Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – solidna, dojrzała, konserwatywna | TEST

1 rok temu

Mazda CX-5 ma już swoje lata, ale producent stara się dbać o jej formę, wprowadzając co jakiś czas kolejne korekty. Jak ten najpopularniejszy na świecie model Mazdy znosi próbę czasu i czym może do siebie przekonać, konkurując z nowszymi rywalami?

CX-5 to najpopularniejszy model Mazdy na świecie. Obecna generacja zadebiutowała w 2017 r. i dla podtrzymania zainteresowania jest regularnie „szlifowana”.

Wpisuje się to w ogólny trend – w obliczu wycofywania aut spalinowych wielu producentów stawia na kolejne liftingi zamiast nowych generacji.

CX-5 ma solidny, 20-centymetrowy prześwit. Wymiary zewnętrzne zbliżone do RAV4.

Ze swoim minimalistycznym systemem operacyjnym, konserwatywnym kokpitem i wolnossącym silnikiem 2.5 (teraz z miękką hybrydą) połączonym z 6-biegowym automatem CX-5 nie zachwyci fanów tzw. nowych technologii.

Bardzo konwencjonalne wnętrze na dłuższą metę odpłaca się przyjazną obsługą. Nieskomplikowany system multimedialny, solidny montaż.
Łatwo dostępna indukcyjna ładowarka.

Mijające lata pokazują jednak, iż to przemyślany i udany projekt. Owszem, nie wybitny – mimo liftingów wygłuszenie przy prędkościach autostradowych wciąż jest przeciętne, podobnie jak tłumienie poprzecznych uskoków i zwinność na łukach.

Mazda przekonuje jednak przyjaznością na co dzień. Jej wnętrze zapewnia sporą swobodę czterem dorosłym, choćby wysokim osobom, 522-litrowy bagażnik jest wystarczająco pojemny (przydałyby się tylko haki na torby), a fotele – mimo iż płaskie – okazują się całkiem wygodne.

Szeroko otwierane drzwi, wygodna pozycja i sporo miejsca.
Porządnie wykończony bagażnik (522 l) ze schowkiem. Brak haków.
Przydatne: składanie oparć klamkami w burtach(osobno składa się środkowa sekcja). Po złożeniu powstaje płaska podłoga.

Tradycyjna koncepcja obsługi ma jedną niezaprzeczalną zaletę: nie jest irytująca. Na tle niektórych azjatyckich SUV-ów CX-5 wyróżnia się też porządnym wykończeniem.

2,5-litrowy silnik zapewnia osiągi lepsze od fabrycznych (100 km/h w pomiarach w 8,9 s) i zużywa akceptowalne ilości paliwa (miasto 9,5-10,5 l/100 km, autostrada ok. 11,5 l).

Program Sport „wyostrza” reakcje. Nowość: tryb Off-Road na wyższe prędkości.

Układowi kierowniczemu CX-5 brakuje „błysku”, ale jej podwozie dobrze chłonie pojedyncze dziury i kontroluje przechyły. To wszystko w konkurencyjnej cenie.

Dane techniczne Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena
benzynowy
2488 cm3
R4/16
194 KM/6200
263 Nm/4000
4x4
aut./6-biegowa
458/185/169 cm
270 cm
1653/490 kg
522/1638 l
58 l (Pb 95)
195 km/h
9,5 s
7,6 l/100 km
760 km
214 900 zł

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – podsumowanie

  • Solidne wykonanie, bogate wyposażenie, dobry ogólny komfort, funkcjonalność
  • Tylko 6-biegowy automat, dotykowość ekranu działa jedynie na postoju

Mazda CX-5 to intuicyjny w prowadzeniu i obsłudze, wygodny SUV, który bardziej przekonuje brakiem wpadek niż nowinkami.

Idź do oryginalnego materiału