Mercedes EQS przejechał 1205 km na jednym ładowaniu

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

Mercedes-Benz w imponującym stylu demonstruje potencjał i codzienną użyteczność przyszłej technologii akumulatorów. W teście wykorzystano lekko zmodyfikowany egzemplarz modelu EQS. Został on wyposażony w litowo-metalową baterię półprzewodnikową. Pod koniec sierpnia samochód pokonał 1205-kilometrową trasę ze Stuttgartu w Niemczech do Malmö w Szwecji. Co godne uwagi, nie musiał ani razu zatrzymywać się na ładowanie, a do celu dotarł ze 132 km pozostałego zasięgu. Pomyślna jazda testowa stanowi dowód zaawansowanej dojrzałości technologii, która może wyznaczyć nowe standardy w zakresie zasięgu, bezpieczeństwa i efektywności. To pionierskie osiągnięcie po raz kolejny podkreśla ambicje Mercedes-Benz jako wynalazcy samochodu, by aktywnie kształtować przyszłość mobilności.

Weryfikacja w rzeczywistych warunkach

Przejazd ze Stuttgartu w Niemczech do Malmö w Szwecji był częścią kompleksowego programu oceny technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem w Mercedes-Benz. Oprócz cyfrowych symulacji i testów w najnowocześniejszych obiektach w Stuttgarcie-Untertürkheim oraz Sindelfingen, samochód i akumulator są testowane w rzeczywistych warunkach na publicznych drogach. Cele: ocena ogólnej wydajności pojazdu w różnych strefach klimatycznych i na różnych trasach oraz przyspieszenie drogi do produkcji seryjnej. Niedawna podróż do Malmö wzbogaciła program testowy o prawdziwie długodystansowy scenariusz.

Trasa przebiegała autostradami A7 i E20 przez Niemcy i Danię do Malmö w Szwecji, z różnicą wysokości wynoszącą zaledwie około 200 metrów. Test przeprowadzono w warunkach dostosowanych do potrzeb typowego klienta, z dwoma pasażerami, włączoną przez cały czas wentylacją kabiny oraz bagażem o wadze około 60 kg. Temperatura na zewnątrz wahała się od 17 do 25°C. Optymalną trasę obliczono dzięki inteligentnej nawigacji Mercedes-Benz, uwzględniając topografię, natężenie ruchu, temperaturę otoczenia oraz zapotrzebowanie na energię na potrzeby ogrzewania i chłodzenia — bez korzystania z promów.

„Akumulator półprzewodnikowy to prawdziwy przełom w świecie elektromobilności. Dzięki pomyślnym długodystansowym testom EQS-a pokazujemy, iż ta technologia sprawdza się nie tylko w laboratorium, ale także na drodze. Naszym celem jest wprowadzenie takich innowacji do produkcji seryjnej do końca dekady i zaoferowanie naszym klientom nowego poziomu zasięgu oraz komfortu” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, rozwoju i zamówień.

Kontekst technologiczny

Zastosowane w samochodzie ogniwa półprzewodnikowe pochodzą od amerykańskiego producenta – firmy Factorial Energy – i bazują na technologii FEST® (Factorial Electrolyte System Technology). Te litowo-metalowe ogniwa pozwalają uzyskać znacznie większą gęstość energii i zasięg choćby o 25% większy niż w przypadku konwencjonalnych baterii litowo-jonowych. System akumulatorów został opracowany w ścisłej współpracy z Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), centrum technologicznym Mercedes-Benz Group ds. Formuły 1, zlokalizowanym w Brixworth w Wielkiej Brytanii.

Akumulator półprzewodnikowy jest wyposażony w siłowniki pneumatyczne. Reagują one na zmiany objętości ogniw podczas ładowania i rozładowywania – mechanizm ten pomaga kompensować typowe dla tej technologii pęcznienie ogniw. W rezultacie poprawie ulegają zarówno wydajność, jak i żywotność. Masa oraz rozmiar akumulatora są porównywalne ze standardową baterią EQS-a. Dodatkowa masa wynika z zastosowania pasywnego chłodzenia przepływem powietrza, które zwiększa efektywność energetyczną.

Idź do oryginalnego materiału