W tym tygodniu Kia z gamą elektryków i danymi na temat zasięgu topowego EV9, Mercedes modernizuje AMG GLA i ma nowe perfumy, Porsche ma latawiec, Opel Corsa z lepszą techniką, nowe BMX X2 i pierwsze iX2, nowy koncept Nissana, działo się. Zapraszam.
Kia EV Day i Kia EV9 ze znanymi zasięgami
Podczas „EV Day” (wydarzenie odbywa się co roku w Korei Południowej) Kia zaprezentowała nowe samochody elektryczne – EV5 i dwa modele koncepcyjne. EV5 to kompaktowy elektryczny SUV z silnikiem o mocy 160 kW (a także 160+70 kW w wersji AWD) w standardzie i baterią 64 kWh (opcjonalnie 88 kWh) zaprojektowany z myślą o rodzinach z młodego pokolenia, Concept EV3 w nadwoziu kompaktowego crossovera ma zapewnić zalety większego EV9 przy mniejszym gabarycie, natomiast Concept EV4 jest nową odsłoną odważnie nakreślonego elektrycznego sedana. Kia zamierza opracować szeroką gamę samochodów elektrycznych, dostępnych w cenie od 30.000 do 80.000 dolarów, do których zaliczają się już istniejące EV6 i EV9. Celem marki jest popularyzacja takich aut, dlatego wprowadza również mniejsze modele, takie jak EV5, EV4 i EV3, w cenie od 35.000 do 50.000 dolarów.
Oprócz tego koreańska marka pochwaliła się świeżymi danymi homologacyjnymi wersji modelu Kia EV9 oferowanych w Polsce. Zasięg najbardziej wydajnej wersji Earth z napędem na tylne koła wynosi aż 563 km według WLTP. Co więcej, choćby najmocniejsza odmiana – 384-konna GT-Line z napędem na cztery koła – zapewnia zasięg ponad 500 km. Akumulator ma pojemność 99,8 kWh energii, czas ładowania 10-80% wynosi jedynie 24 minuty, a kwadrans na odpowiednio mocnej ładowarce wystarczy, by zasięg wzrósł o 249 km. EV9 już można zamawiać. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów jeszcze w tym roku. Ceny tego olbrzymiego elektrycznego SUV-a zaczynają się od niespełna 324 tysięcy złotych za 203-konną wersję Earth z bogatym wyposażeniem seryjnym.
Nissan z nowym konceptem, przestrzenią i wsparciem kobiet
Ten nieco enigmatyczny śródtytuł stanowi swego rodzaju streszczenie. Zacznijmy od tego, co widać na zdjęciu, to Nissan Hyper Adventure, drugi z całej serii koncepcyjnych modeli, które japońska marka ujawni na Japan Mobility Show rozpoczynających się 25 października. Pojazd jest nie tylko elektryczny, ale też obsługuje technikę V2X (nie tylko pobiera energię, ale może też ją oddawać do otoczenia) i ma napęd e-4orce (na obie osie).
Nissan pokazał też przestrzeń projektową wyposażoną w ekran o rozdzielczości… 24K (!) i system audio 7.1. Po co to wszystko? zwykle projekty pojazdów są sprawdzane i zatwierdzane dzięki modeli fizycznych. Ale wydłuża to cały proces tworzenia nowego modelu. Ponad pięć lat temu dział Nissana odpowiedzialny za projektowanie rozpoczął cyfrową transformację swoich procesów. Nowa przestrzeń ekspozycyjna zlokalizowana na terenie kampusu projektowego i inżynieryjnego w Atsugi w prefekturze Kanagawa korzysta z silnika gamingowego do tworzenia treści wyświetlanych na ekranach i odtwarza w czasie rzeczywistym różne środowiska z wysokim poziomem realizmu i immersji.
