zarzekają się, iż to wciąż będzie najtańszy samochód elektryczny w Europie, ale ceny nie zdradzili. Więcej szczegółów na temat tego elektrycznego malucha we wcześniejszym materiale:

Oto nowa Dacia Spring – mocno zmieniona, ale świat też poszedł do przodu

Samochód-widmo od Apple rozwiał się we mgle historii

Tzw. Project Titan, co śledzący poczynania Apple nazywali raczej jako Apple Car nigdy nie powstanie. Apple zamknęło projekt, przekierowało zasoby. Jednak nie wierzę, aby ponad dekada prac poszła do kosza. Ufam, iż pragmatyczna firma, za jaką uważam Apple wykorzysta pomysły z Apple Car np. w Apple CarPlay, więcej o tym projekcie w poniższych materiałach:

Apple anulowało projekt własnego samochodu po ponad dekadzie prac

Apple Car? Reakcja giełdy na rezygnację z projektu Titan pokazuje jak bardzo bez sensu był to pomysł

Seat Arona w odświeżonej, limitowanej wersji

Limitowana wersja Arony została wyposażona w nowe opcje kolorystyczne nadwozia i wnętrza. Seat Arona FR Limited Edition będzie dostępny w ekskluzywnym kolorze nadwozia Graphene Grey wraz z 18-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze Cosmo Grey. Klienci mogą opcjonalnie zdecydować się na wybór foteli kubełkowych, które zapewniają pasażerom z przodu komfort i poczucie dynamiki podczas jazdy. Dodano również nawiewy powietrza w kolorze szarym, a listwy drzwi i konsoli są dostępne w nowym matowym kolorze ciemnego aluminium. Seat Arona FR Limited Edition będzie dostępny na rynku w pierwszym kwartale 2024 roku. Producent nie podaje w tej chwili informacji na temat dostępności samochodu w Polsce.

Fiat 600 Hybrid made in Poland – otwarcie zamówień

Od połowy lutego oferowana w sprzedaży gama modelowa marki Fiat powiększyła się o crossovera 600 Hybrid z silnikiem MHEV 1.2T 100KM i 6-stopniową, przekładnią automatyczną. To połączenie 100-konnego benzyniaka turbo, akumulatora li-ion 48V i nowej 6-stopniowej zelektryfikowanej przekładni ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW. Model ten można już zamawiać. Podstawowa wersja Fiata 600 Hybrid, dostępna w cenie od 108 000 zł, ofertuje w standardzie m.in. system multimedialny z ekranem dotykowym 10,25” kompatybilny bezprzewodowo z aplikacjami Android Auto i Apple Car Play, reflektory przednie oraz tylne światła w technologii LED, tylne czujniki parkowania, klimatyzację manualną oraz kierownicę pokrytą skóra ekologiczną. Najwyższa wersja wyposażenia – La Prima, w cenie od 128 000 zł dodatkowo oferuje m.in. aluminiowe felgi 18”, tapicerkę z ekologicznej skóry, fotel kierowcy z opcją masażu, bezprzewodową ładowarkę czy otwieraną nogą klapę bagażnika.

Nowy Opel Grandland Hybrid

Elektryfikacja nie ominęła również modelu Opel Grandland, którego gama również rozrosła się o wariant hybrydowy. Podobnie jak we wcześniej wspomnianej Corsie czy Fiacie 600 Hybrid, jest to technologia hybrydowa ze zelektryfikowaną przekładną i akumulatorem o napięciu 48 V. Komponenty elektryczne podobnie jak w pozostałych modelach grupy Stellantis z tym układem, połączono tu z silnikiem spalinowym turbo o pojemności 1.2 litra i mocy 100 KM. Akumulator 48V nie zabiera przestrzeni bagażowej, gdyż umieszczono go pod lewym, przednim fotelem. Nowy Opel Grandland Hybrid w Polsce startuje od 159 400 zł.

Jeep Avenger 4xe – też hybryda, ale tu korzyści jest więcej

Stellantis poszerzył również gamę modelu Jeep Avenger o wariant ze zelektryfikowanym napędem, czyli Jeep Avenger 4xe. W tym przypadku również mamy do czynienia z silnikiem spalinowym łączonym z jednostkami elektrycznymi, ale tym razem elektryfikację przeprowadzono nieco inaczej niż w powyższych modelach Opla czy Fiata, bo dzięki elektryfikacji Avenger 4xe staje się wreszcie Avengerem z napędem na obie osie. Co prawda nie jest to prawdziwe, mechaniczne 4×4, ale zawsze coś. Szczegóły we wcześniejszym materiale:

Nowy Jeep Avenger 4xe – wreszcie 4×4, choć nie klasyczne, ale elektryczne

Idź do oryginalnego materiału