Mercedes Vision EQXX – z Berlina do Paryża na jednym ładowaniu

profiauto.pl 2 lat temu

Mercedes Vision EQXX nie grzeszy dużą mocą (tylko 204 KM), zadziwia za to aerodynamiką i zasięgiem. Oto demonstracja nowatorskich rozwiązań producenta ze Stuttgartu.

Niewielki zasięg i długi czas ładowania to główne mankamenty użytkowania aut elektrycznych obecnie

Nie dotyczą one jednak najnowszego Mercedesa Vision EQXX. Aerodynamiczny sedan ma być w stanie pokonać dystans pomiędzy Berlinem a Paryżem, bez potrzeby zatrzymywania się na ładowanie. To ok. 1054 kilometrów. Pokonując tę trasę Mercedes EQXX zużyje zaledwie 10 kWh na 100 kilometrów.

Jak to możliwe?

Wydaje się, iż Niemcy znaleźli złoty środek w kwestii optymalnego zasięgu. Po pierwsze, zestaw nowych akumulatorów koncepcyjnego EQXX cechuje się zwiększoną gęstością, aż dwukrotnie większą od tych zastosowanych w Mercedesie EQS. Ich pojemność jest porównywalna, wynosi ok. 100 kWh, ale baterie w EQXX są o połowę mniejsze i 30% lżejsze.

Mercedes skoncentrował się na ograniczeniu strat energii

Układ napędowy elektryka jest maksymalnie wydajny – aż 95% energii z akumulatora ma trafiać do kół. Dla porównania w EQS jest to 70%. Marnowaniu energii ma zapobiegać system zarządzania termicznego wraz z pompą ciepła z wymiennikiem.

Kierowca może też liczyć na wsparcie paneli słonecznych na dachu, które dorzucą codziennie choćby do 25 km zasięgu podczas długiej trasy.

Po drugie, istotną rolę odgrywa aerodynamika

Mercedes EQXX ma opływowe nadwozie i wyróżnia się niezwykle niskim współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,17 (Cx). Kształtem przypomina trochę łzę zakończoną długim ogonem, którego zadaniem jest redukcja turbulencji. Kurtyny powietrzne z przodu, aktywne żaluzje chłodzące, czy w końcu opony o ultraniskim oporze toczenia – wszystkie te elementy wpływają na poprawę adekwatności aerodynamicznych i przyczyniają się do rekordowego zasięgu.

Mercedes Vision EQXX – swoje robi również niska masa

1750 kilogramów, które waży EQXX, to na pierwszy rzut oka całkiem sporo, ale mamy tu baterię o pojemności 100 kWh i wadze 495 kg. Dla porównania BMW i3 waży 1345 kg z akumulatorem o pojemności na poziomie 37,9 kWh. W konstrukcji auta wykorzystano m.in. tworzywo sztuczne uzupełnione o włókno węglowe i aluminiowe wzmocnienia. Poza tym elektryk ma lżejsze tarcze hamulcowe, magnezowe felgi, czy obudowę baterii z kompozytów z trzciną cukrową.

Wnętrze rozwiewa wątpliwości na temat największego w tej chwili wyświetlacza w samochodzie

Ekran ma przekątną 47,5 cala i rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej. Obsługuje nawigację z grafiką 3D w wysokiej rozdzielczości 8K. Producent chwali się najnowszą technologią układów nueromorficznych, która przetwarza dane i uczy się według zasad funkcjonowania ludzkiego mózgu.

Mercedes Vision EQXX jest eko

We wnętrzu nie brakuje materiałów odnawialnych i będzie można sobie zażyczyć skóry ze sproszkowanych włókien kaktusa. Główny projektant auta, Gorden Wagener, poinformował jednak w wywiadzie, iż naturalna skóra przez cały czas będzie dostępnym materiałem w ofercie, ale klienci, którzy jej nie zechcą, dostaną nowe opcje.

Kiedy wersja produkcyjna?

Oto jest pytanie. Mercedes na razie ogranicza się do informacji, iż wiele rozwiązań z EQXX zostanie zaimplementowanych w nowych seryjnych elektrycznych modelach marki. Tych należy się spodziewać w najbliższych 2-3 latach.

Zdjęcia: motor1.com

Idź do oryginalnego materiału