Ponadto Nissan wspiera kobiety. W jaki sposób? W pełni elektryczny model Ariya rusza w podróż w ramach inicjatywy EVerywoman Race, która promuje profilaktykę onkologiczną kobiet. Rak piersi stanowi w Polsce około 23% wszystkich zachorowań i jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym wśród kobiet. Choć choroba jest wyleczalna, kluczem do sukcesu jest wczesne wykrycie i szybka interwencja medyczna. Projekt EVerywoman ma na celu zwiększenie świadomości społecznej oraz zebranie funduszy na rzecz działań „Stowarzyszenia Amazonki”. 2400 km z Warszawy do Lahti w szczytnym celu.
Mercedes modernizuje AMG GLA 45 S 4Matic+, aktualizuje EQA, EQB, AMG GT Coupé 63 S Performance i wchodzi z nowymi aromatami
Zacznijmy od EQA i EQB. Oba modele otrzymują pompę ciepła w standardzie. Pięciomiejscowy Mercedes-Benz EQA standardowo oferuje trójdzielne składane oparcie tylnej kanapy (w proporcji 40:20:40), a jego bagażnik mieści od 340 do 1320 litrów. Więcej zmieścimy w choćby siedmiomiejscowym EQB (do 1710 litrów). Warianty mocy EQA: od 190 KM (EQA 250) poprzez 228 KM (EQA 300 4Matic) do 292 KM (EQA 350 4Matic). Każda wersja ma akumulator 66,5 kWh. Wyjątkiem jest EQA 250+, również 190-konny, ale z akumulatorem 70,5 kWh. W przypadku EQB również mamy trzy warianty mocy (takie same poziomy jak w EQA) i takie same dwa poziomy pojemności akumulatora: najsłabsza wersja EQB 250+ ma największy akumulator 70,5 kWh. Oba modele można ładować z mocą do 100 kW ze stacji DC.
Kolejna nowość, czyli Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupé 63 S E PERFORMANCE z napędem hybrydowym, właśnie wchodzi do salonów. Zaktualizowany wariant, wyróżniający się wieloma nowymi elementami designu, kosztuje od 1 071 500 zł. Moc napędu bez zmian: 843 KM i 1470 Nm maksymalnego systemowego momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h w 2,9 s i prędkość maksymalna 316 km/h.
Mercedes-AMG unowocześnia też swojego kompaktowego SUV-a – GLA 45 S 4MATIC+. Zaktualizowany model wyróżniają wizualne i techniczne nowości, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Wyróżnik to m.in. stylizowany na nowo przedni pas z herbem AMG na pokrywie silnika. Całe oświetlenie korzysta w tej chwili z techniki LED. Dodatkowy subtelny akcent wizualny stanowi nowa sygnatura świetlna przednich i tylnych lamp. Na życzenie dostępne są matrycowe reflektory MULTIBEAM LED. Moc 421 KM, 500 Nm momentu obrotowego, 0-100 km/h w 4,3 s. V-max: 270 km/h. Na jego ceny w Polsce jeszcze trzeba poczekać.
Na koniec o co chodzi z tymi zapachami? Otóż AMG wprowadza na rynek trylogię perfum Thrill. To aromaty opracowane przez mistrza perfumiarstwa Fabrice’a Pellegrina. Perfumy Silver Thrill to podobno mocny zapach łączący nuty bergamotki, bursztynu i drewna oraz tropikalnej paczuli. Black Thrill to słodka fasola tonka spotykająca się z pikantną szałwią muszkatołową oraz zapachem skóry. Świeżej, owocowej nuty dodaje dojrzała mandarynka. Wreszcie Red Thrill to intensywne połączenie wanilii i kardamonu, skontrastowanego z delikatnym i luksusowym charakterem kwiatu irysa. Chcielibyście pachnieć jak AMG? Nie, nie chodzi o paliwo. Próbowałem poznać ceny tych perfum, ale serwis online, do którego odsyła AMG nie działał… coś tu śmierdzi. W każdym razie mamy wolny rynek i znalazłem je gdzie indziej. Ceny? 665 zł za 100 ml.
