Mercedes chce przewodzić w wyścigu aut elektrycznych w kwestii zasięgu. Wypuścił właśnie serię mrocznych szkiców, zapowiadających prototyp Mercedes Vision EQXX.
Niemiecki producent poinformował o nowym projekcie podczas aktualizacji strategii działania marki na rok 2020
Pod nazwą Vision EQXX ma kryć się prototyp samochodu elektrycznego o najdłuższym zasięgu i największej wydajności spośród wszystkich aut z napędem elektrycznym, jakie kiedykolwiek zbudowano. Za takim buńczucznym przekonaniem Mercedesa nie idą na razie żadne informacje techniczne. Wiadomo tylko tyle, iż pojazd będzie w stanie pokonać odległość między Pekinem a Szanghajem (niewiele ponad 1200 km). Ze Stuttgartu do Nicei też da radę (814 km). Oczywiście bez zatrzymywania się na ładowanie akumulatorów.
Byłby więc to spory skok jakościowy w stosunku do tego, co oferują aktualnie producenci na rynku, w tym Tesla Motors z modelem S Long Range (ok. 650 km zasięgu).
Nad rozwojem Mercedesa Vision EQXX pracuje zespół specjalistów ze Stuttgartu wraz z grupą AMG High Performance Powertrain z Wielkiej Brytanii. W przeciwieństwie do innych firm, które koncentrują się głównie na pojemności akumulatorów i obniżaniu masy, inżynierowie Mercedesa są przekonani, iż kluczem w zwiększeniu zasięgu jest aerodynamika auta i wydajność układu napędowego.
Być może Niemcy wiedzą, co mówią
W końcu w 2015 roku zaprezentowali koncept IAA, który wyróżniał się ogromnym potencjałem w zakresie wydajności aerodynamicznej. Sylwetka pojazdu i zastosowane rozwiązania w nadwoziu zaowocowały bardzo niskim oporem powietrza (Cx 0,19). Czy doświadczenie zdobyte przy pracy nad tym autem zostanie wykorzystane w przypadku elektrycznego EQXX-a? Oto jest pytanie.
Na odpowiedź przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać
Mercedes Vision EQXX będzie prototypem i ruchomym laboratorium technologicznym. Nie można go traktować jako zapowiedź seryjnego modelu.
Submarka EQ (Electric Intelligence) Mercedesa pozostało w powijakach
Pierwszym elektrycznym modelem ze Stuttgartu jest EQC. To auto w opakowaniu SUV-a, które wielkościowo plasuje się pomiędzy modelami GLC i GLE. Jego akumulator o pojemności 80 kWh zapewnia pokonanie do 450 km według cyklu NEDC. Mercedes ma jeszcze w ofercie elektryczną klasę V, czyli model EQV. W tym przypadku z baterii 90 kWh zasięg wynosi ok. 418 km (NEDC). Gama pojazdów elektrycznych będzie się stopniowo powiększać. Według planów Mercedesa na rok 2030 ponad 50% sprzedaży aut osobowych mają stanowić auta na prąd i hybrydy z wtyczką.