Maserati GranTurismo powraca po krótkiej kilkuletniej przerwie. Już bez V8 pod maską, ale wciąż z mocnym silnikiem V6 Nettuno. Jest też niezwykle szybka wersja na prąd.
Nie będą rozczarowani ci, którzy byli zakochani w kształcie poprzednika
Maserati GranTurismo zachowało klasyczną sylwetkę z charakterystyczną boczną linią i dobre proporcje. Nowość stanowi niski przód z podobnymi lampami, jak w modelu MC20 oraz długa maska, która wraz z błotnikami tworzy jeden element (nazywa się „Cofango”.) Z tyłu auto zyskało nieco muskulatury oraz poziomo ułożone tylne światła LED.
Włoskie coupe jest całkiem sporym autem, o czym świadczą liczny. Mierzy 4959 mm długości, 1957 mm szerokości i 1353 mm wysokości. Z każdej strony urosło zatem względem poprzednika. Rozstaw osi sięga 2929 mm.
Maserati GranTurismo będzie dostępne w trzech wariantach: Modena, Trofeo i Folgore
Podstawowa odmiana Modena skrywa pod maską V6 Nettuno podwójnie doładowane o pojemności 3 l i mocy 490 KM (600 Nm). Auto posiada system dezaktywacji cylindrów w celu poprawy wydajności. Moc trafia na tylną oś za sprawą 8-biegowej automatycznej przekładni ZF. Sprint do setki w tej wersji jest kwestią 3,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 302 km/h.
Zorientowane na osiągi Trofeo ma tę samą jednostkę V6, tyle iż wzmocnioną do 550 KM (650 Nm). Podobnie jak w przypadku Modeny mamy tu tę samą skrzynię ZF. Większa moc przekłada się jednak na lepsze osiągi – do setki Trofeo przyspiesza w 3,5 s, a koniec rozpędzania zaczyna się przy prędkości 320 km/h.
Obydwie spalinowe wersje osiągami przebija elektryczny wariant Folgore
To pierwsze takie Maserati w historii i od razu najmocniejsze. Jego trzy jednostki elektryczne (jeden z przodu i dwa z tyłu) zapewniają łącznie 751 KM i 1350 Nm. W rezultacie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 2,7 s, a prędkość maksymalna to 320 km/h. Napęd domyślnie trafia na tył, z możliwością częściowego przekazania mocy w określonych przypadkach także na przednią oś.
Maserati chwali się tym, iż Folgore ma idealny rozkład masy 50:50, ważąc w sumie 2248 kg (dla porównania wersja z V6 waży 1795 kg). Dodatkowe kilogramy to zasługa potężnych akumulatorów o pojemności 92,5 kWh. Można je będzie ładować prądem stałym o mocy do 270 kW, a zasięg na jednym ładowaniu ma wynosić 450 km.
Zdjęć z wnętrza póki co nie ujawniono
Wiadomo jednak, iż na pokładzie znajdziemy wysokiej jakości materiały i system nagłośnienia z 14 głośnikami (19 w opcji). Kierowca będzie mógł śledzić przyspieszenie auta na cyfrowych zegarach, mając do swojej dyspozycji system multimedialny Maserati Intelligent Assistant z dwoma dotykowymi ekranami.
Nowe Maserati GranTurismo pojawi się w sprzedaży w drugim kwartale 2023 roku
Na początek będzie można zamówić wersje spalinowe. Elektryczne Folgore trafi do salonów nieco później. Cena nie pozostało znana.
Źródło: motor1.com