Volkswagen odświeża modele ID.4 i ID.5 i chwali się wynikami dostaw modeli elektrycznych
Można już zamawiać u dealerów zmodernizowane, elektryczne modele VW ID.4 i ID.5. Co się zmieniło? Na pokładzie jest nowy system inforozrywki, silniki zyskały większą moc (w wersjach Pro i GTX; choćby o 82 KM więcej), marka podkreśla też, iż zasięg wg WLTP też wzrósł do 556 km. Więcej, lepiej, drożej? No właśnie nie. Volkswagen pozostawił ceny obu modeli na tym samym poziomie, w gamie zadebiutował też nowy lakier niebieski costa azul.
Cała Grupa Volkswagen (nie tylko sama marka z Wolfsburga) pochwaliła się też, iż zwiększyła dostawy aut elektrycznych o 45 proc. w ciągu 9 miesięcy br. Od stycznia do września przekazano klientom 531 500 pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV), w porównaniu do 366 600 w poprzednim roku. Najpopularniejszym modelem BEV w całej grupie VW AG jest wspomniany ID.4/ID.5 (162 100 egzemplarzy), na drugim miejscu jest VW ID.3 (90 500 egzemplarzy), a podium zamyka elektryczny Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) z 77 900 dostarczonymi sztukami.
Pierwsze jazdy Lamborghini Revuelto
Włoska marka pochwaliła się, iż wypuściła na drogi (i na tor) model, w którym błyskawice spotykają grzmot. Przynajmniej oni użyli takiego zwrotu. Całkiem trafnie biorąc pod uwagę, iż Revuelto to połączenie mocy silnika V12 i silników elektrycznych. Na pierwszą przejażdżkę drogą i torem, Revuelto, urodzony w Sant’Agata Bolognese, w milczeniu przemierzył bolońskie ulice centrum miasta, przekroczył wzgórza Valdobbiadene, kontynuował podróż w kierunku krętych górskich ścieżek Monte Grappa i zakończył swoją podróż na torze Piero Taruffi Vallelunga pod Rzymem.
Na ostatnim etapie podróży wóz mógł pokazać swój potencjał dynamiczny: 2,5 s do 100 km/h i 350 km/h prędkości maksymalnej.
Porsche odfrunęło
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy Porsche dostarczyło 242 722 samochody, ale to nie ta wiadomość przykuła moją uwagę w kierunku marki z Zuffenhausen. Otóż Porsche wspólnie z firmą Duotone, wiodącym producentem sprzętu do kitesurfingu, wprowadza na rynek nowy latawiec oraz deskę z limitowanej edycji, która stanowi hołd dla legendarnego samochodu wyścigowego Porsche 917/20 w niezapomnianym malowaniu „Różowa świnka” (ang. Pink Pig). Porsche, latawiec, różowa świnka, pachnie surrealizmem, ale to prawda. Zainteresowani latawcem i deską mogą już rejestrować się w sklepie internetowym Duotone pod adresem Duotone Onlineshop.
Salon Audi City Warszawa – w nim zobaczysz Audi grandsphere concept
Jeszcze tylko do 18 października można obejrzeć w salonie Audi City Warszawa na pl. Trzech Krzyży koncepcyjny model z czterema pierścieniami. Pojawił się on w Warszawie z okazji świętowania piątej rocznicy warszawskiej placówki Audi. Koncepcyjny model grandsphere mierzy 5,35 m długości i 2 m szerokości oraz zaledwie 1,39 metra wysokości, a rozstaw osi wynosi 3,19 m. Auto napędzają dwa silniki elektryczne, które wytwarzają łączną moc 530 kW i moment obrotowy 960 Nm. Hipotetyczny zasięg to choćby 750 kilometrów. O ile taki model trafi do seryjnej produkcji.
Nowe BMW X2 i pierwsze w historii BMW iX2
BMW zapowiedziało BMW X2 drugiej generacji. Auto ma znacznie zwiększone wymiary w stosunku do poprzednika. Jego progresywny charakter widać również w elektrycznym wariancie BMW iX2, szerokiej gamie systemów automatyzacji jazdy i parkowania oraz innowacyjnych usługach cyfrowych w nowym BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” i BMW Operating System 9. Światowa premiera rynkowa zaplanowana jest na marzec 2024 r. wraz z wprowadzeniem całkowicie elektrycznego BMW iX2 xDrive30 (313 KM, 494 Nm, 5,6 s do 100 km/h, 180 km/h V-max), usportowionego modelu BMW X2 M35i xDrive (300 KM, 5,4 s do 100 km/h) oraz jeszcze jednego modelu z silnikiem benzynowym (BMW X2 sDrive20i) i jednego z wysokoprężnym (BMW X2 sDrive18d). Latem 2024 roku pojawi się drugi w pełni elektryczny wariant oraz kolejny model z silnikiem diesla.
Opel chwali się zmodernizowaną techniką w nowym Oplu Corsa
Nowy Opel Corsa oferuje wiele zaawansowanych technologii i systemów wspomagania kierowcy bardziej znanych klientom droższych samochodów z wyższych segmentów. Adaptacyjne, nieoślepiające reflektory matrycowe Intelli-Lux LED, które Corsa wprowadziła do segmentu małych samochodów już w 2019 r., są teraz jeszcze lepsze i bardziej precyzyjne dzięki 14 elementom LED (po siedem w każdym reflektorze). Systemy wspomagania kierowcy wykorzystujące kamery i radary umożliwiają bezpieczniejszą i bardziej zrelaksowaną jazdę.
Toyota Corolla z roku modelowego 2024 z cyfrowym kluczykiem
Zmiany w gamie Toyoty Corolli z roku modelowego 2024 obejmują wersje nadwoziowe Hatchback, Sedan i TS Kombi, co nowego? W Corolli po raz pierwszy będzie dostępny inteligentny kluczyk cyfrowy (do pięciu unikalnych profili), który jest kompatybilny z urządzeniami z systemami operacyjnymi Apple i Android. Nowością w modelu jest także zaawansowany system oczyszczania powietrza nanoe X, stworzony w celu ochrony zdrowia i komfortu pasażerów. Technologa oczyszcza powietrze w kabinie samochodu eliminując wirusy, bakterie i niepożądane zapachy. Toyota wprowadza również nowe lakiery, w tym wyróżniający się odcień Super Green (widzicie go na zdjęciu)
Chcesz się przejechać elektrycznym Renault Megane E-Tech? Już możesz, ale…
Egzemplarze tego modelu zasiliły flotę carsharingowego operatora Traficar. Firma ta zakupiła 50 Megane E-Tech 100% electric. Od października samochód znajdzie się wśród pojazdów dostępnych we wszystkich 28 miastach, gdzie dostępny jest Traficar. Jednak nie każdy od razu będzie mógł wsiąść za kierownicę tego modelu. Renault Megane E-Tech 100% electric jest dostępne dla użytkowników mistrzów carsharingu, czyli takich, którzy przejechali w aplikacji Traficar co najmniej 500 km, a ich ocena jazdy wynosi co najmniej 4.0. Traficar ocenia użytkowników aplikacji mobilnej w autorskim systemie Safe Driving w trosce o zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy. Na ocenę składają się zarówno prędkość, jak i technika jazdy. Samochody będzie można wynająć i zwrócić w dedykowanych punktach. Renault Megane E-Tech 100% electric, które zasiliło flotę Traficara to wersja techno z silnikiem EV60 220 KM optimum chargé, z pakietem winter, w pięciu kolorach: szary rafale, czerwony flamme, szary schiste, czarny etoile oraz niebieski nocturne. Spośród 50 zakupionych pojazdów część została wyposażona w pakiet driving assist, a część w pakiet advanced driving assist.
Auto tygodnia #17 – Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60